וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרם: יצרניות הרכב נגד טלפונים ניידים

25.9.2009 / 10:01

11 יצרניות רכב גדולות ביניהן פורד וטויוטה, קוראות לאכוף בנחישות את השימוש בטלפון הנייד בזמן הנהיגה. "צריך להחרים אותם"

שבוע לפני פתיחת הכנס העונתי של ענף התחבורה האמריקני, יוצאות יצרניות הרכב בקריאה רוגשת לאסור את השימוש בטלפונים ניידים בזמן נסיעה כפי שמדווח ה'דטרויט ניוז'. הברית שנרקמה בין החברות כוללת 11 משתתפות כאשר המסר המרכזי נישא על ידי 3 הגדולות – פורד, טויוטה וג'נרל מוטורס, אשר מביעות התנגדות חזיתית כנגד התופעה הבינלאומית הנחשבת למסוכנת ביותר בקרב הנהגים. יחד עם כך, מחזקות את השימוש בדיבוריות או במערכות מובנות בהן אין צורך להחזיק את המכשיר בכף היד.

הנושא הבוער עליו נסוב הדיון הוא כמובן ההבט הבטיחותי. בשנים האחרונות חלה עלייה מתמדת במעורבותן של מכוניות בתאונות דרכים קטלניות שנגרמו בגין שימוש בטלפון נייד בשעת נהיגה. סקר לאומי בגבולות ארה"ב שנערך בשנת 2008, הציג בפני היצרניות ממצאים מבהילים המאוששים את התופעה החמורה. מתוך 270 מיליון טלפונים ניידים רשומים, נשלחות בפרק זמן של חודש אחד קרוב ל-100 מיליארד הודעות טקסט, חלק לא מבוטל מהן בנהיגה, אם כי לא ידוע מספרן המדויק.

סעיף מקביל מסקר שפורסם על ידי חברת ביטוח אמריקנית, מגלה כי 39 אחוזים מהנהגים בגילאי 18-30 שולחים הודעות טקסט בזמן שהיידים צריכות להיות על ההגה, להבדיל מגילאי 45 ומעלה שם נרשם נתון זעום של 4 אחוזים בלבד שנוהגים באותו אופן. עוד נחשף מטעם מחקר שיצא מאוניברסיטת וירג'ינה כי נהגי כלי-רכב כבדים מעלים את הסיכוי לתאונה ב-23.2 אחוזים בשל שליחת מסרונים, לעומת נהגים שאת מלוא ריכוזם מפנים אל הכביש.

מיותר לציין כי אף לא אחת מן היצרניות מוכנה להסתפק בנתונים מביכים אלו. מרביתן מציעות שימוש בדיבוריות מתקדמות כמו פורד (סינק) או ג'נרל מוטורס (און-סטאר) להן אפשרות להפעלה קולית. אך עדיין מעדיפות באופן גורף שהנהגים לא יעשו שימוש בנייד בשום שלב בנהיגה, אלא אם אין ברירה. "שימוש באוזנייה למשל, אינו פחות גרוע מלהחזיק את הנייד ביידים כי עדיין צריך לחייג, להזיז ולהסיר את העיניים מהדרך". כך מציין מנהל המחקר באוניברסיטת ורג'יניה, טום דינגוס.

בהמשך מוסיף ואומר כי הוא מצדד בדברי היצרניות וחושב כי השימוש במערכות עם הפעלה קולית היא הדרך הנכונה ביותר."הצעת היצרניות טובה מאוד. מחקרים שלנו וגם של אחרים הראו כי מנגנונים מסוג זה פחות מסוכנים לשימוש". אחד המחקרים המקבילים שפורסמו בוירג'ינה העלו, כי לחיצה על לוח המקשים מעלה את הסיכון לתאונה קטלנית פי 6 ואילו האזנה לשיחה ללא הפעלת היידים מסוכנת יותר רק ב-1.3 אחוזים.

בעוד מספר ימים כשייפתחו שעריו של הכנס, תשבנה היצרניות בניסיון לגבש נוסח אחיד כדי לאכוף את התופעה כך שלא יוותרו פרצות. השאלה היא כיצד תגיבנה חברות הסלולר ואם ניתן בכלל להחרים מגפה שאין לה אח ורע בשום היבט אחר בתעשיית הרכב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully