וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדינה בתרגיל: מאות אלפים ירדו למקלטים

יהושע בריינר ואריאל נוי מערכת וואלה! חדשות

26.5.2010 / 11:00

צפירה עולה ויורדת של דקה וחצי סימנה את שיאו של תרגיל העורף הגדול - נקודת מפנה 4. מאות אלפי אזרחים ברחבי הארץ התפנו למבנים ממוגנים ודימו תרחיש של התקפת טילים על ישראל

תאגיד כאן

תרגיל העורף הלאומי - "נקודת מפנה 4" עלה היום (רביעי) מדרגה, והגיע לשיאו כאשר מרבית אזרחי ישראל נקראו לדמות מצב שבו ישראל נמצאת תחת מתקפה של טילים. מאות אלפים פינו את עצמם למרחבים מוגנים בשעה 11:00 אז נשמעה צפירה עולה ויורדת במשך דקה וחצי. בתרגיל השתתפו כל אזרחי המדינה כולל תלמידי בתי הספר שהתבקשו לשהות באזורים הממוגנים למשך 10 דקות. בפיקוד העורף יבדקו את תוצאות התרגיל ויפיקו ממנו מסקנות לתרגילים הבאים.

במהלך היום יחלו מספר תרגילי שטח בכל הארץ, כאשר בין היתר יתקיים תרגיל מרכזי בבסיס הקריה בתל אביב, שם יתרגלו תרחיש של נפילת טילים על בסיס המטה הכללי. תרגיל דומה, בו גם אירוע של התמודדות עם חומרים מסוכנים, יתרחש בנמל אשדוד. בצפון הארץ יערכו מספר נרחב יותר של תרגילים בהם אירוע בבית החולים רמב"ם בחיפה.

במסגרת התרגיל יופעל לראשונה ניסיון מתן התראה על נפילת טילים היישר לטלפונים הניידים של חלק מהאזרחים, זאת במסגרת כוונת הפיקוד להעניק החל מהשנה הבאה התראה מדויקת לאזרחים הנמצאים בטווח נפילת הטילים. התרגיל יתבצע באיזור גוש דן, כאשר אזרחים שיימצאו באיזור בו יתורגל נפילת הטיל יקבלו הודעת SMS מפיקוד העורף, בה יהיה כתוב "יום נעים, מפיקוד העורף", זאת במקום התראה על נפילת טיל.

בנוסף לכך יפעלו בפיקוד העורף במהלך היום וכן וביום חמישי בחלוקת ערכות מגן על ידי חיילים בשמונה יישובים: טירת הכרמל, צפת, יקנעם, תל אביב, חולון, ראשון לציון, פ"ת ובצור הדסה הסמוך לירושלים, שם תפעל ניידת חילוק ערכות. מלבד הצפירה המרכזית, יושמעו עוד כעשרים צפירות ברחבי הארץ, מהן יתבקשו האזרחים להתעלם, על מנת לבחון את מערכת ההתראה.
"אין ספק שקפצנו מדרגה מהתרגיל בשנה שעברה", אמר ראש מחלקת אוכלוסיה בפיקוד העורף, אל"מ חיליק סופר, "בימים האחרונים תורגלו 35 רשויות מקומיות, ואמש אף התקיים פורום של ראשי משרד האוצר בו תרגלו את ניהול המשק בעת חירום. ישנה התקדמות גדולה מאוד, אולם יש עוד הרבה מה לשפר".

אל"מ סופר ציין כי על אף התרגיל, עדיין ישנו פיגור משמעותי בכל הקשור למוכנות העורף לנפילת טילים לא קונבנציונליים. "זה לא סוד שרמת המוכנות של המדינה לאירועים כימיים היא נמוכה. עד כה חילקנו כ-400 אלף ערכות מגן והתהליך הזה צפוי להימשך גם בשנה הקרובה".

תרגול של דליפת חומר מסוכן

חוץ מהיערכות מערכת הביטחון, גם צוותי הצלה וחירום של מד"א, בשיתוף כוחות משטרת ישראל, כיבוי אש ופיקוד העורף פרוסים ברחבי הארץ. הצוותים המשותפים ערוכים מול תרחישים שונים, הבאים לבחון את מוכנות כוחות ההצלה בשטח.

במסגרת התרגיל הרחב, יתורגלו במהלך הימים הקרובים צוותי מד"א במספר תרחישים באזורים שונים בארץ. תחת אותם תרחישים יתרגלו צוותי מד"א במרחב ירדן התקפת טילים ורקטות לעבר יישובי הצפון. רופאים, פרמדיקים וחובשים של מד"א, בתגבור ניידות טיפול נמרץ ואמבולנסים, יטפלו בנפגעים כתוצאה מירי הטילים שמקורו בגבולה הצפוני של מדינת ישראל.

במרחבים כרמל ואשר יתורגל תרחיש של דליפת חומר מסוכן באזורים הומי אדם, ובבית החולים רמב"ם בחיפה יתרגלו צוותי רפואה של מד"א ממרחב כרמל התקפת טילים כימיים לעבר מבנים בבית החולים. כמו כן צוותי הצלה ממרחב שרון, בשיתוף כוחות חילוץ של פיקוד מרכז של צה"ל, יתרגלו טיפול באירוע רב נפגעים, ובחילוץ אזרחים שנפגעו כתוצאה מקריסת מבנים בערים חדרה ונתניה.

בערים פתח-תקוה, כפר-סבא, רמת השרון וכן במתחם פי גלילות, ייערכו מספר תרגילים במקביל, במהלכם עשרות רופאים, פרמדיקים וחובשים יטפלו במאות אזרחים שנפגעו כתוצאה מהתקפת טילים ודליפת חומר מסוכן.

בבניין קריית הממשלה בתל אביב ובבסיס הקריה הסמוך לו, יפעלו כוחות ההצלה של מד"א ומשטרת ישראל לפינוי נפגעים מבניין שנפגע במהלך התקפת טילים. במרחבים איילון וירושלים יתרגלו אנשי מד"א חילוץ נפגעים מקריסת מבנה, וטיפול בנפגעים מדליפת חומר רעיל, ובמתחם רמת חובב שבמרחב נגב יתמודדו צוותי הרפואה מול דליפת חומרים מסוכנים ובהגשת טיפול רפואי לאזרחים שנפגעו כתוצאה מכך.

מנכ"ל ארגון מד"א, אלי בין, מאמין כי תרגיל העורף הלאומי, הנערך זו הפעם הרביעית ברציפות, ישפר את היערכות כלל הארגון, לקראת מצבי חירום במדינה. "עובדי ומתנדבי מד"א, העוסקים ללא הרף בהצלת חיים בישראל, מבינים את גודל המעמסה המוטלת על כתפיהם. על כן, ארגון מד"א מעניק חשיבות רבה למוכנות אנשיו לקראת מצבי חירום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully