וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 שנים אחרי: בריטניה חוקרת הפלישה לעירק

ועדת חקירה רשמית החלה לקיים שימועים לבכירים על הנסיבות שהובילה לפתיחת המלחמה בעירק ב-2003, בניסיון להפיק לקחים לעתיד

בתום המתנה ארוכה נפתחו הבוקר (שלישי) בלונדון דיוניה של ועדת החקירה הרשמית לבחינת המלחמה בעירק. ראש הממשלה לשעבר, טוני בלייר, צפוי להיות אחד העדים המרכזיים ולספק את גרסתו לנסיבות הפלישה ב-2003.

"אנחנו רוצים לבסס הבנה ברורה של הגורמים הבסיסיים של המעורבות הבריטית בעירק וכיצד הם התפתחו לאורך זמן", אמר ראש הוועדה, סר ג'ון צ'ילקוט, בנאום הפתיחה שלו. "אנחנו מחויבים, והציבור הבריטי יכול לצפות זאת מאיתנו, להיות חסרי משוא פנים, אובייקטיביים והוגנים".

הוועדה, שכבר החלה בעבודה ראשונית בקיץ, צפויה לקיים בחודשים הקרובים שימועים לעשרות פקידים בכירים בממשלה, בצבא ובסוכנויות המודיעין. כמו כן תנסה הוועדה לקבל מידע מהסוכנויות האמריקאיות. חברי הוועדה לא צפויים להטיל אחריות פלילית או אזרחית על מישהו מהעדים, אלא לקבל המלצות על מנת למנוע חזרה על השגיאות בעתיד.

מיד לאחר שעמדו דקת דומייה לזכרם של 179 הבריטים שנהרגו במלחמה בעירק, החלו חמשת חברי הוועדה לשמוע עדויות של בכירים לשעבר. סר פיטר ריקטס, שעמד בראש ועדת מודיעינית בכירה ב-2001, טען כי מדיניות "ההכלה" של סדאם חוסיין כשלה בתחומי הסנקציות, החזרת פקחי הנשק של האו"ם ואכיפתם של האזורים האסורים לטיסה בצפון עירק ובדרומה.

סר ויליאם פאטי, שעמד בראש מחלקת המזרח התיכון במשרד החוץ הבריטי, סיפר כי בפברואר 2001, מיד לאחר השבעתו של הנשיא בוש, שמעו דיפלומטים בריטים כמה בכירים אמריקאים שכבר החלו לדבר על שינוי המשטר בעירק. "היינו עדים למכות התופים מוושינגטון והתחלנו לדון בזה", אמר. "המדיניות שלנו הייתה להתרחק מזה".

אחד מעדי המפתח יהיה ראש הממשלה בזמן הפלישה, טוני בלייר. הוא צפוי להישאל בין השאר אם העניק תמיכה סודית לתוכניתו של נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש לפלוש לעירק, שנה לפני שהפרלמנט אישר את המעורבות הצבאית. השבוע נחשף כי גורמים בכירים לשעבר העידו כי התוכניות לקראת הפלישה החלו להתגבש כבר ב-2002.

ראש הממשלה, גורדון בראון, הכריז על הקמתה של הוועדה בחודש יוני האחרון, לאחר שחברי פרלמנט ופעילים נגד המלחמה דרשו במשך שנים אחדות לחקור את הנסיבות שהובילו לפלישה ואת התוכניות שגובשו ליום שאחרי הפלתו של סדאם חוסיין.

בעבר כבר התקיימו בבריטניה שתי חקירות לבחינת ההחלטה להצטרף לפלישה האמריקאית נגד משטרו של סדאם חוסיין. חקירה אחת ניקתה את הממשלה מאחריות למותו של דיוויד קלי, מדען כלי נשק שהתאבד ב-2003 אחרי שנחשף כמקור שטען בפני ה-BBC כי בלייר הפך את המודיעין המוקדם "לסקסי יותר".

חקירה נוספת שנערכה ב-2004 סביב המודיעין שקדם לפלישה לעירק ניקתה את ממשלתו של בלייר, אולם מתחה ביקורת על אנשי המודיעין שהסתמכו יתר על המידה על מקורות בלתי אמינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully