וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרב אחד נגמר. הבא כבר כאן

דידי חנוך

13.7.2009 / 11:57

הקרב על חוק הצנזורה נגמר לעת עתה בניצחון לאוהבי החופש. אבל חוק המאגר הביומטרי עדיין שואף לחיים

החלטת ועדת השרים לענייני חקיקה אמש שלא לאפשר רציפות לחוק הצנזורה מביאה לסיומו מאבק ארוך כנגד חוק שהיה מציב את ישראל בשורה אחת עם כמה מהמשטרים החשוכים בעולם. אבל למרות שחוק הצנזורה היה מאיים, הוא ככל הנראה היה מאמץ לבטלה. סביר להניח שהוא לא היה עובר בג"צ, סביר להניח שהוא לא היה ישים, סביר להניח שהוא לא היה מתממש בהתאם לחזון של אריאל אטיאס ואמנון כהן.

אבל גזרה אחת עוברת ושניה באה, וחוק מסוכן בהרבה הולך ומתקדם לו במסדרונות הכנסת. מדובר בחוק המאגר הביומטרי, לפיו יוכנסו פרטים מזהים ביומטרים של כל אזרחי ישראל למאגר אחד גדול. לכאורה, מדובר בחלק מהחקיקה שנועדה לשדרג את תעודות הזהות בישראל ולהפוך אותן לבטוחות יותר. אבל מאגר לא נדרש על מנת ליצור תעודת זהות ביומטרית, שכן אפשר לשים את הנתונים הרלוונטים בשבב בתעודה עצמה.

אז למה מנסים להקים מאגר? כי זה יקל על המשטרה, אם יהיה לה מאגר של כל טביעות האצבע בישראל. וזה יקל על משרד הפנים. וזה יקל על רשויות שונות. ובעולם מושלם, עולם ללא שחיתות וניצול לרעה של סמכויות וזליגת מידע, מאגר ביומטרי היה יכול להיות רעיון לא רע.

לא עולם מושלם

אבל אנחנו לא חיים בעולם מושלם. אנחנו חיים בעולם בו קשה לסמוך על הרשויות עם המידע הביומטרי של כל מדינת ישראל. קשה לסמוך שהם לא ינצלו אותו לרעה, וקשה עוד יותר לסמוך שהמידע לא יזלוג. ואם המידע יזלוג, יווצר במהרה מצב בו יש מידע ביומטרי שבעיני המערכת הוא אמין לחלוטין - כי הוא ביומטרי, והרי זאת הסיבה להקמת המאגר - ושהאקרים יוכלו לנצלו לרעה למטרות גניבת זהות.

מדינות רבות נמצאות בשלבי מעבר לתעודת זהות או דרכון ביומטריים. אבל המדינות היחידות שהקימו לצידו מאגר ביומטרי הן מדינות שהדמוקרטיה מהן והלאה. במדינות הדמוקרטיות שוקלים ושקלו להקים מאגר - כי גם שם יש לגופים שיכולים להרוויח מהמאגר כוח והשפעה - אבל עד כה שיקולי הפרטיות וזכויות האזרח עצרו את המהלכים האלה.

אנו חיים במדינה בה מנהל האוכלוסין, מאגר המידע הרגיש ביותר של משרד הפנים, דלף כבר מזמן לרשת. את המטרה המוצהרת של המאגר הביומטרי - הפיכת תעודת הזהות לבטוחה יותר - ניתן להשיג בדרכים אחרות, כפי שעשו בארצות אחרות. חוק המאגר הביומטרי הוא חוק שגם בתנאים הטובים ביותר, הוא מסוכן. ובמציאות שלנו, הוא מסוכן שבעתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully