וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיבוי אורות בדרום במחאה על התחנה הפחמית

אייל דץ ורמי שני

6.12.2009 / 20:00

אלפים מתושבי הדרום כיבו את האורות למשך שעה במחאה על הקמת התחנה הפחמית באשקלון. "במקום שישראל תעבור לאנרגיות ירוקות נשארים עם האנרגיות השחורות"

הקרב נגד הקמת תחנת הכוח הפחמית באשקלון הגיע הערב (ראשון) לאחד משיאיו. אלפים מתושבי הדרום כיבו הערב בשעה שמונה את האור למשך שעה, במחאה על הקמת התחנה הפחמית באזורם. בהחשכה משתתפים היישובים אשקלון, שדרות, קריית מלאכי והמועצות האזוריות חוף אשקלון, שער הנגב, באר טוביה, שפיר ויואב. ראש עיריית אשקלון, בני וקנין, אמר כי "במקום שישראל תעבור לאנרגיות ירוקות נשארים עם האנרגיות השחורות".

לטענת ראשי הרשויות: "הקמת תחנת פחמית נוספת תגזור את דינם של ילדינו לעתיד חולה. הילדים החולים של היום הם ההורים החולים לילדים החולים של מחר". שעת כיבוי האורות נקבעה במיוחד יממה לפני פתיחת וועידת האקלים בקופנהגן "בכל העולם מדברים ומקימים חלופות לתחנות הפחם המזהמות מאוד. מדינת ישראל לא צריכה להיזכר מאוחר". אומרים במטה הרשויות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לטענת הארגונים הירוקים הקמת תחנת הכוח הפחמית תהיה בכייה לדורות/מערכת וואלה!, צילום מסך

כבר שנים שהארגונים הירוקים, ובראשם, מגמה ירוקה, גרינפיס ואדם טבע ודין מנהלים מאבק נגד הקמת התחנה. לטענתם, הקמת תחנת הכוח הפחמית תהיה בכייה לדורות. לטענתם, הפעילות שאמורה להתבצע בתחנת הכוח - שריפת הפחם ושינוי מצב הצבירה שלו ממוצק לגז - הופכת אותו לסוג דלק המסוכן ביותר לאדם ולסביבה. על פי מסמך שהכינה עמותת "אדם טבע ודין", מסמך שנקרא "על האיוולת בהקמת תחנת כוח פחמית נוספת באשקלון", הפעלת התחנה תגדיל ב-13% את פליטת גזי החממה משריפת דלקים בישראל. הדבר יעמוד בניגוד מוחלט למגמה העולמית של הפחתת פליטת גזים אלה ולהסכם בינלאומי בעניין שכנראה ייחתם בוועידת קופנהגן.



מנגד טוענים במשרד התשתיות כי אין מנוס מהקמת התחנה הפחמית. לטענתם, מצבו הנוכחי של המשק הישראלי מחייב הקמת תחנת כוח פחמית נוספת. מצב משק החשמל חמור כמו מצב משק המים. ההבדל היחידי הוא שהמדינה לא מעבירה לציבור אווירה של פאניקה. מספיק שתחנת כוח אחת מפסיקה לעבוד ואנחנו במצב של כשל אספקה. שאול צמח מנכ"ל משרד התשתיות טען כי גם במדינות שפועלות הכי הרבה לצמצום פליטת גזי החממה נעשה שימוש מסיבי בתחנות כוח פחמיות. "רק בגרמניה יוקמו עד שנת 2020 עוד 22 תחנות כוח פחמיות חדשות", אמר בכנס בנושא שהתקיים לאחרונה בשדרות.

אזור התעשייה הדרומי אשקלון. שי מכלוף
לדברי משרד התשתיות מצב משק החשמל חמור כמו מצב משק המים ומחייב הקמת תחנת כוח פחמית נוספת/שי מכלוף

הקרב הרשמי נגד הקמת התחנה החל בחודש יוני 2008 אז החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות על הקמת התחנה הפחמית באשקלון. מאז ההחלטה פתחו הארגונים הירוקים במלחמה והצליחו לגייס למאבק אין ספור תומכים מתחומים שונים. בחודש פברואר הודיע משרד הבריאות כי הוא מתנגד להקמת התחנה משום שהיא מהווה סכנה בריאותית לתושבי אשקלון. "בניית תחנות כוח חדשות המבוססות על שריפת פחם, כרוכה באופן ודאי בתוספת זיהום אוויר ," טען הממונה על בריאות הציבור במשרד, ד"ר איתמר גרוטו, "מאחר וקיים קשר ברור ומוכח בין זיהום האוויר לבין תחלואה ותמותה, משרד הבריאות מתנגד להקמת תחנות כוח פחמיות חדשות, ובמיוחד בסמוך למרכזי אוכלוסין''.

באפריל הצטרף למאבק גם השר להגנת הסביבה גלעד ארדן. הוא פנה לממלא מקום מזכיר המדינה בבקשה להעלות לדיון דחוף בממשלה את דרישתו להקפיא לאלתר את קידום תוכנית תחנת הכוח הפחמית באשקלון, ולהטיל במקביל על השר לתשתיות לאומיות להגיש בתוך 60 יום לממשלה תוכנית מעודכנת להפקת חשמל בהתייחס לשינויים האחרונים שחלו במשק ובהתבסס על תוכניות דומות בעולם. בין השינויים שאליהם התכוון ארדן גם 'תמר 1' כינויו של שדה קידוח של גז טבעי שהתגלה כ-90 ק"מ מערבית לחיפה.

בחודש אוגוסט הצטרף אל המאבק העיקש נגד הקמת התחנה הפחמית באשקלון גם הפורום הישראלי לאנרגיה. הפורום פרסם דו"ח חריף בנושא התחנה הפחמית שקבע כי לאור המגבלות אשר יוטלו על ישראל בנושא פליטות פחמן במסגרת ועידת קופנהגן, ולאור גילויי הגז האחרונים, אין צורך בהקמת תחנת הכוח הנוספת באשקלון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ארגון מגמה ירוקה גייס למעלה מעשרים אלף חתימות נגד הקמת התחנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל, נפתח שלב ההתנגדויות להקמת התחנה. ארגון מגמה ירוקה הצליח לגייס למעלה מעשרים אלף חתימות נגד הקמת התחנה והעביר אותם לוועדה לתשתיות לאומיות. בחודש אוקטובר קיבלו המתנגדים להקמת הפחמית חיזוק משמעותי. כאשר למעלה משלושים אקדמאים בכירים בתחום לימודי המדעים והסביבה בישראל פנו במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר התשתיות בנימין בן אליעזר ולשר להגנת הסביבה גלעד ארדן, ודרשו את התערבותם הדחופה לעצירת התכנית. לדבריהם, "החלטה לקדם את הקמת תחנת הכוח הפחמית אינה עומדת בקנה אחד עם הצורך בבניית משק שמשחק תפקיד משמעותי בפיתוח האדיר של טכנולוגיות מתחדשות להפקת חשמל וטכנולוגיות להתייעלות אנרגטית." על פי ההערכות, למרות ההתנגדויות הרבות, צפויה הוועדה לתשתיות לאומיות לדחות את ההתנגדויות להקמת התחנה ולהעביר את הכדור לשרי הממשלה שיצטרכו להכריע בעניין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully