וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הח"כים החליטו: נפאע לא יקבל חסינות

פנחס וולף

26.1.2010 / 13:54

ועדת הכנסת דחתה את בקשת חבר סיעת בל"ד לשמור על חסינותו. המשמעות: היועץ המשפטי יוכל להעמידו לדין בגין ביקורו בסוריה. ח"כ אנסטסיה מיכאלי לנפאע: "בסוריה היו מוציאים אותך להורג"

ערוץ הכנסת

(באדיבות ערוץ הכנסת)


ועדת הכנסת החליטה היום (שלישי) ברוב של תשעה נגד שניים לא להיענות לבקשת ח"כ סעיד נפעא (בל"ד) לשמור על חסינותו. המשמעות: היועץ המשפטי לממשלה יוכל להגיש נגדו כתב אישום בגין יציאה שלא כדין למדינת אויב ומגע עם סוכן זר. נגד בקשתו של נפאע הצביעו יו"ר הוועדה ח"כ יריב לוין וחברי הכנסת דני דנון, רונית תירוש, יוליה שמאלוב-ברקוביץ, דוד רותם, אנסטסיה מיכאלי ונסים זאב. התומכים בבקשתו היו חברי הכנסת אחמד טיבי ואילן גילאון.

בדיון סביב בקשתו של נפאע השתתף גם היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, אשר נימק את החלטתו להגיש כתב אישום נגד סעיד נפאע, אמר בדיון כי "נפעא נסע לסוריה ללא קבלת אישור. היתה פניה שלו לשר הפנים דאז מאיר שטרית, והוא השיב שאין אישור לנסיעה מסיבות של טעמי ביטחון. ח"כ נפעא וחבריו התעלמו מההחלטה. הם נסעו לירדן ושם, בסיועו של עזמי בשארה שתיווך בינם לשלטונות סוריה, קיבלו אישור כניסה ושהו שם כשבוע. לכך נוספו שני אירועים של מגע עם סוכן חוץ שמתייחסים למפגש חשאי עם טלאל נג'עי, סגן מזכ"ל החזית העממית, וגם עם חאלד משעל ונסיעה להיפגש עימו בלשכתו. בגין המפגש הזה הוא מואשם בעבירה של מגע עם סוכן חוץ".

נפאע עצמו הגיב לדברים וטען כי באיסור על ביקור במדינות אלה "ישנו שימוש בשיקול הדעת השרירותי והמפלה לרעה. תפקידי כח"כ למחות נגד אפליה זו, ואם אני עובר בדרך עבירה בדיוק לשם כך נועדה החסינות. מנגחיי ויריביי הספיקו כבר להחטיף לי. 13 ח"כים לשעבר ביקרו בסוריה, בסעודיה ובתימן, חלקם הגדול הוחשד ונחקר באותן עבירות. אין אני מבקש שישוו אתכם, הח"כים הערבים אליי. אני מבקש שישוו אותי אליכם. אני מברך אותך שסגרת את התיקים של האחרים. למה שלא תנהג בי כמוהם? זה שדה מוקשים כלל וכלל לא קל".

בתגובה לדברי נפאע אמר חבר הכנסת מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי): "תלך לפרלמנט הסורי". חברת הכנסת אנסטסיה מיכאלי (ישראל ביתנו) אמרה לנפאע: "זו עבירה חמורה של בגידה. בסוריה היו מוציאים אותו להורג על זה. ישראל דמוקרטיה מטורפת שלא יכולה להגן על האינטרסים הביטחוניים שלה. אין אזרחות בלי נאמנות".

"החלטה שנגועה באפליה"

נפאע טען כי תוצאות הדיון נקבעו עוד בטרם החל וביקש לצייר את ההחלטה כעניין עקרוני החורג מעבר למקרה האישי שלו עצמו: "כשקבלתי את הודעת היועץ המשפטי - מיד הוצאתי הודעה הטוענת כי 'החלטת היועמש זרה ומוזרה ונגועה באפליה'. כל אשר עשיתי הוא חלק ממילוי תפקידי למען ציבור שולחיי".

נפאע חזר על גרסתו, לפיה נסע בלוויית משלחת דרוזית דתית: "לא אני קיבלתי את ההחלטה על נסיעת המשלחת, אלא סייעתי לה. מי שקיבל את ההחלטה אלו ראשי המשלחת", אמר. כמו כן הציג לחברי הוועדה נתונים לפיהם משנת 2000 ועד היום נסעו אלפי בני אדם מישראל לסוריה אך רק שני כתבי אישום הוגשו בנושא: "השאלה הזועקת היא למה דיני הוא דין שונה? אמרו כבר יריביי ומנגחיי: מה הוא רוצה? שיעמידו אחרים לדין? נהפוך הוא - אני מברך על ההחלטה, אך זכותי וחובתי לשאול, וגם חובתם לשאול למה אין דין שווה לכולם – סגירת תיקים לכולם".

נפעא הוא חבר הכנסת הראשון שחסינותו מוסרת אוטומטית לפי חוק שנחקק, ורק על פי בקשתו הכנסת יכולה להחליט שלא להסיר את חסינותו. בעבר, כאשר היועץ המשפטי לממשלה ביקש להסיר חסינות, היה עליו לבקש את רשות ועדת הכנסת לשם כך.

נפאע: "אפנה לבית המשפט בנושא"

עם היוודע דבר ההחלטה הגיב ח"כ נפאע עצמו ואמר כי הוא כלל אינו מופתע: "אמרתי כשהגשתי את הבקשה שאני לא משלה את עצמי. אני חושב שהדיון היה מאוד מעניין, חשוב מאוד שהנושאים שאני נדרש לשלם את מחירם עלו ובפורום כזה. אני ספק שהדיון הזה קידם מאוד את האינטרסים והזכויות שלמעשה אני נדרש לשלם". נפאע טען כי מאבקו המשפטי טרם מוצה: "אני אפנה בעניין החסינות גם לבית המשפט ואדרוש מבית המשפט להגן על חסינותי - ברור שזו רדיפה פוליטית. לא פגעתי בביטחון המדינה".

ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) גיבה את עמדתו של נפאע והגדיר את החלטת הוועדה "מכה אנושה לחופש הפעילות הפוליטית של חברי כנסת". לדבריו, "החלטת מזוז הייתה שגויה והחלטת הוועדה היא אומללה. הרי רוב חברי הכנסת רוצים לבקר בתימן, בסוריה או בעירק, אך כשחבר כנסת ערבי עושה זאת, זה מתויג מיד כאיום ביטחוני".

מנגד הגיב לדברים ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו) שאמר: "השאלה אינה פוליטית כי אם משפטית. היועץ המשפטי שהתנגד לפסילת בל"ד כפי שביקשה מפלגת ישראל ביתנו, הוא זה שהוביל את ח"כ נפאע למדרון החלקלק עליו החליק. ועדת האתיקה כבר קבעה בשנת 2005 כי נסיעה לארצות אויב אינה מכוסה בחסינות. ח"כ נאפע הצהיר שהוא אינו מוכן לקבל אישור מהרשות המוצעת לנסיעה כזו מאחר וזה פוגע בו, ומכאן אנו למדים שלא מדובר בשאלה של חסינות כי אם בפגיעה מכוונת בחוק".

עוד טען רותם כי "הניסיון לטעון כי מדובר בעזרה דתית לדרוזים הינו ניסיון מאוחר למצוא הצדק לנסיעה למדינת אויב ופגישה עם נציגי טרור כדי לפגוע בביטחון המדינה".

(עדכון ראשון: 10:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully