וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבני ישיבות הסדר: "ברק מנסה לסתום פיות"

פנחס וולף

17.12.2009 / 16:50

ראשי ישיבות הסדר ורבנים המזוהים עם הציונות הדתית מתחו ביקורת חריפה על שר הביטחון, בעקבות הוצאת ישיבת הר ברכה מההסדר עם צה"ל. "ברק נהג בטיפשות והשפיל את הרב מלמד"

ראשי ישיבות הסדר, רבני ערים ורבנים מרכזיים בציבור הדתי- לאומי מגבים את הרב אליעזר מלמד, ראש ישיבת הר ברכה, ותוקפים בחריפות את שר הביטחון אהוד ברק. בראיונות לעיתון "בשבע", המזוהה עם הציונות הדתית, אף האשימו חלקם את ברק בניסיון לסתום פיות, לאחר ששר הביטחון הוציא את ישיבת הר ברכה מההסדר עם צה"ל. ביום ראשון הקרוב יתכנסו ראשי ישיבות ההסדר לדיון מיוחד בסוגייה.

יו"ר איגוד ישיבות ההסדר, הרב חיים דרוקמן, שנפגש אתמול עם ברק בניסיון להחזיר את ישיבת הר ברכה למסגרת ההסדר, אמר בראיון שיתפרסם היום (חמישי) כי, "להזמין את הרב מלמד לשימוע זו קונוטציה של שימוע, וזה לא דבר חיובי. זכותו המלאה להזמין רב לשיחה, לברר משהו, אבל לא שימוע. זו החלטה חמורה שאנו מתנגדים לה בכל תוקף".

"הרב מלמד עשה בסדר כשהוא לא הלך לברק", אמר ראש ישיבת כפר הרוא"ה וראש ישיבות בני עקיבא, הרב אברהם צוקרמן, שנחשב לאחד מוותיקי הציונות הדתית. "כי שימוע פירושו של דבר שהחליטו עליו שהוא חוטא. שימוע נותנים למישהו שיש עליו אשמה. אתה קובע שהוא אשם ואתה ברחמיך הרבים נותן לו זכות שימוע. לכן ודאי עשה בסדר שלא בא. אדם שאומר דבר, צריך לדעת שהדבר שאמר בא לאחר מחשבה. לחזור בו, זה אומר שהוא לא חשב על כך. בדרך כלל רב לא אומר דבר שלא חשב עליו".

צוקרמן הוסיף כי, "יותר ממה שההסדר הוא לטובת תלמידי הישיבות, זה לטובת הצבא. אם הצבא לא מבין את זה, הישיבה לא תפסיד כלום. מי שיפסיד זה הצבא. לדעתי, מוטב להשאיר את המצב כמו שהוא, שהצבא יקבל את עונשו". הרב צוקרמן הסביר שלדעתו לא נוצר כאן תקדים לסגירת ישיבות נוספות. לדבריו, "לא כל שר ביטחון יהיה טיפש כמו ברק".

"כולנו נהיה הר ברכה"

גם הרב הראשי של רמת גן, יעקב אריאל סבור כי, "ברק עשה כאן מעשה שלא ייעשה, ובפרט כאשר הוא נעשה בצורה משפילה ומבזה. עצם ההזמנה לשימוע היא מבזה, כאילו מדובר בפקיד. האם כך היה נוהג ברק כלפי פרופסור באקדמיה? לכן הרב מלמד היה פגוע ושמר על כבודו כשלא הלך. מה גם שהדיון נערך בתקשורת קודם לכן, ונאמר במפורש מה רוצים לשמוע ממנו. יש ניסיונות כל הזמן לסתום פיות לרבנים. השאלה היא האם במדינה דמוקרטית המתיימרת לתת חופש דיבור, רק לרבנים אסור לומר מה הם חושבים".

לדבריו, "אם היתה הידברות מכובדת, היה מקום לנסח משהו שיתפרש כך או אחרת. אבל רק אם היתה הידברות מכובדת, לא בצורה כזו של קריאה פומבית דרך התקשורת להעמיד רב אל עמוד הקלון. אני סומך על האיגוד שיאמר את דברו בנושא, וברור שיש לפעול כדי להסיר את רוע הגזירה".

במקביל לכינוס ראשי הישיבות שצפוי ביום ראשון, רבה של צפת שמואל אליהו, הפנה בקשה לרב הראשי לישראל יונה מצגר לכנס את מועצת הרבנות הראשית. לדבריו, "הניצחון תלוי רק בגיבוש שלנו כציבור. אם נהיה חזקים, הוא לא יוכל לעמוד מולנו. מחר הוא יכופף את הישיבה באלון מורה, בקריית ארבע, אחר כך לישיבות חרדיות הוא לא ייתן תקציב ודחיית שירות. יש פה תהליך מובנה וברור, פוליטיקאים רוצים לשעבד את אנשים לדעותיהם. כציבור, כולנו חייבים להתגבש, ואם לא – כולנו נהיה הר ברכה".

הרב אליהו הוסיף, כי "די בכך שמחזור אחד או שניים של תלמידי ההסדר יחתמו על דחיית שירות. מה הוא יוכל לעשות? אנחנו לא רוצים לאיים, אבל אין ברירה. אני חושב שזה יתרום למערכת היחסים שלנו עם צה"ל והמדינה. זה שמתייחסים אלינו בכזה זלזול זה הרסני. זה פוגע במוטיבציה של חיילינו להתגייס ולהילחם, כי הם רואים שהכל זה בשביל עניין אישי ופוליטי. אם נהיה נחושים - יבינו שאנחנו לא סמרטוט. כל חייל חייב לתרום את חלקו במאבק על כבוד התורה וכבוד הציבור".

רבנים נוספים שמתחו ביקורת נוקבת על ברק וגיבו את הרב מלמד הם ראש ישיבת ההסדר "ניר" בקרית ארבע, הרב אליעזר ולדמן, ראש מכון "צורבא מרבנן" ואחד מבכירי הרבנים בישיבת "כרם ביבנה" ורב ההתנחלות קרני שומרון, יצחק הלוי.

עדכון ראשון: 14:44

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully