וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרידמן: "מזוז מייחס לעצמו סמכויות לא לו"

גלעד גרוסמן ופנחס וולף

6.11.2009 / 16:00

ביקורת קשה ברחבי הקשת הפוליטית והמשפטית על דבריו של היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, בהם יצא נגד שר המשפטים נאמן. ח"כ אלקין: "ראוי היה שיתפטר טרם דיבר"

אורי לנץ

(צילום: עוז מרון, עריכת וידאו: עידן גוראל)

"אנחנו נתקלים בתופעה שמידי פעם היועץ המשפטי לממשלה מייחס לעצמו סמכויות שמעולם לא היו לו ואז יש מקהלה שאומרת הוא צודק", כך אמר היום (שישי) שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן לוואלה! חדשות בתגובה לנאומו של היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז.

"כעת הוא טוען שהוא והפרקליט יכולים למתוח ביקורת על שר המשפטים. כבר 60 שנה לא היה כדבר הזה, חיים כהן לא עשה זאת, ברק לא עשה זאת". פרידמן אמר כי טענתו של מזוז על פיה לא צריך לקיים דיון בנושא סמכויות היועץ אינה מתקבלת על הדעת "כל פעם שהממשלה רוצה להחליט קוראים להקים וועדה אבל כשהיועץ רוצה לעשות משהו אין צורך בדיון ציבורי", אמר פרידמן.

בלשכת שר המשפטים סירבו להתייחס לנאומו של מזוז ואמרו כי "עמדתו של השר ידועה ומעבר לכך לא נתייחס".

יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין (ליכוד), אלקין אמר בתגובה לדבריו של מזוז כי "ראוי היה שהיועץ המשפטי לממשלה מני מזוז ופרקליט המדינה משה לדור יתפטרו מתפקידיהם לפני שהם תוקפים את שר המשפטים ולפני שהם מציגים עמדות אישיות. גם אנשי שלטון החוק אינם מעל לחוק והדמוקרטיה ועליהם לתת לדרג הנבחר לקבוע את המדיניות ולבצעה".

מני מזוז, היועץ המשפטי לממשלה. אורי לנץ
פרידמן טען כי "כבר 60 שנה לא היה כדבר הזה, חיים כהן לא עשה זאת, ברק לא עשה זאת". מזוז/אורי לנץ

שר האוצר יובל שטייניץ התייחס אף הוא לסוגייה ואמר כי "יש היגיון רב בהפרדת תפקיד התובע הראשי מהיועץ המשפטי לממשלה, דווקא לטובת שלטון החוק. אני סבור כי יש לבחון את סוגית הפיצול לעומק. אני מיצר על כך שהדיון גולש לפסים אישיים ולא מתנהל רק ברמה העקרונית". יש לציין כי דברי שטייניץ לא נאמרו בתגובה לדברי היועץ המשפטי לממשלה מזוז.

ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי) אמר כי "דבריו של מזוז מוכיחים עד כמה הרפורמה נחוצה ודחופה. בלתי נסבל לחלוטין שפקיד ציבור רם דרג ככל שיהיה מרגיש עצמו עליון על הדרג המדיני ועל בית המחוקקים. לא יתכן שעובד משרד המשפטים יצא נגד שר המשפטים כשם שלא יתכן שאיש צבא, אפילו לא הרמטכ"ל, יתקוף בפומבי את שר הביטחון. מזוז משוכנע שהוא יכול לעשות זאת משום שבמשך שנים ארוכות הצטברו בידיו סמכויות וכוח שאין להם שום מקבילה אצל פקיד ציבור בדמוקרטיה מערבית. כדי להלחם בפשיעה לא צריך יועץ משפטי בעל סמכויות בלתי מוגבלות אלא משטרה ופרקליטות יעילות ונחושות. לאסונה של מדינת ישראל אין לנו לא זו ולא זו".



מנגד, נשמע קולה של ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) שאמרה כי "דבריו של מזוז מדוייקים ואמיצים, וכאשר בעלי תפקידים מתונים וסולידיים כמזוז ולדור מבהירים כי בכוונת נאמן להחליש את שלטון החוק יש להאזין להם ברצינות. מעבר למילים היפות, נאמן, שמונה בידי החשוד בפלילים איווט ליברמן, מנסה לייצר מצב שבו תפוחים רקובים בצמרת שלטונית יוכלו להמשיך במעשיהם הפליליים באין מפריע".

מוקדם יותר היום מתח היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז ביקורת חריפה על תוכניתו של שר המשפטים יעקב נאמן לפצל את סמכויות היועץ הבא. בהרצאה בפני פורום חברה ומשפט בנווה אילן אמר מזוז: "למהלך זה יש נזקים ודאיים רבים ותועלות מאוד מסופקות".

"אין לי ספק", אמר מזוז, "שהתוצאה הישירה של הפיצול תהיה החלשת היועץ המשפטי ופוליטיזציה של התפקיד". לדבריו, "היו בעבר ניסיונות ידועים למנות מקורבים לתפקיד היועץ. ברגע שסמכויות התביעה יילקחו מהיועץ לא רק שתהיה עמדה ברורה למנות 'אדם משלנו'. תהיה גם דרישה שהיועץ ימונה על ידי הממשלה בטענה שהתפקיד הבלעדי של היועץ הוא לייעץ לממשלה. ואנחנו זוכרים מהלך בכיוון כזה גם בתקופה שהיועץ עדיין היה ראש התביעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully