וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרופ' עדה יונת זכתה בפרס נובל בכימיה

פרופ' עדה יונת, שזכתה כבר בפרסים רבים על מחקריה על מבנה הריבוזום, היא האשה היחידה שהיתה מועמדת לזכיה בפרס, בו זכו ב-40 השנים האחרונות רק גברים. היא תחלוק את הפרס עם שני מדענים נוספים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הישג לקהילת המדע בישראל: החוקרת הישראלית פרופסור עדה יונת היא כלת פרס נובל בכימיה, כך הכריזה ועדת הפרס בשטוקהולם. בכך עולה מספר הישראלים שזכו בפרס היוקרתי לתשעה. פרופ' יונת תחלוק את הפרס - בשווי 1.4 מיליון דולר (10 מיליון קרונות שבדיות) - עם שני המדענים האמריקאים שהיו שותפיה למחקר: ונקטראמאן רמקרישאן ופרופ' תומס שטייץ. השלושה זכו בפרס על פועלם בחקר המרכיב הבונה את החלבונים בתא.

פרופ' יונת היא האישה היחידה שהיתה מועמדת לפרס ב-40 השנה האחרונות, כאשר הפרס הוענק לגברים בלבד. עד כה זכו רק שלוש נשים בפרס נובל לכימיה. עדה יונת היא האישה הראשונה לזכות בפרס מאז 1964.

פרופסור יונת, ביוכימאית ממכון ויצמן ברחובות בת 68, אחראית לתגליות פורצות דרך בחקר מבנה הריבוזום. זכתה בפרס ישראל לחקר הכימיה לשנת 2002, בפרס לואיזה גרוס הורוביץ מטעם אוניברסיטת קולומביה לשנת 2005, במדליית ארליך-דרמשטטר לשנת 2007 (הפרס הגבוה ביותר בתחום הרפואה בגרמניה), בפרס וולף לשנת 2007 ובעוד פרסים ואותות בינלאומיים.

יונת התפרסמה בזכות מחקר בו פיענחה את המבנה ועקרונות הפעולה של הריבוזום, "בית החרושת לחלבונים", שפועל בכל תא חי. היא גם גילתה כיצד תרופות אנטיביוטיות פועלות, בכך שהן משבשות את פעולת הריבוזומים של החיידקים אותם הן תוקפות. לעבודתה רבת השנים חשיבות גדולה במציאת פתרונות לעמידות הגוברת של חיידקים לאנטיביוטיקה, נושא המדאיג את עולם הרפואה בשנים האחרונות.

5 זכיות בעשור

בעשור האחרון בלבד זכו ארבעה מדענים ישראלים בפרס. בשנת 2002 זכה דניאל כהנמן בפרס הנובל לכלכלה. ב-2004 זכו אברהם הרשקו ואהרון צ'חנובר בפרס נובל לכימיה, ובשנת 2005 זכה ישראל אומן בפרס נובל לכלכלה. יצחק רבין ושמעון פרס זכו בפרס נובל לשלום בשנת 1994. מנחם בגין קיבל את הפרס בשנת 1978. ש"י עגנון זכה בפרס נובל לספרות בשנת 1966.

הפרופסור הישראלי יקיר אהרונוב התבשר אתמול כי לא בפרס נובל בפיזיקה, זאת למרות שהיה מדורג בראש רשימת המועמדים הצפויים לזכייה. ביום חמישי נדע האם עמוס עוז יזכה בפרס הנובל לספרות, עוז הוא המועמד המוביל לזכיית בפרס נובל לספרות של סוכנויות ההימורים, והוא בעל סיכויים של 1 ל- 4 לזכייה בפרס, לפני אסייה דג'בר האלג'יראית, חואן גויטיסולו הספרדי ופיליפ רות' ג'ויס קרול אוטס האמריקאים.

עוז הוא מועמד קבוע לפרס בשנים האחרונות, אולם נחל אכזבה פעם אחר פעם. בעשור האחרון רוב הזוכים הגיעו מאירופה, כשלסופרים הבריטים סיכויים נמוכים לזכות השנה, על פי סוכנויות ההימורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully