וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו בקים ז'ונג איל בהופעה נדירה בציבור

טלי גולדשטין

8.7.2009 / 10:56

כבר חודשים שמתרוצצות שמועות לגבי בריאותו הרופפת של מנהיג צפון קוריאה. היום הוא הופיע בטלוויזיה הממלכתית ולא נראה במיטבו

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

מנהיג צפון קוריאה קים ז'ונג איל הופיע היום (רביעי) בטלוויזיה הממלכתית לרגל 15 שנים למות אביו, מייסד המדינה הקומוניסטית קים איל סונג. בתמונות נראה קים חלש ורזה, דבר התואם את השמועות בחודשים האחרונים על בריאותו הרופפת. על פי סוכנויות הידיעות, הוא נראה בשידור המוקלט מבוגר מ- 67 שנותיו. בשנה שעברה נמנע קים ג'ונג איל מהופעות פומביות ונפוצו שמועות כי הוא עבר שבץ.

מנהיגה של המדינה הקומוניסטית כבר סימן את בנו הצעיר כיורש לשושלת המשפחתית ששולטת במדינה ביד רמה. היורש שמונה הוא קים ג'ונג אן, הצעיר בבניו של ג'ונג איל, וטרם ניתן לשער מה תהיה ההשפעה של המינוי על המשך התנהלותה של המדינה בעניין מדיניותה הצבאית. הבחירה בג'ונג אן, בן 26, נתפסת כהפתעה. הוא אמנם נחשב למוכשר ביותר מבין האחים, אך במדינה נהוג כי לאח הבכור יש עדיפות ברורה.

העברת השלטון האחרונה במדינה היתה לפני 20 שנה, לאחר מותו של המנהיג האגדי קים איל סונג ב-1994. בנו קים ז'ונג איל הוכרז כיורשו כבר בשנת 1980. קים איל סונג היה מנהיגה של צפון קוריאה מהיווסדה ב-1948 עד מותו. עד 1972 כיהן כראש ממשלה ולאחר מכן כנשיא, אולם את כוחו האמיתי שאב מתפקידו כמזכ"ל מפלגת הפועלים הקוריאנית, היא המפלגה הקומוניסטית בצפון קוריאה. חוקת המדינה קובעת כי הוא "נשיאה הנצחי" ובאופן רשמי הוא נקרא בצפון קוריאה "המנהיג הגדול".


קים איל סונג, שנולד בשם קים סונג ז'ו, היה בנו של רוקח נוצרי. משפחתו ברחה מהכיבוש היפני בקוריאה לסין כשהיה בן שבע. בסין הצטרף קים למפלגה הקומוניסטית, והחל לטפס לאיטו בשרשרת הדרגות של המפלגה. כששב לקוריאה בספטמבר 1945 עם כוחות הכיבוש הרוסים, קיבל מהמפלגה את ראשות מועצת העם הזמנית. כשהתפלגו שני חלקי קוריאה ב-1948 על רקע הקיטוב הפוליטי והאידיאולוגי ששרר ביניהן, הקימה ברית המועצות את הרפובליקה הדמוקרטית העממית של קוריאה בצפון ומינתה את קים לראש ממשלה. ב-1949, מונה קים ליו"ר המפלגה הקומוניסטית של צפון קוריאה.


שלטון הרודנות של הדיקטטור הוא שמנע מהמדינה, שברשותה משאבים טבעיים לא מעטים, להתפתח כלכלית. ב-1950 פרצה מלחמת קוריאה, במסגרתה תקפו במפתיע כוחות הצפון את הדרום במטרה לאחד את הארץ תחת שלטון קומוניסטי. ב-1953 נחתמה שביתת נשק שקבעה סופית את חלוקת הארץ לשתי מדינות. לאחר תום המלחמה, הנהיג קים תוכנית חומש על מנת לשקם את הכלכלה של צפון קוריאה לפי המודל הסובייטי והחל ליישם מדיניות של עצמאות כלכלית שהפכה את צפון קוריאה למשק אוטרקי. בתקופה זו הנהיג גם פולחן אישיות אשר כפה על האזרחים סגידה ל"מנהיג הגדול".

מזה שנים טוענים רבים כי שלטון הרודנות של הדיקטטור הוא שמנע מהמדינה, שברשותה משאבים טבעיים לא מעטים, להתפתח כלכלית. כמו כן, סובלת המדינה משיעור עוני גבוה המביא רבים מאזרחיה לגווע ברעב. זאת בין היתר בעקבות הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה בעקבות תוכנית הגרעין השנויה במחלוקת שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully