וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסקנות הדו"ח: כשלים הדדיים, סחיטה וכאב

פנחס וולף

29.9.2009 / 16:41

דו"ח הביניים של ועדת הבדיקה בטיפול במפוני ההתנתקות, כולל עשרות עמודים על כשלים ברמות שונות. הנה כמה ממסקנות הוועדה שקובעת - לא להכל אחראית המדינה

דו"ח הביניים לבדיקת הטיפול במפוני ההתנתקות נגע בכשלים רבים בטיפול במפוני תוכנית ההתנתקות בקיץ 2005. המלצות הוועדה נגעו בעשר סוגיות עיקריות הקשורות למפונים. הראשונה בהן – המעבר לבתי הקבע והסכמי העתקה הקהילתית. עד כה טרם נחתם הסכם של ארבע קהילות. לדברי הוועדה, "לגבי שלוש מתוכן חתימת ההסכם מתעכבת הרבה מעבר לזמן הסביר. על המדינה לקבוע מועד אחרון, סופי, שלאחריו לא ינוהל עוד משא ומתן על הסכמי העתקה". על פי ההמלצה, המועד יהיה בסוף דצמבר השנה.

בנוגע לפיתוח המגרשים, הוועדה קבעה כי על המדינה למסור לזכאים מגרש מפותח שיעמוד בכל הקריטריונים הדרושים לבניית בית. הוועדה פירטה שמגרש מסוג זה יאפשר לקבלן להתחיל מיד בעבודות לבניית בית.

הוועדה מצאה מספר סיבות לעיכוב בניית בתי הקבע במגרשים שניתנו. פרט למגרשים שאינם ראויים, מצאה הוועדה כי קשיים כלכליים ופסיכולוגים מקשים על המתנחלים. על הפן הפסיכולוגי נכתב בדו"ח כי מדובר ב"בעיה רחבת היקף המחריפה ככל שמתארכת שהייתם של המפונים שאתרי המגורים הזמניים, ועל כן מחייבת פתרון דחוף". לצד הבנת כאבם, מצאה הוועדה כי חלק מהמפונים מעכבים בעצמם את הבנייה בתקווה לקבל הטבות נוספות.

"עיכוב הקמתם של מבני ציבור באתרי הקבע של המפונים, כמו גם השיטה שנבחרה על ידי המדינה לתקצובם, אינם מתקבלים על הדעת", קבעה הוועדה. על מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי יהיה לדווח לוועדה עד ל-15 בנובמבר על ההחלטות במשרדי הממשלה בנושא זה.

החלטות חד צדדיות

בתוך כך, הוועדה החליטה שלא להתערב בסכום הפיצויים האישיים שנקבעו בחוק ההתנתקות וב"הסכם הח"כים", זאת חרף הצעות שונות להגדלת סכום הפיצויים שעלו בוועדה. "ח"כ אורי אריאל שייצג את עניינם של המפונים מול משרד ראש הממשלה והיה צד להסכם הח"כים הבהיר כי ההסכם נחתם על דעת קהילות המפונים", נימקה הוועדה.

בעקבות נתונים שפרסם משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה, המצביעים על 16.2% אבטלה לעומת אפס טרם הפינוי, התייחס הוועדה גם לנושא תעסוקת המפונים. הוועדה קבעה כי על משרד האוצר לסבסד לאלתר 17 מיליון שקלים, אותם יעבירו לעמותת "תעסוקטיף" ללא צורך בהליכי פטור ממכרז או הליכים מעכבים נוספים. הסכום הוקצה מוקדם יותר השנה בשל החלטת הממשלה להסתייע ב"תעסוקטיף" כדי לפתור את בעיית האבטלה בקרב המפונים. עם זאת הוועדה קבעה כי, "מתן הסיוע לתעסוקטיף איננו מסיר מן הממשלה את האחריות המלאה לפתרון בעיות התעסוקה של המפונים".

בנוגע לפיצויים המגיעים לחקלאים ולעסקים, הוועדה קובעת כי הליך הבחינה שנעשה על ידי המדינה לגבי צרכיהם המיוחדים של בעלי העסקים והחקלאים מקרב המפונים, נעשה באופן "כמעט חד צדדי ללא שיתוף נאות של נציגי ציבור החקלאים ובעלי העסקים ושל בעלי מקצוע חיצוניים".

בשל כך, המליצה הוועדה על קיום דיון בין נציגי הממשלה ובין נציגי החקלאים ובעלי העסקים שבו ינסו להגיע להסכמה. מנכ"ל משרד ראש הממשלה יצטרך להעביר לוועדה עד לסוף שנת 2009 את תוצאות הדיון המשותף ואת הפתרון המוסכם על הצדדים. במידה שלא תהיה הסכמה, הוועדה תגיש את המלצותיה בדו"ח הסופי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully