וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סער על אפלית האתיופים: "סוג של גטו"

נעמה טלמור ופנחס וולף

31.8.2009 / 11:48

שר החינוך התייחס למצב שנוצר בדיון בוועדת החינוך של הכנסת. הפגנות סוערות של יוצאי אתיופיה מול עיריית פ"ת, במחאה על הסירוב לקלוט תלמידים לבי"ס פרטיים בעיר

נועם אשל

(צילום: נעם אשל, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: אילן שניג)

שר החינוך גדעון סער אמר הבוקר (שני) בדיון מיוחד בוועדת החינוך של הכנסת בעניין קליטת ילדים יוצאי אתיופיה בבתי הספר בפתח תקוה כי "הגענו למצב שיש היום בית ספר שלומדים בו עולי אתיופיה בלבד. זו קליטת העליה בישראל ב-2009. זה סוג של גטו".

סער הוסיף כי "במשך שנים התפתחה פה גזענות ואף אחד לא חש להתמודד עם המארה הזו". סער תקף את הסכם הפשרה של ח"כ רונית תירוש וראש עיריית פ"ת יצחק אוחיון. הוא פנה לתירוש ואמר לה: "אני מנסה לשער איך היית מגיבה למקרה כזה אם היה קורה בתקופת כהונתך כמנכ"לית המשרד".

תירוש אמרה בתגובה "אז עכשיו זו מלחמת יוקרה? הפתרון והילדים לא משנים? מה שחשוב זה שמי שהשיגה את הפשרה זו חברת כנסת מהאופוזיציה". סער השיב "כשמציגים לציבור הסכם יוקרה, את מי זה כולל? זו הונאה והולכת שולל שמה שיש לך בידיים זה נזיל לחלוטין".

מוקדם יותר הבוקר הפגינו מאות נערים והורים יוצאי אתיופיה בפתח תקוה, במחאה על סירוב בתי הספר הדתיים בעיר לקלוט תלמידים ממוצא אתיופי ולאפשר להם ללמוד בבתי הספר. הרחובות סביב העירייה, שם נערכת ההפגנה, נסגרו לתנועה.

המפגינים מוחים על בעיית החינוך של ילדי האתיופים בעיר. "אי אפשר ככה יותר. אנחנו מובטלים. אין תעסוקה ועכשיו גם אין חינוך", אמרו המפגינים. בין היתר נושאים המפגינים שלטים עליהם נכתב "די לגטאות. סלקציה בגרמניה, לא בישראל".

עוד אמרו המפגינים כי "השחורים טובים לצבא, לעבודה וללשכת העבודה, אבל השחורים לא טובים לבתי הספר. אם הילדים שלנו לא ילכו היום לבית הספר בעוד ארבע שנים ימצאו אותם עבריינים. אם אתם לא רוצים אותנו פה בכלל אז תגידו". אל המפגינים הצטרפו גם עשרות אזרחים שאינם מבני העדה שבאו להביע את תמיכתם בעדה האתיופית.

הרב הספרדי הראשי שלמה עמאר הודיע הבוקר לשר החינוך גדעון סער, כי מבחינה הלכתית אין בידו לאשר את התוכנית שהציע לשילוב תלמידי יוצאי אתיופיה במוסדות החינוך הממלכתי-חילוני בפתח תקוה, עם תגבור בלימודי יהדות. במשרד החינוך אמרו בתגובה כי "נמצא פתרון שיאפשר לכל הילדים לפתוח את שנת הלימודים. נבחנים מספר פתרונות ובמהלך היום יתקבלו ההחלטות".

לבני: "זה רק קצה הקרחון של הבעיה"

בהפגנה נוספת שנערכה מול הכנסת בירושלים בהשתתפות כ-30 מפגינים אמרה יו"ר האופוזיציה ציפי לבני כי "לא מדובר רק על בעיה של כמה עולים מאתיופיה אלא קצה קרחון של בעיה חברתית בישראל". לדבריה, "טבעי לראות את העולים שהגיעו ארצה במבצעים השונים ולבכות מהתרגשות מסיפורם המופלא אבל בהמשך עזבנו אותם לנפשם להתמודדות עם החיים הלא פשוטים במדינת ישראל".

"הבעיה אינה רק של תלמידים בפ"ת שלא מקבלים אותם לכיתה א", אמרה לבני. "גם אלה שכבר חלק ממערכת החינוך עדיין צריכים להתגבר על אפליה בדרך. גם עולים היוצאים מצטיינים נתקלים בקשיים במציאת דירה וקבלה לעבודה. מה שאנחנו רואים היום צריכה להיות התחלת הדרך לתיקון חברתי שהוא הרבה מעבר לשאלת הפיתרון לילדים בפ"ת וחייב להימצא פיתרון לעניין זה".

עוד אמרה לבני כי מדינת ישראל לא צריכה לממן בתי ספר שלא מכבדים את עיקרון השוויון. "מדינת ישראל לא תהיה מדינה שיש בה פסולי חינוך. באתי לכאן כיו"ר האופוזיציה, אך אני מודיעה שאתמוך בכל מהלך של הממשלה לפתרון המציאות הזו. לא התעוררות של רגע אלא תיקון כל המצב".


ח"כ שלמה מולה (קדימה) התייחס מול עיריית פתח תקווה לסוגיית קליטת הילדים יוצאי אתיופיה בבתי הספר בעיר ואמר כי "הבעיה בפתח תקווה היא בעיה חברתית חמורה, מקיפה וכלל ארצית. היא מעידה על חולי בסיסי במערכת החינוך. פתח תקווה היא רק סימפטום. הפשרה שהובלה על ידי ראש העירייה וחברת הכנסת רונית תירוש מבזה ומעליבה ובעיקר ממצבת את הבעיה".

ועד ההורים המייצג את בתי הספר בזרם הממלכתי-דתי בפתח תקווה הודיע כי הוא נערך להשבית את הלימודים בעיר במידה ולא יימצא פיתרון לבעייה בטרם תתחיל שנת הלימודים. "המאבק למניעת אפליית תלמידים עולים בפתח תקוה נמשך, יימשך, עד שתהיה קליטה שוויונית לכל בתי הספר בעיר", נמסר מהוועד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully