וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה נגד העובדים הזרים יוצאת לדרך

אייל דץ ופנחס וולף

24.1.2010 / 14:07

הממשלה אישרה שורת צעדים לצמצום מספר מהגרי העבודה בישראל. נתניהו: "לישראל יש מדיניות הגירה תקיפה וברורה". שטייניץ: "בתוך שנה יתפנו עשרות אלפי מקומות עבודה לישראלים"

תאגיד כאן

(הערוץ הראשון)

הממשלה אישרה היום (ראשון) את הרפורמה לצמצום מספר העובדים הזרים בישראל. בין השאר הוחלט, כי תוחמר הענישה נגד מעסיקי עובדים בניגוד לחוק. כך, למשל, יוגשו כתבי אישום נגד מעסיקים ויוטל קנס בגובה 10,000 שקלים על מעסיק יחיד ו-25 אלף שקלים על חברה שמעסיקה עובדים זרים שלא כחוק. בנוסף, יבוטלו היתרי העסקה בגין כל עובד זר לא חוקי שייתפס באותן חברות.

לפי הרפורמה שאישרה הממשלה, יתוקן חוק חוק הכניסה לישראל וייקבע בו כי לא תתאפשר רכישת מעמד על ידי מי ששהו בישראל שלא כדין, אלא לאחר "תקופות צינון" מחוץ לישראל. ארגוני זכויות האדם מתנגדות בחריפות לתיקון זה. לטענתם, העובדה שהאיסור על הסדרת מעמדו של שוהה שלא כדין יחול גם על בני זוג של אזרחים ושל תושבים ישראלים ועל הורים לקטינים ישראלים, אינה חוקית ומהווה פגיעה בזכות היסוד לחיי משפחה.

בנוסף, לפי הרפורמה, יתוקן החוק וייקבע בו כי יבוטל רישיון העבודה של מהגר עבודה שלא הועסק בתחום העיסוק שנקבע לו למשך תקופה העולה על 90 ימים. כמו כן, ייקבעו בתקנות כללים המגבילים את מספר המעברים בין מעסיקים של מהגרי עבודה בתחום הסיעוד ואת האזור הגיאורפי בו יחויבו מהגרי עבודה לעבוד. גם סעיפים אלו, טוענים ארגוני זכויות האדם, עומדים בניגוד בוטה לפסיקת בית המשפט העליון. זאת לאחר שבשנת 2006 קבע בג"ץ כי הגבלת המעבר של מהגרי עבודה בין מעסיקים והפקעת הרישיון שלהם בגין סיום יחסי עבודה הוא "מין עבדות בגרסה מודרנית" ומתייחס אליהם משל היו "מכונות עבודה".

"העובדים הזרים יוצרים בעיות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לאחר אישור הרפורמה, כי "הכניסה המסיבית של עובדים זרים לא חוקיים בשנים האחרונות מייצרת שורה של בעיות – ביטחוניות, סחר בסמים וסחר בבני אדם. אבל בראש ובראשונה הרפורמה שאושרה נועדה לטפל בפריצת שוק העבודה, עם העובדים הבלתי חוקיים".

במסיבת עיתונאים עם שר האוצר יובל שטייניץ אמר נתניהו, כי "איננו יכולים לעודד באותו זמן את האוכלוסייה החרדית והערבית ובאותו זמן לאפשר עבודה בלתי חוקית. זה מה שמתרחש כרגע. כניסת העובדים הזרים הבלתי חוקיים מבטלת את האפשרות של כניסת אוכלוסיות שלמות לשוק העבודה ושוחקת את השכר כלפי מטה".

בנוסף אמר נתניהו כי "יש גם האפקט של מדינה יהודית ודמוקרטית אנו רוצים להבטיח, באמצעים דמוקרטיים, שנמשיך להיות מדינה עם רוב יהודי ובעלת זכויות לאזרחים לא יהודים, שזה אומר גם למצוא עבודה טובה בשכר סביר. בהחלטות הללו אין שום נגיעה לילדי העובדים הזרים ולפליטי חרב נמשיך לעמוד במחויבותנו המוסריות לגבי אוכלוסיות אלו". ראש הממשלה הוסיף, כי "לישראל יש מדיניות הגירה שונה, תקיפה וברורה".

שר האוצר יובל שטייניץ אמר כי "רק בשבוע שעבר שמענו ביקורת קשה של ה-OECD שמדינת ישראל פרוצה יחסית בנושא העובדים הזרים. היום זה נגמר. המדיניות שהממשלה החליטה עליה תביא בתוך שנה לצמצום משמעותי של העובדים הזרים בישראל". לדבריו, "מספר העובדים צפוי לרדת ב-30 עד 50 אלף עובדים. המשמעות היא עשרות אלפי מקומות עבודה לישראלים והקטנת מימדי האבטלה. יש לזה משמעות כלכלית עצומה מבחינת פערי השכר והעבודה, אבל גם משמעות לאומית".

לדבריו, "הדבר החשוב ביותר זה הענישה וההרתעה למי שיעסיקו עובדים זרים שלא כחוק וגם למתווכים. כבר יישמנו צעד מוסכם, שהחל מינואר אין יותר הכרה לצורף זיכוי במס הכנסה על עובדים זרים". שטייניץ אמר כי "כל הצעדים הללו מהווים מדינות שונה ממה שהיה עד היום. נכון להיום יש התרופפות באכיפה וביישום ההחלטות. אנחנו בדקה התשעים. המצב בישראל חמור יותר מאירופה וארה"ב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully