וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חשוב שתרגיל העורף מתבצע בעיתוי הנוכחי"

יהושע בריינר ופנחס וולף

30.5.2009 / 10:30

שר הביטחון התייחס לפני ישיבת הממשלה לתרגיל: "יתרום למוכנות שלנו". נתניהו: "התרגיל ישפר את יכולותינו". ביום שלישי תושמע אזעקה וכולנו נידרש להיכנס למרחב מוגן

לאחר הכנות רבות יפתחו היום (ראשון) משרד הביטחון ופיקוד העורף בתרגיל העורף הלאומי, 'נקודת מפנה 3'. בשיאו של התרגיל תושמע ביום שלישי אזעקה שבעקבותיה יידרשו כל אזרחי ישראל להיכנס למרחבים מוגנים. שר הביטחון אהוד ברק התייחס הבוקר (ראשון) לתרגיל ואמר כי "חשוב וטוב שתרגיל מתבצע בעיתוי הנוכחי ואין ספק שהור משפר את מוכנותנו". ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר בפתח ישיבת הממשלה לתרגיל העורף שנפתח היום. לדבריו, "התרגיל משקף את שגרת חיינו המיוחדת והלא שגרתית. אנו מחויבים להגן על ישראל ויכולתנו הולכת ומתפתחת בד בבד עם היכולת של אויבינו".

נתניהו הוסיף כי "עצם העובדה שישראל משתפרת מתרגיל לתרגיל מרחיקה את הסיכון שנצטרך להשתמש באמצעים הללו". עוד ציין נתניהו כי " זהו תרגיל בלבד והוא אינו קשור במודיעין על האיומים".


ההערכה במערכת הביטחון היא שבמלחמות הבאות יותקף העורף הישראלי בטילים ארוכי וקצרי טווח, ולפיכך התרגיל הנוכחי יתרגל בעיקר תרחישים של ירי טילים מסוריה וחיזבאללה. עם זאת, מקומו של האיום האירני לא נפקד ולפיכך יתורגל גם ירי טילים מכיוון אירן וכן חלוקת ערכות מגן.

לקראת התרגיל, יצא לאחרונה פיקוד העורף במסע פרסום נרחב שקרא לצופים לבחור את המרחב המוגן בדירתם ונתן הנחיות כיצד להיערך לאפשרות של ירי טילים. "קיום התרגיל נועד להכין את העורף הישראלי לאיום מאוד ברור", אמר מוביל התרגיל, סגן שר הביטחון מתן וילנאי. "התקפת טילים ורקטות על ישראל הוא תרחיש מוחשי שמחובתנו להיערך אליו. בניגוד לעבר, אנחנו לא נבהלים מהכנת כלל האוכלוסיה. אין לנו מה להסתיר ואנו לא רוצים להפחיד אף אחד. עלינו להכין את גופי העורף ואת הציבור, ואנו מצפים מהאזרחים לגלות אחריות ולקחת חלק פעיל בתרגיל". בהמשך השבוע תכונס גם הממשלה והקבינט לישיבה 'חירום' מיוחדת, שם יתורגלו מקבלי ההחלטות בתרחישי קיצון.

גם במגן דוד אדום נערכים לתרגיל. מד"א יתרגל יחד עם ארגוני הביטחון וההצלה האחרים, שורה ארוכה של מצבי חירום, דוגמת ירי טילים על כל חלקי הארץ, שימוש בנשק בלתי קונבנציונאלי כנגד אוכלוסייה אזרחית ופגיעה בתשתיות ובמתקנים חיוניים.

החידוש בתרגיל – לראשונה מד"א יחשוף את מרכז השליטה והפיקוד הממוגן המצויד בטכנולוגיה חדשה. מרכז השליטה והפיקוד הארצי יאפשר לעקוב אחר פעילות הצוותים בתרגילי השטח וייתן מענה מהיר ואפקטיבי למפקדי הכוחות שמנהלים את אירועי השטח. בנוסף, המרכז יאפשר אמצעי שליטה ובקרה להנהלת מד"א על הפעילויות המתבצעות על ידי האגפים השונים בארגון בעת התרגיל ויבטיח תיאום מרבי ביניהם.

לוח זמנים

וזה לוח הזמנים המתוכנן לתרגיל: מחר ייפתחו מטות החירום במשרדי הממשלה השונים, כשתרחישים שהוכנו מראש על ידי רשות החירום הלאומית יזרמו אל החמ"לים הממשלתיים. במקביל יתכנסו ראשי המשרדים ביחד עם שר הביטחון להערכת מצב בעקבות 'מתקפת הטילים'. ביום שני ישולבו גם רשויות החירום, שיתרגלו התקשרות בין שלל גורמי ההצלה.

ביום שלישי, כאמור, צפוי להגיע 'נקודת מפנה 3' לשיא, ברשויות המקומיות ייפתחו מטות החירום אליהם יוזרמו התרחישים השונים. בשעה 11 בבוקר תושמע צפירה עולה ויורדת (אז ייבחנו גם הצופרים), וכלל הציבור יתבקש לרדת למרחבים המוגנים. במוסדות החינוך יצפו במקלטים בתשדירים מיוחדים אותם הכינו בפיקוד העורף במיוחד עבור אוכלוסיית התלמידים.

ברביעי יושם דגש על תרגול 'היום שאחרי', במסגרתו יתרגלו יחידות החילוץ של פיקוד העורף ביחד עם רשויות החירום חילוץ של נפגעים מאתרים שיהרסו במיוחד לצורך התרגיל. כמו כן ייבחנו תרחישים של פגיעת טילים במפעלים המוגדרים כ'חיוניים' ברחובות ובחיפה. בחמישי יימשכו תרגילי השטח השונים, שהפעם יכללו פינוי של תושבים מבניינים.

פרסום ראשון: 00:32

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully