וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק תומך בהרחבת בנייה בהתנחלויות

24.5.2009 / 14:46

הממשלה קיימה דיון בנושא המאחזים, במהלכו אמר רה"מ כי לא יקים יישובים חדשים. ברק: "לא הגיוני לאסור על אדם להרחיב את ביתו"

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ענת ברק)

שר הביטחון אהוד ברק התייחס היום (ראשון) לסוגיית הבנייה בהתנחלויות ואמר: "לא ייתכן שמישהו מתכוון ברצינות שאדם שקנה בית ולאחר שנולדו לו ילדים רוצה להרחיב את ביתו, ואז יאמרו לו שיש צו שהגיע מארה"ב שאוסר זאת עליו. זה לא הגיוני". ברק אמר את הדברים בישיבת הממשלה שדנה בפינוי מאחזים בלתי חוקיים.

בכך מצטרף ברק לדברי ראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר הצהיר כי אין בכוונתו להקים יישובים חדשים, "אבל אין הגינות בדרישה לא לתת מענה לריבוי טבעי ולאיסור כולל לבנייה ביהודה ושומרון". שרי העבודה דרשו בישיבת הממשלה לפנות את המאחזים. שרי הממשלה האחרים דרשו מנגד שלא להגביל את הריבוי הטבעי בהתנחלויות הקיימות.

נתניהו הדגיש בישיבה כי "איננו יכולים לקבל את הרעיון שמשפחות לא יביאו ילדים לעולם ושאנו צריכים להרחיק ילדים מהוריהם, רק כי אין אפשרות מעשית לחיות כך. זו עמדה משותפת ליושבים כאן. הדרישה לעצירה מוחלטת של כל בנייה זה לא דבר שאפשר להצדיק אותו ואיני חושב שמישהו כאן יכול לקבל אותו".

ברק אמר בישיבה: "יש 26 מאחזים בלתי חוקיים שהוכרזו על ידי ועדת טליה ששון, כבר ממשלת שרון התחייבה לממשל האמריקאי לפנות אותם. אבל זה לא עניין בינינו לבין האמריקאים ולא בינינו לבין הפלסטינים, אלא קודם כל בינינו לבין עצמנו, זה עניין של שלטון החוק במדינה ומרות המדינה על אזרחיה. אנחנו פינינו שלושה מאחזים, הגענו להסדרה עם אחד (מיגרון) ולא אפשרנו להקים מאחזים נוספים. ב-22 המאחזים הנוספים צריך לטפל עכשיו בצורה אחראית ונכונה, קודם כל תוך מיצוי הסיכוי להידברות ואם אי אפשר, אז באופן חד-צדדי גם בשימוש בכוח".

"צריך לחזק את האחדות סביב השולחן הזה, אנחנו לא בזמנים רגילים", אמר נתניהו בהתייחסו למחלוקת סביב שולחן הממשלה. "אנחנו נדרשים לתת מענה לאיומים דוגמת אירן. הדבר מחייב שילוב כוחות וקביעת סדר העדיפויות". ראש הממשלה הוסיף: "אנחנו מחויבים לשמירת החוק ולשאיפה לפתור כל דבר בהידברות".

"את הפלסטינים אנו לא רוצים לא כנתינים ולא כאזרחים אבל איננו יכולים להרשות לעצמנו חמאסטן שנייה בלב המדינה", המשיך נתניהו, "מה קיבלנו תמורת עקירה של עשרת אלפים איש מרצועת עזה? אנו לא רוצים לשלוט בהם ולא רוצים שהם יסכנו אותנו. לא נוכל להתחמק מלדון בכך".

נתניהו גם הדגיש כי אמר לאמריקאים: "דמיינו שהיו נופלים על וושינגטון שלושה טילים. אנחנו ספגנו 6,000 טילים ואיננו רוצים לחזור לחוויה הקשה הזו. לדבריו, "אנחנו מצפים שהפלסטינים יפסיקו את החינוך לשנאה והסתה נגד ישראל, שכן הדיון צריך להיות על המהות ולא על הטרמינולוגיה".

בעניין אירן אמר נתניהו כי הסוגייה הזו היתה נושא מרכזי בשיחותיו עם אובמה, אשר הבהיר לו כי "הנושא נתפס כאיום גם על ארצות הברית וההידברות אינה יעד כי אם אמצעי". נתניהו גם הדגיש כי בשיחות פנימיות היה אובמה "יותר ספציפי" באשר למשך שיוקצב להידברות הדיפלומטית מול אירן. "הבהרתי לאובמה כי אנו שומרים לעצמנו את הזכות להגנה עצמית והוא קיבל זאת", לדברי נתניהו.

"המתווה הנכון - מפת הדרכים"

שר החוץ אביגדור ליברמן התייחס לפני הישיבה לנושא פינוי המאחזים ולתוכנית המדינית של ארה"ב. לדבריו, "צריך להבין שחזרה לגבולות 67' בנסיבות של היום, זה לא סוף הסכסוך וזה לא יביא ביטחון או שלום, אלא יעביר את הסכסוך לתוך גבולות 67'. לא יכול להיות שזאת תהיה יוזמה פרטנית. אין טעם לפרסם עוד תוכנית, המתווה הנכון הוא מפת הדרכים על פי השלבים. גם אם נצטרך לפנות מאחזים כאלה ואחרים, נעשה, אבל זה חייב להיות חלק מהתייחסות כוללת".

שר התחבורה ישראל כץ, אמר בישיבת הממשלה כי "אסור שסדר היום של הממשלה ייראה כמסע ציד נגד המתיישבים ביהודה ושומרון. יש דברים שלא נוכל להסכים להם כמו ייבוש היישובים. גם רן כהן ויוסי שריד לא ייבשו את היישובים בתקופת כהונתם כשרים. בעניין המאחזים חייבים לשים לב לשלושה דברים: לחוק, להתחייבויות בינלאומיות בדגש לאלו שניתנו לארצות הברית והצורך לשמר את מפעל ההתיישבות".

סגן ראש הממשלה ושר הפנים, אלי ישי, אמר באותו נושא לפני ישיבת הממשלה כי "המדיניות היום של פירוק המאחזים היא לא אחידה. לא נכון לפרק מאחזים. יש בנייה בלתי חוקית פראית מצד הפלסטינים ולצערי גם מצד ערביי ישראל. אני מקווה שתהיה מדיניות אחידה ולא שכל אחד יעשה מה שהוא רוצה". בנוגע לבנייה בהתנחלויות, אמר ישי כי "לא צריך להיכנס לתאקל עם האמריקאים, אם נסביר להם את מצוקות הדיור אני מקווה שהם יבינו אותנו. לא יכול להיות שלא יהיה גידול טבעי בהתנחלויות".

עם פתיחת ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "באירועי יום ירושלים עמדתי על חשיבות שאנו מייחסים לשימור ופיתוח הר הבית, הכותל והעיר העתיקה. ישיבת הממשלה מתוכננת כדי להבטיח את עתידה של ירושלים כעיר משגשגת. הייתי רוצה שנגיע למגמה שתפסיק את עזיבת הירושלמים לתל אביב. אני רוצה מעבר של תל אביבים לירושלים".

"פעולות פרטיזניות של ברק"

שרים נוספים התייחסו לנושא פינוי המאחזים. שר המדע דניאל הרשקוביץ אמר כי "יש אחיזת עיניים בטענת האי חוקיות של המאחזים. צריך לזכור שטליה ששון היא לא גורם אובייקטיבי. אני בעד למצוא הסדרים ואני מקווה שיגיעו לסיכומים עם מועצת יש"ע. השאלה של פינוי בכוח לא עומדת על הפרק". השר אבישי ברוורמן אמר כי " צריך לפנות את המאחזים בהסכמה, אבל אם לא ניתן להגיע לכך צריך לפנותם על פי חוק".

גם השר יולי אדלשטיין התייחס לנושא. לדבריו, "צריך לדאוג לכך שלא נהיה עדים לפעולות פרטיזניות כמו זאת שביצע שר הביטחון ללא תיאום עם שרי הממשלה והקבינט. נושא הבנייה ביהודה ושומרון רגיש לא רק מבחינה משפטית אלא גם מבחינה ציבורית".

סגן שר הביטחון, מתן וילנאי, שמוביל את הכנת העורף לחירום, יציג בישיבת הממשלה את מתווה תרגיל העורף הלאומי המתקיים זו השנה השלישית. זהו תרגיל העורף הגדול ביותר מאז הקמת המדינה.בניגוד לתרגילים קודמים הוחלט כי מטרת התרגיל היא הכנת כלל האוכלוסיה לאפשרות של תרחישי חירום והתנהגות בעת אזעקת אמת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully