וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק ונתניהו, תחליטו מהר למי צה"ל מצדיע

צביקה פוגל

7.4.2010 / 8:42

רגע אחרי החלטת ברק בעניין אשכנזי, חייבים לשאול מהי דמותו הרצויה של הרמטכ"ל הבא, איזה פרופיל צריך להיות לו על מנת שיוכל לעמוד באתגרים ולהביא אותנו לתוצאות המקוות

לרמטכ"ל, רא"ל גבי אשכנזי, מגיעה ברכת תודה רבה מכולנו.

אשכנזי נכנס לתפקידו בזמן של משבר מנהיגות ומשבר אמון בצבא שנבע בעיקר בגלל תחושת הכישלון מתוצאות מלחמת לבנון השנייה. למרות שמאז המלחמה ההיא נאסראללה עדיין בבונקר והחיזבאללה מקפיד לשמור על השקט עד כדי התנערות מכל חריגה שעלולה להביא עליו את מלחמת לבנון השלישית, השכיל רא"ל גבי אשכנזי להבין את הפער שבין הציפיות של העם בישראל לבין תוצאות המלחמה ופעל להחזרת האמון של העם בצבא באמצעות דוגמא אישית ונוכחות מנהיגותית. במקביל הבין הרמטכ"ל היוצא כי משבר המנהיגות נובע מפער הציפיות של מפקדי השטח, מג"דים ומח"טים, מהמפקדים שמעליהם והוא הקפיד לשחזר שפה מקצועית משותפת ובסיס ערכי משותף. רא"ל גבי אשכנזי היה האיש הנכון בזמן הנכון.

משיצא מרצע אי הארכת כהונתו, תם למעשה עידן אשכנזי בצה"ל. למרות שנותרו עשרה חודשים עד לסיום כהונתו, בהם צפויים אתגרים רבים שיש בכוחם לעצב את המציאות לשנים הבאות, צריכים שר הביטחון וראש הממשלה לשבת כבר היום על המדוכה לבחון ולהחליט מי יהיה הרמטכ"ל הבא, כדי שיוכל להתחיל בחפיפה ולהכיר לעומק את הגורמים המשפיעים על תהליכי קבלת ההחלטות בזירות המעניינות את מדינת ישראל וללמוד מקרוב על שיתופי הפעולה בין זרועות הביטחון השונות ועם המדינות בעלות עניין משותף.

נסיון מבצעי והקשבה

השנים הבאות טומנות בחובן פוטנציאל נפיצות גבוה מאוד. איראן הגרעינית היא איום בינלאומי, אך שליטתה בארגוני טרור שהפכו לחלק מהשלטון בלבנון וברשות הפלסטינית בעזה, ומעורבותה בארגונים קיצוניים המאיימים על השלטון במצריים ובארצות נוספות מחייבות מינוי רמטכ"ל בעל יכולות מבצעיות מוכחות, בעל מעוף ויצירתיות שיצליחו למצות מצה"ל את מלוא יכולתו. הרמטכ"ל הבא כמו אשכנזי היום, צריך להיתפס על ידי אויבינו כדמות כריזמטית, שקולה המונעת ממחויבות למדינה אשר יש בכוחה להפתיע אותם ולהכות בהם כפי שקרה במבצע "עופרת יצוקה".

מתוקף האתגרים הצפויים לצה"ל בשנים הבאות יידרש הרמטכ"ל הבא להיות כזה שמפקדי השדה יאמינו ביכולתו האישית לקבל החלטות בזמן לחימה, להוביל מערכת אימונים התואמת את המשימות העתידיות של היחידות ולהיות קשוב לצרכיהם של המפקדים. בכל המלחמות והמבצעים הגדולים היו אלה מפקדי השדה שהכריעו את המערכה, השפה המשותפת שייצר אשכנזי היא נקודת פתיחה מצוינת לרמטכ"ל הבא שיידרש לשלב בין ניסיונו המבצעי למקצועיות ולשיח בגובה העיניים שמצפים ממנו מפקדי השדה, מפקדי הטייסות ומפקדי היחידות המיוחדות.

צבא של מדינה

אסור לשכוח, הצבא הוא כלי בידי הדרג הפוליטי הנבחר שנועד לקדם תהליכים מדיניים לטובתה של המדינה. הרמטכ"ל הבא צריך להיות בקיא בתהליכי קבלת ההחלטות בדרג המדיני, הוא אינו פועל בוואקום. למדינת ישראל יש צבא ולא להיפך. הרמטכ"ל צריך להיות מסוגל להציג באומץ לפני הדרג המדיני את המשמעויות העתידיות הנובעות מהנחיותיהם. יחד עם זה, הוא צריך ליצור אצל מקבלי ההחלטות אמון ביכולתו של הצבא לעמוד במשימות הצפויות להם, לשים בפני הפוליטיקאים את האמת על השולחן ולהציג גם רעיונות אחרים שעלו בדיונים במטה הכללי. מאידך, הרמטכ"ל הבא ראוי שיהיה זה שמסוגל ויודע למצות ולהגביל את כוחו של הצבא עפ"י הנחיות ודרישות הדרג המדיני. התקפיות היא תכונה ראויה לכל המפקדים אך מיצוי הצלחה מבצעית, הקטנת מספר הנפגעים, שליטה בכוח והפעלתו בחוכמה היא תכונה נדרשת מרמטכ"ל.

בורסת השמות תרקיע שחקים בימים הקרובים. עיתונאים, פוליטיקאים ומקורבים יאדירו את שמותיהם של מועמדיהם ולעיתים יחרגו מגבולות הטעם הטוב ויחפשו כל דרך להשמיץ מועמדים אחרים גם ובעיקר אם אין הדברים נוגעים לכישוריו של המועמד, כל זאת כדי לקדם את הקשרים והאינטרסים האישיים. למעט מדי אנשים אכפת באמת מטובתם המדינה וצה"ל, טובתם האישית היא העומדת לנגד עיניהם. לדעתי, כל המועמדים ראויים. מי שזכה להגיע ולהיכלל ברשימת המועמדים על שולחנם של שר הביטחון וראש הממשלה הגיע בזכות ולא בחסד. לנתניהו וברק יש זכות לבחור בין הטובים ביותר, יש לקוות שיעשו זאת במהרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully