וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר: "ניגוד עניינים בבחירת פרס ישראל"

גיל סימה

11.5.2010 / 16:00

ממצאי דו"ח מבקר המדינה בתחום החינוך מעלים שורה של ניגודי עניינים בבחירת זוכי הפרס. בנוסף עולה כי לימוד השואה חסר ולא שיטתי וכי חלוקת התקציבים במשרד בעיתית. המשרד הגיב לכל אחת מהטענות

ניגודי עניינים, העדר ניצול שעות לימוד והדרכה במסגרות החינוכיות השונות ובעיקר העברה לקויה בהוראת השואה והנחלת לקחיה במערכת החינוך- אלו הם עיקרי ממצאי דו"ח מבקר המדינה המתפרסם היום (שלישי) בהתייחסו לפעילות משרד החינוך.

מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס לא חוסך ביקורת על התנהלות משרד החינוך בתחום לימודי השואה. לטענתו, המשרד לא סיפק את האמצעים הפדגוגים להתמודדות בשאלות הנוגעות ללימודי השואה. בין היתר טוען לינדנשטראוס כי מגזרים שלמים אינם שותפים בזכר השואה: "המשרד לא השכיל להקנות באופן שיטתי את הנושא בכל שכבות הגיל". העדר ההדרכה קיים בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים כשרק בבית הספר התיכון נחשפים התלמידים לנושא כאשר הם ניגשים לבחינת הבגרות בהיסטוריה שם מוקדש פרק שלם לשואה.

פרק ארוך מקדיש הדו"ח גם להענקת פרס ישראל, מוסד הנמצא תחת אחריות שר החינוך כשוועדה מקצועית ממליצה ובוחרת את המועמדים לקבלת הפרס. מהדו"ח עולה כי במהלך שנים ארוכות התנהל מוסד זה תחת ניגוד עניינים משווע. מהממצאים עולה כי דווקא האדם שאמור להיות האובייקטיבי ביותר ונקי מכל עמדה או דעה קודמת בנושא, שימש במקביל לפעילותו כיועץ לשר גם בתפקיד מנכ"ל החברה למתנ"סים, חברה ממשלתית אשר השר אחראי עליה מתוקף תפקידו. מדובר בפרופ' דב גולדברגר אשר עד לפני כשנתיים שימש כיועץ לפרס ישראל.

"לא מונה יועץ חיצוני - כדי לחסוך"

גם מחליפו, עו"ד נחום לנגנטל, מסביר המבקר, נתון היה לניגוד עניינים כאשר כשנתיים בטרם מונה למשרה שימש כיועץ למכון הישראלי לדמוקרטיה ובמסגרת תפקידו כיועץ לענייני הפרס המליץ בפני השר על המכון ונשיאו כמי שראוי לקבל את הפרס (בשנת 2009 אף זכה המכון בפרס). במסגרת הדו"ח מציע המבקר לשנות את הרכב הממליצים בנושא פרס ישראל ולהעביר את האחריות בעניין בחירת הזוכים לגורם אחר דוגמת נשיא המדינה, זאת בכדי לשמור על "הצביון הממלכתי יוקרתי ולהעצימו".

ליקויים נוספים המצויינים בדו"ח מדברים בין היתר על חוסר ניצולן של שעות הלימוד בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים. "נוצר מצב שבו חלוקתה של 'עוגת התקציב' בפועל הייתה שונה מחלוקתה מראש בידי המשרד", אומר המבקר ומוסיף כי חוסר ההתאמה בין הנחיות המשרד למחוזותיו השונים פוגעים ביישומן של תכניות לימוד רבות בין היתר גם ביישומה של רפורמת 'אופק חדש' הנמצאת בשלבי התאקלמות במרבית בתי הספר בארץ.

בנושא הנחלת השואה בתוכניות הלימודים מסר המשרד כי "משרד החינוך נערך מיידית, ללא כל דחייה בזמן, לכתיבת תכנית לימודים מקיפה, כראוי להוראה מסודרת בהיקף ממלכתי. כיום, קיימים ספרי לימוד רבים להוראת נושא השואה במסגרת שיעורי ההיסטוריה. המפקחים המרכזים להיסטוריה במזכירות הפדגוגית בכל המגזרים בונים מידי שנה השתלמויות למורים בנושא הוראת השואה. קיים שיתוף פעולה פורה לאורך כל השנים עם בית הספר להוראת השואה ב'יד ושם'".

בעניין פרס ישראל נמסר מהמשרד בתגובה כי הביקורת של המבקר מתייחסת לכהונותיהם של השרים הקודמים. במשרד ביקשו לציין, כי "השנה לראשונה, בניגוד לשנים קודמות, מונה יועץ לנושא פרס ישראל מתוך המשרד ולא יועץ חיצוני בשכר. לראשונה, מונה שופט בית משפט עליון בדימוס לעמוד בראש הוועדה של מפעל חיים. לראיה, השנה לא הוגש כל ערעור מצד גורם כזה או אחר ביחס לאף אחד מן הזוכים באף אחת מן הקטגוריות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully