וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחמדינג'ד: נודיע בגלוי כשנייצר פצצת אטום

טליה שחר

11.2.2010 / 14:48

נשיא אירן התקבל בתשואות בעצרת המונית לציון יום ה-31 למהפכה האיסלמית והודיע על הפקת המנה הראשונה של דלק גרעיני. אחמדינג'ד הוסיף כי כשארצו תחליט לייצר פצצה גרעינית היא תודיע על כך באופן פומבי

רויטרס

(צילום: רויטרס, קריינות: אילן שניג, עריכה: יאיר דניאל)

אירן הפיקה את המנה הראשונה של אורניום מועשר ברמה של 20%, כך אמר היום (חמישי) נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד. בנאום בעצרת המונית לציון יום השנה ה-31 למהפכה האיסלמית אמר אחמדינג'ד: "אירן היא כעת מדינה גרעינית". הנשיא הוסיף כי אירן לא מייצרת פצצה גרעינית מתוך בחירה. "כשאנו אומרים שאנחנו לא בונים פצצות גרעיניות, זה אומר שאנחנו לא עושים את זה כי אנו לא מאמינים שצריך להחזיק בהן. האומה האירנית היא אמיצה מספיק שאם יום אחד נרצה לבנות פצצה גרעינית אנו נודיע על זה באופן פומבי בלי לפחד".

לדברי אחמדינג'ד, לאירן יש את היכולת להעשיר אורניום ברמה גבוהה יותר, עד ל-80%, אך בוחרת לא לעשות זאת, וכי בעתיד הקרוב היא תוכל לשלש את תפוקת הדלק הגרעיני. "כרגע בנתאנז יש לנו את היכולת להעשיר אורניום לרמה יותר גבוהה", אמר אחמדינג'ד מול קהל תומכים נלהב. "בעזרת השם, נמסר כי המנה הראשונה הופקה והיא ניתנת לשימוש המדענים".

בתוך כך, העיתון "הוושינגטון פוסט" דיווח הבוקר כי אירן נתקלה בבעיות לא צפויות בניסיונות העשרת האורניום שלה. על פי הדיווח, כשלים שונים, כולל בציוד, עשויים לפגוע בניסיונותיה להאיץ את תכנית הגרעין שלה.

לדברי גורמים בארה"ב ומומחי גרעין עצמאיים, הבעיות הטכניות עשויות לעכב, אך לא לעצור את ההתקדמות של אירן לקראת נשק גרעיני, אך הן תספקנה למערב מספיק זמן כדי לפתור את המחלוקת על תכנית הגרעין באופן דיפלומטי.

ביום שלישי הודיעה אירן כי החלה בהעשרת אורניום לרמה של 20%. ההודעה, אשר נמסרה גם לסוכנות לאנרגיה אטומית, היא תוצאה של הנחיה ישירה מצד נשיא המדינה מחמוד אחמדינג'ד שהורה להאיץ את תהליך העשרת האורניום כחלק מהפעלת כור המחקר האירני בבירה טהרן. הוראתו של אחמדינג'ד להעשיר את האורניום עומדת בניגוד להסכם הפשרה, שגובש בין סבא"א ושש המעצמות והוצע לאירן, לפיו רוב מאגר האורניום האירני יישלח להעשרה במדינה אחרת ויוחזר לה בצורת של מוטות דלק לשימוש בכור למטרות רפואיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully