וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: ירידה בהיקף הזכאות לבגרות

נעמה טלמור

9.7.2009 / 14:13

שיעור הזכאות לבגרות בקרב תלמידי האוכלוסיה היהודית עלה בשנים האחרונות בעוד שבאוכלוסיה הערבית והחרדית חלה ירידה. "הסיבה - גידול האוכלוסיה החרדית והלא יהודית"

יותם רונן

(צילום: יותם רונן, עריכה: גדי וינסטוק)

מדו"ח של משרד החינוך שהתפרסם היום (חמישי) עולה כי בשנת הלימודים תשס"ח היו זכאים בישראל לתעודת בגרות 44.4% תלמידים מכלל האוכלוסיה, ירידה של כ-2% מהשנה שקדמה לה, בה אחוז הזכאות הכולל עמד על 46.3%. במשרד החינוך טוענים כי "ירידה זו יכולה להפוך למשמעותית אם תהפוך למגמה, אך בשלב זה מוקדם לקבוע מאחר ואין עדיין את נתוני תשס"ט".

הדו"ח חושף תמונה קשה על אודות הפערים החברתיים בישראל. הדו"ח סוקר את נתוני הבגרויות בשש השנים האחרונות של שלוש קבוצות מרכזיות, המגזר היהודי ללא החרדים, המגזר הלא יהודי ללא תלמידי מזרח ירושלים והמגזר החרדי וערביי מזרח ירושלים.

אך כאשר מוציאים מהשקלול את המגזרים החרדי והלא יהודי, ניתן לראות כי אחוז הזכאות לבגרות בקרב היהודים עמד בשנת תשס"ח על 59.7%, עלייה של כ-2.5% בשש השנים האחרונות מאז שנת תשס"ג אז עמד אחוז הזכאות על 57.3% באוכלוסיה היהודית ללא החרדים.

באוכלוסיה החרדית והלא יהודית, לעומת זאת, הנתונים קשים. בשש השנים האחרונות נרשמה ירידה של כ- 7.5% באחוז הזכאים בגרות באוכלוסיה הלא יהודית, ללא תושבי מזרח ירושלים. בתשס"ח עמד אחוז הזכאים לבגרות רק על כ-38% ואילו השנה עומד נתון זה על כ-32% בלבד. באוכלוסיה החרדית וזו של ערביי מזרח ירושלים המצב חמור עוד יותר. מלבד מגמת ירידה ברורה בשש השנים האחרונות, עולה כי רק 5.8% מכלל האוכלוסיה החרדית וזו של ערביי מזרח ירושלים בגילאי 17 זכאית לתעודת בגרות.

"במסגרת ניתוח הסיבות לירידת אחוז הזכאים לתעודת בגרות מתוך קבוצת הגיל, משנת תשס"ג לשנת תשס"ח מצאה ד"ר נורה כהן, מחברת הדו"ח, שגידול באוכלוסייה שאיננה לומדת לבגרות ואיננה נבחנת מסיבות עקרוניות בבחינות הגברות מהווה סיבה לירידה באחוז הזכאים מתוך קבוצת הגיל", אומרים במשרד החינוך. "אוכלוסייה זו (חרדים ולא יהודים) גדלה בזמן שהאוכלוסייה היהודית ללא חרדים קטנה".

דוקטור נורה כהן אמרה במעמד הצגת הנתונים כי "היות שקבוצת הלא יהודים והחרדים יחד עם ערביי מזרח ירושלים בחלקן לא נהוג כלל לגשת לבגרות או שהם ניגשים לבחינה הירדנית (כ-5,000 תלמידים) ומנגד ישנה עלייה חדה בהיקף שיעורם באוכלוסיה ישנה ירידה באחוזי הזכאות". ד"ר כהן הוסיפה כי אם לא יהיה שינוי חד היא צופה כי בשנים הקרובות תהיינה ירידות נוספות בשיעורי הזכאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully