וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם לישראל: שחררו מיד את האוניות והעצורים

טליה שחר ופנחס וולף

1.6.2010 / 9:07

מועצת הביטחון של האו”ם גינתה את פעולת צה”ל נגד אוניות המשט לעזה, וקראה לחקירה בלתי תלוייה של האירועים. נוסח ההודעה הוא פשרה בין טורקיה לארה"ב, לאחר שאנקרה לא הסכימה למתן הביקורת. בישראל חוששים שהמדינות הערביות ינסו לגרום לנזק מדיני נוסף לישראל באו"ם

רויטרס

(צילום:רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

לאחר דיון לילי בן 10 שעות בדלתיים סגורות, גינתה הבוקר (שלישי) מועצת הביטחון של האו"ם את פעולותיה של ישראל נגד המשט לעזה שהביאו למותם של 9 אזרחים, וקראה לקיים חקירה "מיידית, בלתי תלויה, אמינה, ושקופה", של האירועים. בנוסף, היא מבקשת מישראל לשחרר באופן מיידי את האוניות והאזרחים שעצורים בישראל, ומגנה את המעשים שהביאו לאובדן חיי אזרחים.

נוסח ההודעה הוא פשרה בין טורקיה לארצות הברית, לאחר שטורקיה היתה נחושה לא למתן את הביקורת הקשה שלה נגד ישראל, בעוד שארצות הברית רצתה לרכך את לשון ההודעה, כך דיווח ה-BBC.

המועצה התכנסה אתמול לדיון דחוף שיזמו טורקיה ולבנון בעקבות העימות האלים בין כוחות חיל הים לבין הפעילים במשט לעזה, במהלכו נהרגו תשעה אזרחים זרים ועשרות בני אדם נפצעו. לאחר שקיימה דיון פתוח בן 90 דקות עברה המועצה להתייעצות בדלתיים סגורות.

את ההודעה, שאורכה 24 שורות, הקריא נשיא המועצה שגריר מקסיקו קלאוד הלר, שאמר כי הם "מצטערים באופן עמוק על אובדן החיים והפציעות כתוצאה מהשימוש בכוח במהלך מבצע צבא ישראל במים בינלאומיים נגד משט בדרכו לעזה". בהמשך ההודעה נאמר, "המועצה, בהקשר הזה, מגנה את הפעולות הללו שהובילו לאובדן חיים של אזרחים".

מחלוקת על המילים

לדברי דיפלומטים, בין טורקיה לארצות הברית התנהל ויכוח נוקב האם להשתמש במילה "פעולה" או "פעולות". לטענת טורקיה, יש להתייחס לאירועים כ"פעולה", ובכך לרמוז שישראל היא האחראית היחידה למותם של הפעילים, בעוד שהמילה "פעולות" מרמזת שהפעילים, שלטענת ישראל תקפו את לוחמי השייטת, גם נושאים באחריות מסוימת.

ההודעה אף קוראת לחקירה "מיידית, בלתי תלויה, אמינה, ושקופה בהתאם לסטנדרטים בינלאומיים". מקורות דיפלומטיים מסרו ל"רויטרס" שהמילה "עצמאית" הוצאה מטיוטות מוקדמות של ההודעה לפי דרישתה של ארצות הברית מכיוון שהיא מציעה שישראל עצמה לא תערוך את החקירה.

לאחר הדיון אמר הלר כי פירוש המונח "בלתי תלויה" זהה ל"עצמאית", וכי על האו"ם להחליט מי יערוך את החקירה. לעומתו, סגן השגרירה האמריקאית לאחנדרו וולף טען, "אנו תומכים בחקירה ישראלית, ואנו בטוחים שישראל יכולה לערוך חקירה בלתי תלויה, שקופה, מיידית, מבפנים".

בעקבות הגינוי באו"ם, חוששים בישראל שגוש המדינות הערביות והמוסלמיות ינסו לגרום לנזק מדיני לישראל באו"ם, כפי שניסו לעשות בפרשת דו"ח גולדסטון. גורם מדיני אמר הבוקר לוואלה! חדשות כי, "הרוב האוטומטי מכה שנית. ברגע שקבוצת מדינות גדולה באו"ם מעוניינת להוביל גינוי לישראל, כל היתר חוששים לעמוד בדרכה. זה גם מה שקרה הפעם כאשר המועצה נחפזה להטיל את האשמה על ישראל עוד טרם עמדו בפניה כל העובדות. אותה קבוצת מדינות כבר הוכיחה את כוח ההיזק שלה בפרשת גולדסטון והיא בהחלט עשויה להכניס את מערכת האו"ם לסחרור נוסף גם הפעם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully