וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: מוכנים לשוב מיד לשולחן המו"מ

פנחס וולף

1.11.2009 / 8:14

ראש הממשלה נועד הערב עם מזכירת המדינה האמריקאית ואמר: ”מוכנים לחזור מיד לשולחן המשא ומתן”. ליברמן לקלינטון: ”אין על מה לדבר עם הפלסטינים”

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: לירז לבנה)


ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אמש (שבת) למשא ומתן בין ישראל והפלסטינים. במסיבת עיתונאים עם מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון, אמר נתניהו כי "אנו רוצים להתקדם בשתי החזיתות, גם בתחום הישראלי - פלסטיני וגם בתחום האזורי ואנחנו מוכנים לשבת ליד שולחן הדיונים מיד, עכשיו. אנו נדון בשאלה זו ובעניינים אחרים, גם על הנושאים המשותפים לישראל וארה"ב". נתניהו הוסיף, כי "לא נבנה התנחלויות חדשות, אנחנו מוכנים לאמץ מדיניות של ריסון בבנייה אבל כזו שגם תאפשר חיים נורמאליים. לא היה תנאי מוקדם כזה שנגע להתנחלויות באשר לכניסה למו"מ. התנאים לא מועילים לשלום ולמו"מ".

קלינטון אישרה את דברי נתניהו ואמרה כי הקפאת התתנחלויות מעולם לא היה תנאי להתחלת המשא ומתן. "עצם ההצעה של נתניהו לריסון היא חדשה וטובה", הוסיפה.

קלינטון בירכה על הרצון של נתניהו לחזור מיד לשולחן המשא ומתן. קלינטון אמרה כי "אנו מאמינים כי כינון מדינה כזאת יתרום לביטחונה של ישראל".

מסיבת העיתונאים של קלינטון ונתניהו. לשכת העיתונות הממשלתית
"העולם מאוחד בעמדה שלאירן לא צריך להיות נשק גרעיני". קלינטון ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

העולם מאוחד מול אירן

בנושא הגרעין האירני אמרה קלינטון כי "העולם מאוחד בעמדה שלאירן לא צריך להיות נשק גרעיני. העשרה של אורניום מחוץ לאירן תהיה התחלה טובה. אנחנו לא נחכה לאירן לנצח, אבל אם היא תקבל את הטיוטה זו תהיה התחלה טובה". קלינטון הוסיפה כי יש חשיבות רבה לאחידות שמפגינות חברות מועצת הבטחון של האו"ם בנושא האירני.

נתניהו התייחס לנושא ואמר כי "אני רוצה להודות לנשיא אובמה על עמידתו היציבה בנושא. יש כיום אחדות שלא היתה זמן רב. זה חשוב לא רק לישראל אלא לעתיד העולם. המאמצים של קלינטון ושל אובמה ראויים לשבח".

מוקדם יותר נפגש שר החוץ אביגדור ליברמן עם קלינטון. "לא ייתכן שהפלסטינים יציבו תנאים מוקדמים למשא ומתן", אמר בפגישתם. לדבריו, "אם זו המציאות, גם לישראל יש תנאים מוקדמים למשא ומתן". הוא הוסיף כי הדרישה הפלסטינית להקפיא את הבנייה בהתנחלויות "נועדה לפגוע במו"מ".

ליברמן הוסיף כי המליץ לראש הממשלה בנימין נתניהו להשהות את המשא ומתן עד אשר הפלסטינים יימשכו את עתירותיהם בנוגע לדו"ח גולדסטון. "כל עוד הפלסטינים לא מושכים את עתירתם נגד ישראל מבית הדין הבינלאומי בהאג בעניין דו"ח גולדסטון אין על מה לדבר איתם", אמר ליברמן. "מעולם בעבר הפלסטינים לא הציגו תנאים מוקדמים במשא ומתן. ברור שההתעקשות הפלסטינית נועדה להכשיל את המגעים ולמנוע פתיחת משא ומתן".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

אבו מאזן דחה ההצעה לחידוש המו"מ

בתום פגישתה עם ליברמן פגשה קלינטון את שר הביטחון אהוד ברק. מוקדם יותר התייחס ברק לפגישתה של קלינטון עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. ברק אמר כי "חיוני שייעשה מאמץ מכל הצדדים כדי להתחיל במשא ומתן. מדובר בהזדמנות ייחודית. מבוי סתום ישרת רק את החמאס ואת הגורמים הקיצוניים באזור".

בצהריים הבהיר אבו מאזן באופן רשמי כי דחה הצעה אמריקאית לחידוש המשא ומתן עם ישראל לפני הקפאת ההתנחלויות בגדה המערבית. אבו מאזן הוסיף כי "הנושא העיקרי של השיחה עם קלינטון היה ירושלים. ירושלים נמצאת בסכנה ועל הערבים והמוסלמים להיות ערים לכך", וציין כי "השלום מתחיל מירושלים, וללא ירושלים, לא יהיה שלום עם הצד הישראלי".

קלינטון הגיבה במסיבת העיתונאים על הצהרתו של אבו מאזן ואמרה כי "אני מאמינה שסבלנות אסטרטגית היא חלק נחוץ בתפקיד שלי. הפגישה עם אבו מאזן הייתה מועילה. אם ג'ורג' מיטשל ואני נראים סבלניים ועקשנים זה בגלל שאנחנו באמת כאלה, אנחנו מאמינים שזה ישתלם לנו".

גם לאחר מסיבת העיתונאים של קלינטון ונתניהו שב והצהיר דוברו של אבו מאזן, נביל אבו רודינה, כי הקפאת הבנייה בהתנחלויות היא תנאי מקדים למשא ומתן בין ישראל לרשות, וכינה אותה "לא לגיטימית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully