וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיסקין: "חמאס מתעצם וצובר עוד רקטות"

פנחס וולף

29.12.2009 / 14:49

ראש השב"כ יובל דיסקין אמר בדיון בוועדת חוץ וביטחון כי "אם אבו מאזן יוחלף על ידי מרוואן ברגותי וישוחררו אסירי חמאס רבים, הדבר עלול לעודד גל של טרור"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: דורון שטיין)

ראש השב"כ יובל דיסקין השתתף הבוקר (שלישי) בדיון בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת. במהלך הדיון אמר דיסקין כי "הסיכוי להגיע לאינתיפאדה שלישית בשנת 2010 נמוך. הסיכוי שיגיעו למצב כפי שהיה בשנת 2000 נמוך, אבל אם יקרו דברים דרמטיים כמו פיגוע בהר הבית, הצתות מסגדים וכדומה, יכולה להתעורר התלהמות".

דיסקין אמר כי "אני לא מזהה היום בציבור הפלסטיני אנרגיות שיובילו למה שהיה בשנת 2000. אבל בטווחים ארוכים יותר, מעבר לשנת 2010, אם אבו מאזן יוחלף על ידי מנהיג אחר כמו ברגותי, שיש לו עבר של טרור, ואם ישוחררו עוד הרבה אסירים של חמאס לשטחי יהודה ושומרון - שיוכלו לבנות מחדש את תשתיות הטרור, בשילוב עם היעדר תכלית מדינית והרגשה שאין מוצא למצב הנוכחי, זה יכול לעודד את השטח לחזור לפעילות טרור כמו שהכרנו בעבר".

דיסקין הוסיף כי "ברגותי יושב בכלא ישראלי. אנחנו אלה שגורמים לכך שהוא מועמד רציני, ואם לא 'נדאג' לכך הוא יהיה כמו כל אסיר אחר. זה תלוי בנו. הצילומים שלו עם אזיקים והרמת הידיים עוזרות להפוך אותו לאסיר חשוב. עובדה שהרשות מסתדרת בלעדיו. יש לו עבר טרוריסטי והוא בהחלט מהתל בהרבה מאוד ישראלים".

בנושא עסקת שליט אמר דיסקין כי "אני כראש השב"כ לא הצגתי את עמדתי הסופית לגבי העסקה. אני משתתף בכל ההתייעצויות ואני מתייחס לנקודות קונקרטיות, לנתונים כאלה ואחרים. אבל את עמדתי הסופית לעסקה, כפי שתובא בפני הפורום הסופי, עוד לא הצגתי".

יובל דיסקין בועדת חוץ וביטחון דצמבר 2009. עומר מירון
"מזהים התרחבות של הג'יהאד העולמי". דיסקין בוועדת חוץ וביטחון/עומר מירון

יכולות חמאס משתפרות

ראש השב"כ אמר עוד כי "ישנה ירידה בנפח הפיגועים גם ברצועה וגם ביהודה ושומרון. הרקע לירידה בעזה הוא עקב מבצע "עופרת יצוקה". נרשמה גם ירידה בשיגור הרקטות. השנה לא נרשמו פיגועי התאבדות שיצאו לפועל. הם סוכלו. אנחנו מזהים ברצועה את הפעילות האינטסיבית בשיקום יכולות החמאס, והברחת נשק למנהרות. אנחנו מזהים התרחבות של הג'יהאד העולמי על ידי צירופם של ארגונים קיקיוניים. חמאס מוטרד מעליית כוחו של הג'יהאד העולמי ברצועה. בדור הצעיר של הפלסטינים ברצועה - הג'יהאד זוכה לפופולריות".

דיסקין הוסיף כי "יש פרישה של בודדים או כמה עשרות מארגונים שונים והצטרפות ל'גיהאד. הג'יהאד העולמי שממוקם ברצועה עדיין לא מאיימים על חמאס, אבל הוא בהחלט מהווה מטרד עבורו. השב"כ הצליח השנה לטפל בכספי הטרור, הצלחנו להביא לפגיעה משמעותית ב'קואליציית הצדקה', בכספים שמועברים כאילו לפעילות הומנטרית של חמאס ומועברים למעשה לטרור. הייתה פגיעה יפה בכספים האלה".

"גם הג'יהאד וגם חמאס ממשיכים להתעצם. חמאס ספג מכה בעופרת יצוקה. הוא שומר על השקט, אבל לא לעולם חוסן. היום היכולות שלו הן טובות יותר מבערב המבצע. גם ביכולת הברחת הנשק ומערך המגננה בתוך הרצועה, מצבם משתפר. הם לא מחפשים ניצחון על ישראל. הניצחון בעיניהם הוא כמה רקטות הם יירו וכמה נזק ייגרם. ב-2010 ארגוני הטרור ימשיכו במאמציהם להתעצם ולהבריח נשק. הם עושים מאמצים להברחת רקטות בעלי טווחים של מעל 50 ק"מ לרצועה, רקטות נ"מ ונ"ט".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"ההסכמות עם אולמרט הן תנאי מפתח"

על פרישה אפשרית של אבו מאזן, אמר דיסקין כי "הבעיה כרגע שאין לאבו מאזן יורש טבעי. יש כל מיני שמות וכל מי שלא יהיה יצטרך להיות מועמד פשרה שלא ירגיז אחרים. מרוואן ברגותי יכול להיות יורש רע מאוד מבחינת ישראל, גם בגלל שהוא קיצוני במהותו ומהתל בהרבה ישראלים. הוא למד לומר לכל אחד מה שהוא אוהב לשמוע ובהחלט למד את הפוליטיקה הישראלית. לגבי מועמדותו של פיאד – הוא ראש ממשלה טוב, עושה עבודה טובה. הבעיה שלו שהוא לא בא מתוך הפתח ואין מאחוריו בסיס תמיכה פוליטי שיכול להפוך אותו ליו"ר הרשות. אם והיה יבחר הוא לא ילך לכיוון הטרור, לעומת ברגותי שיש סיכוי שבשלב מסוים כן יפנה לכיוון הטרור".

ראש השב"כ התייחס גם להקפאת הבנייה בהתנחלויות ואמר כי "מבחינת הפלסטינים, החלטת הממשלה על הקפאת הבניה לא מהווה בסיס להתנעת התהליך המדיני. כדי שיהיה בסיס, צריכה להיות גם אמירה על ירושלים. יש כיום משבר אמון בין הרשות לבין ישראל וארצות הברית. אך אבו מאזן עדיין דבק במשא ומתן ומחפש סולם לרדת מהעץ הגבוה שהוא טיפס עליו. מה שיכול להורידו מהעץ הוא חידוש משא ומתן מדיני, אבל הוא רוצה את זה בתנאים שהציג, מאותן הסכמות שהגיע אליהן עם ראש הממשלה הקודם וזה תנאי מפתח בעניין זה. הוא רוצה שתנאי הפתיחה לחידוש המשא ומתן יהיו מאותו מקום שהוא סיכם עם אולמרט, וכרגע ישראל אומרת לו בלי תנאים מוקדמים".

דיסקין התייחס גם לעסקת שליט ואמר כי "מבחינת חמאס, עסקת שליט תושג כהישג משמעותי בציבור הפלסטיני. זה יתן קרדיט גדול לחמאס. מצד שני אבו מאזן יספוג מכה תדמיתית. למרות זאת, הוא יכול לשרוד את הדבר הזה, אבל זה יהיה תלוי בדברים נוספים כגון "מה יהיה לו למכור" כאשר העסקה תתבצע. לגבי היבטים איך הדבר ישפיע על הטרור – תלוי מי יהיה בעסקה, לאן ישתחררו, אבל כיוון שאין עסקה עדיין אי טעם להתייחס לכך".

בתשובה לשאלתו של חבר הכנסת אריה אלדד (האיחוד הלאומי) על העובדת הזרה הלא חוקית מהפיליפינים שהעסיק ברק אמר דיסקין כי "העובדת של שר הביטחון נבדקה על ידי שב"כ בפן הביטחוני. אנחנו מאבטחים את ביתו של שר הביטחון ויודעים מי נכנס ומי לא נכנס, ואנחנו ידענו שהיא שם. היא נבדקה".

(עדכון ראשון: 11:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully