וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רה"מ מתפייס עם אובמה? "שותפים לתקוות"

פנחס וולף וניר יהב

4.6.2009 / 17:07

בשמאל מברכים על נאום אובמה בקהיר, ואילו הימין זועם. בלשכת ראש הממשלה מעדיפים להתמקד בצדדים החיוביים

לשכת ראש הממשלה הגיבה היום (חמישי) על נאומו בקהיר של נשיא ארצות הברית ברק אובמה, ומסרה כי "ממשלת ישראל מביעה את תקוותה שנאומו החשוב של הנשיא אובמה יוביל לתקופה חדשה של פיוס בין העולם הערבי והמוסלמי לבין ישראל. אנו שותפים לתקוותו של הנשיא אובמה שהמאמץ האמריקאי יביא לסיום הסכסוך ולהכרה כלל ערבית בישראל כמדינת העם היהודי". בלשכה הדגישו כי "ישראל מחויבת לשלום ותסייע ככל יכולתה להרחבת מעגל השלום, תוך התחשבות באינטרסים הלאומיים שלה ובראשם הביטחון".

בימין ובשמאל נשמעו תגובות מנוגדות לנאום. ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) אמר היום כי אובמה "הציג גישה וסמנטיקה חדשים". לדבריו, "בלט בנאום האיזון במחויבות כלפי ישראלים ופלסטינים וחזרה לשימוש בביטוי 'ההתנחלויות אינן לגיטימיות'. גישה זו מחייבת צעדים מעשיים שיהוו אבן בוחן למדיניותו. דבריו החיוביים על האיסלם מהווים משקל נגד לאיסלומופוביה, ודבריו על סבל הפלסטינים והמדינה הפלסטינית הם מתווה מדיני רב חשיבות". עם זאת, ח"כ טיבי הוסיף כי לנאום אובמה "אין פרטנר ישראלי".

השר לענייני מיעוטים אבישי ברוורמן (העבודה) אמר כי "אובמה קבע בצדק מי האויב המשותף לכל העולם – הקיצוניות". לדבריו, "אובמה גם קבע שמציאת המכנה המשותף היא הפיתרון למיגור התופעה. עלינו לאמץ גישה זו בחברה הישראלית. יהודים וערבים, חילוניים ודתיים". ברוורמן הוסיף כי "שתי מדינות לשני עמים הוא הפיתרון שאליו אנו מחויבים". חברו למפלגה ח"כ אופיר פינס-פז אמר כי הוא מאמין שישראל יכולה להיות המרוויחה הגדולה של שינוי הגישה האמריקאית, כפי שהשתקף בנאום.

יו"ר בל"ד ח"כ ג'מאל זחאלקה טען כי בנאום ניתן היה להבחין בשינוי כללי בטון וגם בתוכן אך לא בכל הנוגע לעניין הפלסטיני. "אובמה לא אמר שום דבר חדש ששונה באופן מהותי מהנשיא בוש", אמר לוואלה! חדשות. "הוא דיבר על הסבל של ילדי שדרות והתעלם לחלוטין ממה שקרה לילדי עזה במבצע 'עופרת יצוקה'. הוא אמר שהקשרים עם ישראל לא ינותקו בשום מקרה. ישראל בעצם יכולה לעשות מה שהיא רוצה משום שהיחסים יישארו איתנים וחזקים בכל מקרה, על פי אובמה".

"אובמה לא מבין את האיסלם העולמי"

יו"ר מרצ חיים אורון בירך גם הוא על הנאום ואמר: "על ממשלת ישראל להגיב בקורת רוח וסיפוק על הדברים. נאום אובמה התאפיין בהשראה, אופטימיות ותנופה גדולה שנדמה שהסתלקה מהאזור. הנאום הוא שיעור בנאורות, פייסנות, מתינות ותקוות גדולות".

ח"כ ד"ר דב חנין (חד"ש) הגיב על הנאום באומרו כי "העולם כולו מבין שפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני חיוני ודחוף לביטחון ולשלום בעולם כולו. הגיע הזמן שגם הציבור הישראלי ישמיע את קולו באופן ברור נגד סרבנות השלום של ממשלת נתניהו". חנין יצא בקריאה לציבור הישראלי להצטרף להפגנת מחנה השלום בשבת הקרובה, "כדי להראות שגם בישראל יש פרטנר לשלום".

ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי), לעומת זאת, התלהב פחות מהנאום ואמר כי "אובמה עורך הקבלה מזעזעת בין השמדת יהודי אירופה והסבל שהמיטו ערביי ישראל על עצמם כשהכריזו מלחמה על מדינת ישראל. אם אובמה אינו מבין את ההבדל, אולי יבין אותו טוב יותר בביקור שהוא מתעתד לערוך במחנות ההשמדה. ואם גם אז לא יבין, האיסלם ילמד אותו שוב את הלקח שקודמו למד ב-11.9. אובמה מהרהר מהרהורי ליבו על האיסלם ולא מתוך הבנה אמיתית של מגמות באיסלם העולמי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully