וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל הרגה ילדים בעזה באמצעות מל"טים"

יהושע בריינר

30.6.2009 / 11:28

על פי דו"ח שמפרסם היום ארגון זכויות האדם Human Rights Watch, ישראל שיגרה טילים מונחים ממטוסים ללא טייס והרגה ללא הבחנה בין חמושים לאזרחים

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: ענת ברק)

ארגון זכויות האדם הבינלאומי Human Rights Watch טוען שצה"ל עשה שימוש בלתי ראוי במטוסים ללא טייס במהלך מבצע עופרת יצוקה. על פי דו"ח שמפרסם היום (שלישי) הארגון, ישראל שיגרה מהמטוסים טילים מונחים והרגה אזרחים בלתי מעורבים. הדו"ח מפרט שישה מקרים שונים בהם תקפה ישראל באמצעות מל"טים, בהם נהרגו שמונה ילדים. מבדיקת הארגון עולה כי חיל האוויר נמנע מהבחנה בין חמושים לאזרחים חפים מפשע, על אף שהיתה אפשרות לבדוק זאת בעזרת מצלמות הנמצאות על הטילים והמטוסים.

בתהליך הכנת הדו"ח ביקרו כותביו ברצועה, ראיינו עדי ראייה, בחנו אתרי תקיפה וכן סקרו דוחות רפואיים. לדברי מארק גרלסקו, אנליסט צבאי בארגון, "מפעילי המל"טים יכולים לראות בבירור את המטרות שלהם על הקרקע וגם להסיט את הטילים לאחר השיגור. בהסתמך על יכולות אלה, על ישראל להסביר מדוע אירעו מקרים של הרג אזרחים". בשלושה מקרים שנבחנו בדו"ח נטען כי נורו טילים ממל"טים על ילדים ששיחקו על גגות, ולא נמצאו ראיות כי שימשו כתצפיתנים. במקרה אחר, נכתב בדו"ח, ביום הראשון למבצע, שוגר טיל ממל"ט אשר פגע בקבוצת סטודנטים שחיכו לאוטובוס במרכז העיר עזה וכתוצאה מכך נהרגו 12 פלסטינים. במקרה נוסף, בו צה"ל הודה בעבר כי שגה בזיהוי, תשעה אזרחים שפרקו חפצים הדומים לטילי גראד נורו ממל"ט ונהרגו. בדיעבד התברר כי היה מדובר בבלוני חמצן.

כותבי הדו"ח טוענים כי צה"ל סירב לשתף פעולה ולענות על שאלות החוקרים. "ממשלת ישראל מחויבת מכח המשפט הבינלאומי לחקור את ההפרות החמורות של דיני מלחמה", אומרים החוקרים, "יש להעמיד לדין אנשי צבא שיימצא כי הם אחראים לביצוע התקפות לא חוקיות באמצעות מל"טים. אנשים שהפרו את דיני המלחמה בכוונה פלילית הריהם אחראים לפשעי מלחמה". יש לציין כי במשך שנים ישראל לא אישרה כי יש ברשותה מטוסים ללא טייס בעלי יכולת תקיפה.

"מהימנות הדו"ח מוטלת בספק"

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לדו"ח כי "מהימנותו מוטלת בספק, היות והוא מבוסס על מקורות פלסטינים עלומים ובלתי אמינים אשר מומחיותם הצבאית אינה מוכחת, ולעומת זאת הם בעלי אינטרסים ברורים כחלק ממערכת התעמולה בעזה". עוד טוענים בצה"ל כי הפעילות במהלך המבצע התבצעה "בהתאם למשפט הבינלאומי וצה"ל מקפיד להשתמש אך ורק בנשק ותחמושת חוקיים על פי דיני הלחימה. במהלך המבצע הפעיל צה"ל טכנולוגיות, שיטות לחימה וכלים מתקדמים שאפשרו למזער את הסיכון שנשקף לבלתי מעורבים ולאובייקטים אזרחיים וכל זאת במהלך לחימה נגד טרוריסטים אשר פעלו במכוון מקרב אזורי האוכלוסיה הצפופים והשתמשו בה כמגן אנושי".

לדברי צה"ל, הוקמו חמישה צוותי תחקיר שחקרו טענות לפגיעה בבלתי מעורבים. מהתתחקירים עלה כי ככלל, צה"ל פעל במהלך הלחימה בעזה בהתאם לכללי המשפט הבינלאומי, תוך שמירה על רמה ערכית ומקצועית גבוהה. בכל המקרים שנבדקו לא ביצע צה"ל תקיפה מכוונת של אזרחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully