וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת יצאה לפגרה בלי הצבעה על חוק מופז

פנחס וולף

29.7.2009 / 14:31

לאחר דיון לילי ממושך שנמשך לתוך הצהרים, ננעל היום מושב הכנסת ללא שאושר חוק מופז. קדימה: "נתניהו שוב קבע לעצמו מבחן פוליטי וכשל כישלון מוחץ". הקואליציה: "מחזה מיותר ומביך"

מושב הקיץ של הכנסת ננעל לפני שעה קלה (רביעי). עם זאת, כבר ביום שני הקרוב בשעה 10:00 תתכנס הכנסת לדיון פגרה מיוחד לבקשת הממשלה כדי להצביע על הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל ועל חוק מופז. זאת, לאחר שדיון ממושך שניהלה האופוזיציה כל הלילה עד הצהרים מנע את העלאת החוק להצבעה במליאה. על פי הצעת החוק, יורשו שבעה חברי כנסת לפרוש מסיעתם גם אם אינם מהווים שליש מהסיעה.

לפני הנעילה, יו"ר הכנסת ראובן ריבלין חתם את החודשים הסוערים של מושב הראשון של הכנסת ה- 18 ואמר: "תם ולא נשלם הדיון. הוויכוחים היו קשים ומרים ולא פעם גלשו למחוזות שאיננו חפצים בהם. הוויכוח צריך להיות נוקב וסוער אבל צריך לזכור שבסוף כל ויכוח בבית זה, הוויכוח מסתיים בהכרעת הדיון".

סיום המושב הביא לקצו גם את הפיליבסטר שערכה האופוזיציה בראשות קדימה בעניין חוק מופז, כאשר בזה אחר זה עלו חבריה לנאום במליאה וכך מנעו את העלאת החוק. מקדימה נמסר כי "נתניהו שוב קבע לעצמו מבחן פוליטי וכשל כישלון מוחץ. הניסיון וההבטחה להעביר את חוקי ההישרדות ולהכשיר, עד תום מושב הכנסת שוחד פוליטי בחקיקת בזק - קרס נוכח ההתנהלות הנחושה של האופוזיציה. נתניהו מסיים את מושב הכנסת הראשון לממשלתו כשהוא מובס פוליטית עם קואליציה רעועה".

יו"ר הקואליציה ח"כ זאב אלקין אמר בתגובה לפיליבסטר: "זהו כלי פרלמנטרי לגיטימי, אבל כבר אמר ח"כ בכיר באופוזיציה, חיים אורון, שראוי שיהיה גם ענייני. מביך היה לשמוע חברי קדימה מקריאים ספרי ילדים והודעות אס-אם-אס, מספרים אגדות על חורבן הבית ונואמים בלהט נאומים שמנוגדים להסתייגויות שהם הגישו לחוק. עשרות עובדי הכנסת נשארו בלילה מחוסר ברירה כדי לתת שירות למחזה המיותר הזה. התנהלות זו מבזה את הכנסת".

"רה"מ הוא דוקטור שקשוקה"

הדיון הממושך הוציא מחלק מחברי הכנסת את חוש ההומור שלהם. במהלך הדיון אמר ח"כ נחמן שי (קדימה): "ישראל היא מדינת שקשוקה שההחלטות הפוליטיות המרכזיות שלה מתקבלות בשיטת השקשוקה, קצת מפה קצת משם והעיקר להכין משהו ולסיים את הארוחה". שי התייחס להליכי קבלת ההחלטות בממשלה בנושא הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל, אותה כינה "מכירה מופקרת של אדמות ישראל". את חוק מופז כינה "שינוי בחוק פוליטי בהזמנה מעוותת לפיצול מפלגה יריבה". לדבריו, "ראש הממשלה, ד"ר שקשוקה, מעדיף לחבר את כל החיבורים הבלתי אפשריים ובתנאי שיגיע למנה הסופית. אולם מול המרכיבים והבישול החפוז, התוצאה דוחה".

הדיונים הליליים במליאה רשמו לא מעט רגעים קומיים וחילופי דברים משעשעים בין חברי האופוזיציה והקואליציה. למשל, הניסיון של ח"כ איתן כבל (עבודה) וחבריו לאופוזיציה לנחש מדוע נבחר דווקא המספר שבע למספר חברי הכנסת שיורשו לפרוש:

"אני שואל את עצמי", אמר כבל מעל לדוכן הנואמים, "מובא לכאן חוק, יש בו הגדרה, מספר, מספר שבע. עד לרגע זה אף אחד לא קם ואמר למה שבע. מאיפה זה בא, משלגייה ושבעת הגמדים? מאיפה? האם זה עניין של הארה? האם זה עניין של מזל?". בשלב זה חברי הכנסת ניסו את מזלם בניחוש הסיבה למספר. ח"כ רוברט טיבייב הציע שאולי המספר שבע הוא בגלל שנת השמיטה, בעוד שיו"ר מרצ ח"כ חיים אורון העלה את האפשרות שהמספר נועד לסמל את שבעת המינים או שבעת הקנים של המנורה. יו"ר האיחוד הלאומי יעקב כ"ץ הפגין אף הוא יצירתיות והציע כי אולי מדובר במחווה "לערוץ שבע".

פארסה נוספת נרשמה כאשר במהלך נאומו לפנות בוקר פנה ח"כ יואל חסון (קדימה) לצופי ערוץ הכנסת, וביקש מהם לשלוח לו מסרונים של תמיכה באופוזיציה נגד חוקי המשילות של נתניהו. לטענתו, הגיעו אליו עשרות מסרוני תמיכה. ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה) הציע לשמש כמלצר: "אני אגיש את כוס המים שלי לראש הממשלה על מנת להרגיע אותו. להרגיע את הלחץ ואת ההיסטריה שלו". פלסנר תהה "מה הלהט של נתניהו לעסוק בפוליטיקה קטנה?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully