וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ר"מ פולין: "המדינה תמשיך לתפקד"

ראש ממשלת פולין קרא לעמו לנהוג ב"דרך ארץ" בזמן האבל על מותו של הנשיא קצ'ינסקי שנהרג בהתרסקות מטוסו. נשיא פולין, נהרג בהתרסקות מטוסו הנשיאותי סמוך לשדה תעופה במערב רוסיה. בהתרסקות נהרגו 96 בני אדם שהיו על המטוס, בהם בכירי ממשל

ראש ממשלת פולין דונלד טוסק אמר אחר הצהרים (שבת) בעקבות מותו של נשיא פולין לך קצ'ינסקי בהתרסקות מטוסו ברוסיה כי "המדינה הפולנית תמשיך לתפקד" וקרא לעם הפולני "לנהוג בדרך ארץ". הוא הגדיר את האירוע כ"טרגי ביותר מאז מלחמת העולם השנייה" והוסיף שחקירת האירוע תהיה יסודית ושבכוונתו לטוס לאתר ההתרסקות. מחר תציין פולין את התאונה בשתי דקות דומייה במהלך שעות הצהרים.

מטוסו של נשיא פולין לך קצ'ינסקי התרסק הבוקר בסמוך לשדה התעופה סמולנסק שבמערב רוסיה. לפי מידע ראשוני, בהתרסקות נהרגו כל 96 הנוסעים שהיו על המטוס. צמרת הממשל הפולני היתה בדרכה לטקס לציון 70 שנה לטבח בקאטין בו הרוסים טבחו בכ-20 אלף אסירים פולנים בשנת 1940. על המטוס היו מספר בכירים בממשל הפולני, ביניהם סלבומיר סקריזפק, יו"ר הבנק המרכזי בפולין, וכן מפקד הצבא הפולני.

על פי הדיווחים, המטוס, מסוג טופולוב Tu-154, היה בדרכו מוורשה לסמולנסק, וככל הנראה נתקל בתנאי ראות קשים בשל ערפל ששרר במקום. הוא התרסק במרחק של קילומטר וחצי משדה התעופה. לדברי גורמים פולנים רשמיים לא היו ניצולים בהתרסקות.

"המטוס עלה באש לאחר ההתרסקות. צוותי הצלה התחילו בניסיונות חילוץ של הנוסעים מתוך המטוס ההרוס", אמר דובר משרד החוץ בוורשה. לך קצ'ינסקי נבחר לנשיאות פולין בדצמבר 2005. הוא כיהן כראש עירייית וורשה משנת 2002. קצ'ינסקי הוא אחיו התאום של ראש ממשלת פולין לשעבר, ירוסלב קוצ'ינסקי, והוא נשוי ואב לבת.

הבחירות לנשיאות יוקדמו

בעקבות מותו של קצ'ינסקי הוחלט כי הבחירות לנשיאות פולין יוקדמו כך הודיע דובר הממשלה בוורשה. "בכפוף לחוקה, אנחנו מחויבים לערוך בחירות לנשיאות בהקדם", אמר פבל גראס, "עד אז, ראש הבית התחתון בפרלמנט, ברוניסלאו קומורובסקי הופך באופן אוטומטי לנשיא בפועל". לדברי מומחים לחוקה הפולנית, יש להכריז על תאריך לבחירות בתוך שבועיים ועליהן להיערך בתוך חודשיים מהיום.

שר המשפטים הפולני, כריסטוף קוויאטקואסקי הורה על פתיחה בחקירה מיוחדת של נסיבות התרסקות המטוס. מחוץ לארמון הנשיאות בוורשה החלו מאז פרסום דבר התאונה להתקבץ עשרות בני אדם, להדליק נרות ולהניח זרי פרחים על גדר הארמון. "אני שבורה, אי אפשר לבטא זאת במילים", אמרה אווה רובקזוואקה, שהניחה זרים ליד הארמון.

קצ'ינסקי היה ידיד העם היהודי והרבה להדגיש את חשיבות הקשר של פולין עם ישראל והיהודים, והתייחס לעניין ערב ביקורו בישראל בשנת 2006. לדבריו, "יש לנו מסורת ארוכה של מאות שנים של שיתוף פעולה ותרבות משותפת, ושל תרומה יהודית בכל התחומים לחיים ולהיסטוריה הפולנית. והזיכרון ההיסטורי המשותף הוא אחת המטרות החשובות של ביקורי, כמובן בצד רצוני לחזק את הקשרים בין פולין לישראל, להכיר את ראש הממשלה והנשיא ולהדגיש את היחס המיוחד לישראל שיש לפולין".

עדכון ראשון - 10:25

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully