וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אחד המשברים הגדולים ביותר עם ארה"ב"

תום גולדהנד

15.3.2010 / 9:37

ראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה להמעיט מעוצמת המשבר עם הידידה הגדולה ביותר ובמשרד החוץ שותקים באופן רשמי, אולם בכירים לשעבר במשרד החוץ אמרו לוואלה! חדשות כי מדובר במשבר קשה. "ישראל עלולה לספוג גינוי באו"ם ואף ייתכן שדו"ח גולדסטון יעבור למועצת הביטחון"

רויטרס

צילום:רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

יחסי ישראל-ארצות הברית במשבר? את התשובה לשאלה הזו נתן שגריר ישראל בארצות הברית מייקל אורן. אורן ערך תדרוך חירום טלפוני לקונסולים של ישראל בארה"ב בו אמר כי יחסי המדינות הגיעו למשבר החמור ביותר זה 35 שנים.

למרות שבמשרד החוץ בירושלים מנסים להפחית את עוצמת הלהבות ולשדר עסקים כרגיל, גורמים בכירים לשעבר במערכת הדיפלומטית הישראלית מצביעים על גודל המשבר עם הידידה הגדולה ביותר שלנו. אלון ליאל, מנכ"ל משרד החוץ לשעבר, אמר לוואלה! חדשות כי "אפשר להשוות את המשבר הנוכחי בין ישראל לארצות הברית, למשבר בשנת 75 או למשבר של 91-92 בתקופתם של בוש ושמיר".

"צריך לזכור שבאותה שנה החליט האו"ם להשוות בין הציונות, הגזענות והאפרטהייד. אם השגריר אורן מדבר על שנת 75 יכול להיות שהוא מתייחס גם לעצרת האו"ם, באותה שנה בה החליטה עצרת האו"ם לגנות אותנו בצורה החריפה ביותר אי פעם".

ליאל הוסיף כי "נתניהו יכול להימנע ממשבר עולמי אך הוא צריך לשנות את המדיניות כדי שזו תאפשר את חידוש השיחות עם הפלסטינים. אם הוא לא יעשה את זה, לא נגיע למצב שהשיחות מתחדשות, או שהן ייכשלו, אז בעצרת האו"ם של 2010 אנחנו עלולים לקבל גינוי בסדר גודל של 1975, וייתכן שאפילו יועבר דו"ח גולדסטון למועצת הביטחון. ייתכן שהפלסטינים יבקשו לדון בעצרת האו"ם על הכרזה חד צדדית של מדינה פלסטינית ויזכו לגיבוי בינלאומי ויתקבלו כחברים באו"ם".

זלמן שובל שגריר ישראל לשעבר בארה"ב אמר לוואלה! חדשות כי "אכן מדובר במשבר ביחסים. צריך להבין שהמשבר הזה נוצר אמנם בגלל מעשה לא חכם במדינת ישראל, אולם המשבר בממדיו הנוכחיים הוא משבר מלאכותי שארה"ב מעוניינת בו מטעמים טקטיים. לממשל אובמה יש אג'נדה מסויימת, ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי הגדיר זאת כסדר יום איסלמי".

שובל העריך כי גם המשבר הנוכחי יחלוף. "מרקם היחסים הבסיסי עם ארצות הברית לא נפגע בעבר אחרי משברים ואני מניח שגם זה יקרה במצב הנוכחי, ישראל צריכה להיות חכמה ולהתרכז באותם המעשים שישככו את התבערה הנוכחית. צריך לזכור שאם תהיה הקצנה ביחסים עם ארצות הברית זה עלול לפגוע בכל סיכוי להתקדם בתהליך השלום, כי התוצאה היא שהפלסטינים יעלו דרישות גבוהות יותר".

אתמול הצטרף יועצו הבכיר של ברק אובמה לשורת התוקפים את ההחלטה הישראלית לבנות ברמת שלמה. "מדובר בעלבון ופגיעה, אבל יותר מזה, זה חותר תחת המאמץ של תהליך השלום. נראה שההחלטה היתה צעד מחושב לחתור תחת שיחות הקירבה". זאת, לאחר שביום שישי התקשרה מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון לראש הממשלה בנימין נתניהו ונזפה בו על ההחלטה: "הצעד שלח מסר שלילי ביותר בנוגע לקשרים שבין ישראל לארה"ב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully