וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היחסים בין בריטניה לישראל בהקפאה"

18.2.2010 / 8:01

בבריטניה ממשיכות הרוחות לסעור על רקע השימוש בדרכונים בריטיים במבצע חיסולו של מחמוד אל-מבחוח. שגריר ישראל במדינה זומן לבירור וגורם בממשל הבריטי אמר כי "היחסים בין המדינות היו קרירים לאחרונה, אך כעת הם בהקפאה עמוקה"

רויטרס

(רויטרס)

בריטניה תזמן את שגריר ישראל בלונדון, רון פרושאור, לשיחת בירור, בעקבות השימוש בשישה דרכונים בריטיים על ידי צוות החיסול של בכיר חמאס מחמוד אל-מבחוח בדובאי גם שגריר ישראל באירלנד, ציון אברוני, זומן לשיחת בירור על רקע פרשת החיסול של מחמוד אל-מבחוח. על פי הדיווח ב"גרדיאן", בריטניה כבר פנתה לישראל בדרישה לקבל הסברים על השימוש בדרכונים. השגריר זומן למשרד החוץ הבריטי מחר, כדי "לחלוק מידע" על הזהויות הגנובות של הישראלים בעלי האזרחות הבריטית המתגוררים בישראל. בריטניה גם הודיעה כי תספק תמיכה ככל שיידרש לאזרחיה החיים בישראל שזהותם נגנבה.

עד כה בריטניה נמנעה מלהאשים את ישראל באופן ישיר באחריות לחיסול, אך כרמז לחוסר שביעות רצונה היא נמנעה מבקשה ישראלית לשמור בחשאי את זימון השגריר לשיחת בירור. גורם בממשל הבריטי אף אמר לעיתון הבריטי "גרדיאן", כי "היחסים בין המדינות היו קרירים לאחרונה, אך כעת הם בהקפאה עמוקה", כלשונו.

בכיר במשרד החוץ הבריטי אמר לעיתון "הדיילי טלגרף": "אם הישראלים אחראים להתנקשות בדובאי, הם מסכנים באופן רציני את הסכם שיתוף המידע המודיעיני החשוב שקיים בין בריטניה לישראל. אם יתגלה שישראל השתמשה בדרכונים בריטיים להתנקש ביריביה, ממשלת בריטניה תצטרך לשקול בכובד ראש כל שיתוף פעולה עתידי". לדברי הבכיר, בריטניה ניתקה בעבר את קשריה עם המוסד "והיא תעשה זאת שוב אם יתגלה שהישראלים פועלים נגד אינטרסים בריטיים".

החשודים בחיסול אל מבחוח. Dubai Ruler's Media Office, AP
מבין אחד עשר החשודים, שישה מהם נשאו דרכונים בריטיים/AP, Dubai Ruler's Media Office

ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון קרא אמש (רביעי) לפתוח בחקירה מקיפה בנושא השימוש בדרכונים בריטיים על ידי צוות החיסול של בכיר חמאס בדובאי, מחמוד אל מבחוח. כזכור, משטרת דובאי טוענת כי את החיסול ביצע צוות שכלל 11 אנשים שנשאו דרכונים אירופאים. בראיון לתחנת רדיו בבריטניה אמר בראון, כי "עלינו לבצע חקירה מקיפה בנושא. יש לאסוף את כל הראיות לגבי מה באמת קרה שם, ומדוע. הדרכון הבריטי הוא חלק חשוב מהאזרחות הבריטית ועלינו לוודא כי נעשה הכל על מנת להגן עליו".

מוקדם יותר אתמול קרא חבר הפרלמנט הבריטי, סיר מנזייס קמפבל, למשרד החוץ של ארצו לזמן את השגריר הישראלי בלונדון שיספק הסברים לשימוש בדרכונים, תוך שהוא מרמז כי המוסד הוא שביצע את החיסול על ידי שימוש בהם. "אם לממשלה הישראלית יש חלק בהתנהגות הזו, יהיה זה חילול חמור של האמון בין שתי המדינות", הוסיף. ממשרד החוץ הבריטי נמסר כי לא נעשתה כל פניה לשגריר ישראל בלונדון.

ד"ר רוזמרי הוליס, מומחית לענייני המזרח התיכון באוניברסיטת לונדון אמרה כי ההתפתחות האחרונה תעלה את מידת החשד בדובאי כלפי מטיילים בריטים באופן כללי. "כל מי שנושא דרכון בריטי עשוי להיחשב כצרה פוטנציאלית כשהוא מבקר חלקים שונים בעולם הערבי", הסבירה.

ממשרד החוץ הבריטי נמסר בתגובה כי עד כה לא נוצרה כל תקשורת בנושא עם השגריר הישראלי – זאת על אף דרישות מצד גורמים שונים במדינה לתבוע משירותי המודיעין בישראל ובדובאי מידע מפורט על התנהלות המדינות בפרשה. לדברי בכיר במפלגת הלייבור הבריטית החבר בוועדה לענייני חוץ של הבית, "ההתנשקות המתוחכמת בוצעה על ידי הישראלים או לחילופין על ידי מישהו שעשה כל שביכולתו על מנת להבטיח שהדבר ייראה כפעולה ישראלית".

לדבריו, "לישראל יש מדיניות של חיסולים ממוקדים ובעבר כבר השתמשו סוכניה בדרכונים מזויפים של מדינות אחרות – אך ישראל התחייבה בשנת 1986 שהנוהג ייפסק לפחות בכל הנוגע לשימוש בדרכונים בריטים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully