וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "שצרפת תתווך במו"מ עם סוריה"

פנחס וולף

7.12.2009 / 11:20

רה"מ התייחס בישיבת ועדת החוץ והביטחון לסוגיות המדיניות והביטחוניות והדגיש כי הוא מוכן למו"מ עם סוריה בתיווך סרקוזי. על ההקפאה: "היתה בעיה של תיאום בין החלטת הקבינט ליישום הצו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר (שני) בישיבת ועדת החוץ והביטחון של הכנסת להחלטה על הקפאת הבנייה בהתנחלויות למשך 10 חודשים. נתניהו אמר בוועדה כי "היתה בעיה של תיאום בין החלטת הקבינט ליישום הצו. קיבלנו את החלטת הקבינט שמונעת משיקולים רחבים ומשיקול של קידום המשא ומתן. אנחנו מעוניינים לחדד מי מעוניין באמת במשא ומתן. הפלסטינים מעלים את דרישותיהם מתוך ציפייה לא מושכלת שארצות הברית תגרום לישראל לפעול בדרך שונה".

עוד אמר נתניהו בנושא זה כי "אמרנו שאנחנו רוצים למנוע בנייה חדשה מעבר למה שהחלה. היתה עצירת בנייה בזמן אולמרט ואנחנו חידשנו את הבנייה עם אישור של 490 יחידות דיור. החלטת הקבינט אינה נוגעת לבנייה שהחלה. צריך שיהיה תיאום בין החלטת הקבינט לצו".

יו"ר האופוזיציה ציפי לבני (קדימה) הגיבה לדברי נתניהו ואמרה: "כשאתה אומר זאת (את ההקפאה – פ"ו) גם לתושבי גוש עציון וגם לתושבי מאחזים לא חוקיים, אתה יוצר סימטריה לא נכונה שתפגע ביכולת של ישראל לשמור על הגושים בהסדר הקבע. כדי לקבל את תמיכת העולם בלגיטימיות של גושי ההתיישבות כחלק מהסדר הקבע, צריך לומר את האמת למתיישבים שאינם בגושים וסביב זה לייצר הסכמה ישראלית רחבה. רוב הציבור יודע את האמת אבל ההנהגה חוששת".

בנייה בהתנחלויות. רויטרס
"צריך שיהיה תיאום בין החלטת הקבינט לצו". נתניהו/רויטרס

בנוגע להתפתחויות בגזרה הסורית אמר ראש הממשלה כי "אנחנו מוכנים למשא ומתן מיידי, ללא תנאים מוקדמים. נשיא צרפת סרקוזי אמר לי שהסורים דורשים חזרה לגבולות 67'". על העובדה שנשיא צרפת שוחח עמו גם על תיווך טורקי אפשרי בין ישראל לסוריה, אמר נתניהו כי "השבתי לו שאנחנו מעוניינים במשא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים ואם כבר, אני מעדיף אתכם כמתווך ישיר". נתניהו גם שיבח את שר התמ"ת בן אליעזר ואמר כי "הנסיעה שלו לטורקיה גרמה להתתמנות והתקרבות ביחסי ישראל-טורקיה".

בהמשך הדיון, התייחס נתניהו גם לנושא האירני ואמר כי "הבעיה העיקרית שלנו זה ההתחמשות של אירן. בשנה האחרונה קרו שני דברים: התקדמות אירן לקראת פיתוח נשק גרעיני ואובדן לגיטימיות בעיני הקהילה הבינלאומית. ישנו סירוב בוטה של אירן לדרישות ארה"ב והתנגדות להוציא את האורניום המועשר. עד סוף דצמבר, ארה"ב תקבל החלטה. יש כרגע שיתוף פעולה של רוסיה וסין נגד אירן אבל לא ברור אם הוא יימשך. אחת הבעיות הגדולות באירן זה מניעת חופש מידע מהעם והשתקת כל מקורות המידע. הפעלת כוח האינטרנט והטוויטר נגד המשטר באירן היא דבר אדיר שארה"ב יכולה לעשות לבדה".

"הצבא האמיתי של לבנון"

על הנעשה בלבנון אמר נתניהו כי "אם התייחסנו ללבנון כמיליציה צדדית, היום חיזבאללה הוא צבא לבנון האמיתי ומחליף את צבא לבנון ככוח משמעותי, שמתחמש ומתארגן כצבא לכל דבר. ממשלת לבנון וחיזבאללה הופכים להיות שלובים זה בזה והם ישאו באחריות כלפי כל פגיעה בישראל". על המתרחש בדרום אמר נתניהו כי "יש שקט כבר שמונה חודשים, שהחל בהתרעה מ'עופרת יצוקה'. יש ירי מועט של חמאס לעומת אחרים. בעצם זה שמגיבים לכל ירי, הן של חמאס והן של ארגונים אחרים, זה יצר הרתעה".

ראש חטיבת המחקר באמ"ן תת אלוף ביידץ אמר בסקירתו בפני ועדת החוץ והביטחון בכנסת כי "חיזבאללה פרוס עם עשרות אלפי לוחמים ורקטות בעלות טווחים שונים מצפון ומדרום לליטאני. מתחמש יותר ויותר באמל"ח מתוחכם ובעל טווח ארוך. גם דרום הארץ מאוימת על ידי טילים שנמצאים בידי החיזבאללה".

נתניהו הוסיף כי "סידורי הביטחון שיש כיום (במקומות שישראל נסוגה מהן - לבנון ועזה –פ"ו) אינם עומדים במבחן המציאות. החלטת 1701 לא עומדת במבחן המציאות. היא קרסה. 1701 כהסדר בינלאומי שהיה אמור למנוע התחמשות מחודשת של חזבאללה קרס בצורה טוטאלית. מספר הרקטות והטילים שיש היום בידי החיזבאללה היא פי כמה. ההישגים שמתפארים בהם לא עמדו במבחן המציאות".

"לכן ההסדרים ביהודה ושומרון בעתיד חייבים להיות יותר טובים ולעמוד במבחן המציאות. חייבים למנוע הכנסת טילים ורקטות ליהודה ושומרון בהסדר עתידי. חייב להיות פיקוח ישיר של ישראל על הסדרי בטחון עתידיים ביו"ש. כך גם בשאלת המדינה היהודית: חשוב שהפלסטינים יביאו זאת, כי אי הסכמה שלהם לריבונות העם היהודי בהסדר קבע, זה שורש הסכסוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully