וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין: "מחנה הימין לא רצח את רבין"

29.10.2009 / 20:20

יו"ר הכנסת תקף, בטקס לציון 14 שנה לרצח רבין במליאת הכנסת, את "ההוקעה הגורפת", לדבריו, של הימין. "לא רצחנו את יצחק רבין". את דבריו קטע ח"כ בר און: "אתה מנצל את הבמה להסתה"

ערוץ הכנסת

(צילום: ערוץ הכנסת וגדעון צנטנר, עריכת וידאו: לירז לבנה)

יו"ר הכנסת ח"כ ראובן ריבלין נאם היום (חמישי) בטקס לציון 14 שנה להירצחו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין שנערך בכנסת. ריבלין התייחס בנאומו גם למחאה נגד מחנה הימין שקמה לאחר הרצח. "בשנים הראשונות, אחרי הרצח, הייתי מאלו שזעקו – גם מעל במה זו, כי מי שכופר בכל עקרונות תהליך אוסלו, כמוני, לא רצח את יצחק רבין. בשנים הראשונות, אחרי הרצח, הייתי מאלו שזעקו אל מול צונמי של דה-לגיטימציה, אל מול הוקעה גורפת של הימין כולו, אל מול האשמת חצי העם ביצירת התנאים לרצח, כי לא רצחנו את יצחק רבין", אמר ריבלין.

עוד הוסיף ריבלין כי "הייתי מאלו שמחו, מחאה נמרצת, כנגד הנחת-היסוד התרבותית-הפוליטית, שניסו להשליט כאן, ולפיה רק מי שמקבל את אוסלו, רק מי ששב מדרכו הימנית, והכיר באמת האחת שאין בלתה, רק הוא רשאי לבוא בשעריה של 'מלכות שמים'. רק הוא רשאי בכלל להתאבל על רצח יצחק רבין, רק הוא רשאי להיות מזועזע מן הרצח, מחיוכו המבעית של הרוצח, ומן העובדה שזוועה כזו בכלל יכולה הייתה להתרחש אצלנו".

יצחק רבין. Jerome Delay, AP
מעל לכל הוא היה פטריוט ישראלי. יצחק רבין/AP, Jerome Delay

במהלך דבריו של ריבלין נקראו קריאות ביניים. בין השאר קרא ח"כ רוני בראון "אתה מנצל את הבמה להסתה. אתה מסית". ריבלין המשיך בדבריו ואמר: "קחו, למשל, את סיפור ההפגנה ההיא, בכיכר ציון, עם הנואמים במרפסת, עם פרובוקציית שלט ההסתה עם מדי האס-אס. אנחנו הרי זוכרים היטב, מי היה על המרפסת בכיכר. ואנחנו גם זוכרים היטב, אלו כוונות זדון איומות יוחסו, למפרע, לאחר הרצח לכל אחד ואחד מהם. בכלל, אנחנו זוכרים היטב אילו האשמות הוטחו, לא רק בבנימין נתניהו, אלא גם באריאל שרון, באהוד אולמרט, בצחי הנגבי. רשימת הנאשמים דאז, עוד ארוכה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם אחריו. נתניהו אמר כי "יצחק רבין היה מנהיג שחתר לשלום וגם השיג הסכם שלום עם ירדן. היו בו צניעות, הגינות ומנהיגות. היה בו שיקול דעת, מעשיות ותכליתיות. התכונות הללו חשובות ומרשימות, אבל לבדן הן אינן מסבירות את סוד קסמו. מעל לכל הוא היה פטריוט ישראלי. בעניינים העיקריים רבין הכריע הכרעות שהוא האמין בהן, שהוא חשב שהן חיוניות להמשך עתידה של המדינה. כשהרגיש שהיה צריך לפלס דרך לשלום הוא הלך כך. בכל דרכיו, רבין שקל, החליט ופעל על פי מה שהאמין שיבטיח את ביטחוננו. כל מי שנפגש איתו ושמע אותו, מי שהסכים עם דרכו וגם מי שחלק עליה ידע שדרכו היא אמונתו. בכל תחנות חייו, הוא החליט לפי מה שהיה בעיניו טובת הכלל.

שר הביטחון ברק אמר בנאומו כי סכנת האלימות עודנה מרחפץ מעל הדמוקרטיה הישראלית. "חשבנו שהזעזוע יוביל לחשבון נפש נוקב. זו היתה למרבה הצער אשליה. אווירת האיפוק הייתה קצרת מועד. עד מהרה התגלע שוב הסכסוך, כמו לא נרצח בישראל ראש ממשלה. חוששני שלקח הרצח לא הופנם במלואו. כל מי שעיניו בראשו יודע שסכנת האלימות לא פגה. עם הרצח, נפגעה קשות הדמוקרטיה הישראלית, והיא נותרה נכה במשהו ועדיין לא השלימה הליך שיקום והבראה".

יו"ר האופוזיציה ציפי לבני אמרה הערב מעל בימת הכנסת כי המחשבה הראשונה בלב תומכיו של רבין בעת הרצח היתה על שברו של החלום. "אבל בלב כולם, אוהדיו ומתנגדיו, עברה מחשבה אחת נוראית - מה קרה לנו? כל אזרחי ישראל, גם המתנגדים להסכמי אוסלו, כמוני, בכו אז".

"רבין בחר בשלום כאסטרטגיה בעת שנראה היה שהבחירה היא בין השלום ובין הביטחון", הוסיפה לבני. "הוא קיבל את ההחלטה כמבין הבנה עמוקה את האלטרנטיבות, את ברירת המחדל ואי העשיה. הוא החליט להכריע כי זה גם חלק מהיותו מנהיג. ההכרעה של אז הייתה האחרונה שלו כמנהיג. שבגללה הוא איבד את חייו".

עדכון ראשון: 17:20

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully