וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוויר בישראל מזוהם והילדים משלמים המחיר

נעמה טלמור

11.10.2009 / 12:00

דו"ח של הקואליציה לבריאות הציבור קובע כי זיהום האוויר בישראל גבוה בהרבה מהתקן במדינות אירופה. "תינוקות וילדים הם הנפגעים העיקריים מהזיהום הגבוה"

מערכת וואלה!

(צילום: אבישי גולן, עריכה :גדי וינסטוק)

במסיבת עיתונאים שקיימה היום (ראשון) בחיפה הקואליציה לבריאות הציבור, ארגון המאחד תחתיו 20 ארגונים סביבתיים ירוקים, הציגו נציגי הארגון דו"ח מקיף בנושא הקשר בין זיהום האוויר והתחלואה בקרב ילדים בישראל.

מסיכום עיקרי הדו"ח עולה כי במרבית הערים בישראל זיהום האוויר מסכן את בריאותם של הילדים המתגוררים בהן, וזאת בהתבסס על דו"ח של ארגון הבריאות העולמי משנת 2005, שמדגיש כי קיימים קשרים סביבתיים בין החשיפה לזיהום אוויר ובין מחלות שונות בילדים.

הדו"ח חושף כי רמת זיהום האוויר בישראל גבוהה באופן משמעותי מרמת זיהום האוויר במערב אירופה. הזיהום בערים רבות במדינת ישראל נמצא מעל לתקן המותר של כמות חלקיקים מזהמים באוויר, בין היתר בערים כרמיאל, חיפה, חדרה, גבעתיים, רחובות, ירושלים, מודיעין, אשקלון ובאר שבע. לשם השוואה ערים מרכזיות ומתועשות באירופה נמצאות דווקא מתחת לתקן זיהום האוויר, כך לדוגמא הערים ברלין, ברצלונה, רומא, ליסבון, פראג, לונדון וערים נוספות.

עוד עולה מהדו"ח כי רמות הזיהום בישראל בשנת 2007 היו גבוהות מאלה של אירופה בשנת 2000. נראה כי בעוד שהמדינות האירופאיות שמות להן למטרה להפחית את זיהום האוויר בשטחן, הנתונים בישראל רק מחמירים עם השנים.

עלייה בתחלואת ילדים בערים המזהמות

לפי נתוני הדו"ח, כיוון שרמות הזיהום בישראל גבוהות מן המותר, הילדים נחשפים לזיהום "כאילו היו מעשנים פסיביים". ממחקרים שנעשו בארה"ב עולה כי בערים מזהמות ניתן להבחין בעלייה של 40% במקרי תמותה ממחלות נשימה בקרב עוברים, וכן עלייה של 26% בתמות תינוקות שנחשפו לזיהום אוויר במקרי מוות בעריסה. אלה נווה, מחברת הדו"ח מטעם הקואליציה לבריאות הציבור, אמרה כי "אנחנו יודעים שילדים הרבה יותר רגישים. מערכות הנשימה, החיסון, המוח והעצבים שלהם לא מפותחות ועל כן הם חשופים לנזקים מצטברים. עוברים וילדים בארץ משלמים מחיר בריאותי כבד בשל חשיפתם לזיהום אוויר, מחיר שיתבטא גם בבגרותם. הפתרון חייב להיות ברמה הלאומית ובחזית צריכים להיות משרד הבריאות ומשרד ראש הממשלה. אלא שכרגע לא רק שלא מטפלים בבעיות, שוקלים להוסיף עוד מזהמים".

ליאורה אמיתי, מנהלת הקואליציה לבריאות הציבור, אמרה כי "אם משווים את הנתונים שבכל זאת יש לנו, עולה כי שיעור המתאשפזים בקרב ילדים בני 0-4 בשל אסתמה נמצא בעלייה בערים השונות. המצב פה הוא חמור. יש מחיר כבד שמדינת ישראל משלמת. צריך להתחיל להפנים את זה".

עוד עולה מהדו"ח כי בבדיקות שנערכו במספר בתי ספר במחוז חיפה נמצאו חריגות של פי 6-10 מהמותר בכמויות חומרים מסרטנים. "מי יודע מה קורה בבתי ספר אחרים. זו חובה ממדרגה ראשונה לבצע בדיקות שכאלה", אמרה נווה בהתייחס לנתון.

חבר הכנסת דני דנון, יו"ר הוועדה לזכויות הילד, אמר בתגובה לנתוני הדו"ח כי הוא קורא לשר לאיכות הסביבה להחמיר את התקנים בישראל ולהגביר את הפיקוח והאכיפה על אותם גורמים מזהמים. "לא ייתכן שבגלל זילות האכיפה בריאות ילדינו תהיה בסכנה" אמר דנון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully