וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה את תקציב המדינה

נעמה טלמור ופנחס וולף

13.5.2009 / 11:02

26 שרים הצביעו בעד התקציב ואילו 4 שרי ש"ס הצביעו נגדו. שר החינוך החליט לתמוך ברגע האחרון לאחר שנחתם הסכם בין האוצר לבין משרדו בהתערבות ראש הממשלה

בתום דיון שארך 21 שעות, אישרה הבוקר (רביעי) הממשלה את תקציב המדינה לשנים 2009 ו-2010. 26 שרים הצביעו בעד התקציב ואילו ארבעת שרי ש"ס הצביעו נגד.

לפי ההחלטה, תקציב המדינה לשנת 2009 יעמוד על כ- 316.5 מיליארד שקלים, כאשר הגירעון התקציבי יוגבל ל-6% מהתוצר. בשנת 2010 יעמוד התקציב על כ-321.5 מיליארד שקלים והגירעון יוגבל ל-5.5% מהתוצר. מעבר לגידול השנתי הקבוע על פי חוק בתקציב המדינה (בשיעור של 1.7%), יגדל התקציב בכל אחת מן השנים 2009 ו-2010 באופן זמני בשיעור נוסף של 1.35% ויעמוד 3.05%. יעד ההוצאה ישוב לעמוד על 1.7% בשנת 2011.

הסעיף העיקרי בתקציב שבגינו הצביעה ש"ס נגד אישורו הוא זה המורה על העלאת המע"מ ב-1%. בנוסף, יו"ר ש"ס השר אלי ישי התייחס הבוקר לכוונה לגבות מע"מ גם על פירות וירקות ואמר כי "האישור לכך יהווה מבחינתי הפרה ברורה של ההסכמים הקואליציוניים".

מוקדם יותר הבוקר, נחתם הסכם בין נציגי האוצר לנציגי משרד החינוך לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הורה להגדיל את תקציב המשרד. בעקבות ההסכם שגובש, שר החינוך גדעון סער תמך בתקציב בעת ההצבעה בממשלה. בין סעיפי ההסכם הוחלט כי הקיצוץ הרוחבי בכל משרדי הממשלה לא יחול על משרד החינוך. עוד הוחלט כי שכר הלימוד של הסטודנטים באוניברסיטאות יוקפא ולא יועלה בשנה הבאה. גורמים בלשכתו של שר החינוך אמרו לוואלה! חדשות כי "מבחינתנו זהו הישג אדיר: הסכם שנחתם אחרון אחרי כולם, 10 דקות לפני הצבעת הממשלה, ומבשר שלא יהיה קיצוץ בתקציב החינוך". בארגוני הסטודנטים בירכו על ההסכם.

קידום רפורמות מבניות

במסגרת 'עסקת החבילה' עם ההסתדרות והמעסיקים הוחלט כי הרפורמות בנמלי ישראל, משק החשמל ומינהל מקרקעי ישראל יקודמו בתמיכת ההסתדרות והמעסיקים. כמו כן הוחלט על הרחבת זכויות עובדים ועבודה מאורגנת במסגרת סדרת תיקוני חקיקה שיקדמו הגנת עובדים ועל עידוד תעסוקה ויצירת מקומות עבודה באמצעות הגדלת תקציבי המדען הראשי בכ-900 מיליון שקלים, שיפוץ מוסדות לימוד בכ-400 מיליון שקלים, תקצוב חוק עידוד השקעות הון ב-900 מיליון שקלים לשנתיים.

עוד הוחלט לאשר רפורמה למניעת הוצאת חשבוניות פיקטיביות במטרה להלחם בהעלמות מס בהיקף של כ-6 מיליארד שקל בשנה. כמו כן סוכם על הקפאת תשלום מחצית מדמי ההבראה אשר משולמים לעובדי המדינה למשך שנתיים – יפנו למדינה כ-1.7 מיליארד שקלים ועל הקמת קרן סיוע למפעלים בפריפריה.

מבחינת המיסים, הוחלט על צעדי מיסוי המוגבלים לתקופת זמן: העלאת המע"מ ב-1% למשך שנה וחצי (מ-15.5% ל-16.5%), ביטול הפטור ממע"מ על ירקות ופירות, העלאת תקרות המס לתשלום דמי ביטוח לאומי למי שמשתכר בין 38,415 שקל עד 61,342 שקל, העלאת שיעורי המס לכלי רכב גדולים, יקרים ומזהמים (במסגרת מיסוי ירוק).

כמו כן, כולל התקציב שורה של רפורמות מבניות ביניהן מאבק בתופעת העובדים הזרים במטרה לייצר מקומות עבודה עבור עשרות אלפי ישראלים, רפורמה בשידורי הטלוויזיה שתוזיל את השירות לצרכן ותשפר את איכות התכנים, כינון רגולציה לטובת חיזוק הספורט בישראל והרחבת היצע יחידות הדיור באמצעות קיצור הליכים ביורוקראטיים לאישור פרויקטי פינוי - בינוי. כמו כן הוחלט על הגברת התחרות בין קופות החולים ועידוד תעסוקת נשים על ידי הרחבת סבסוד מעונות יום.

"הוסרו הקיצוצים החברתיים"

שר האוצר יובל שטייניץ בירך על אישור התקציב והודה לכלל עובדי משרד האוצר על העבודה המסורה שעשו בשבועות האחרונים. לדברי שטייניץ "הממשלה אישרה היום את התכנית הכלכלית 'בלימה ותנופה'. מטרת התוכנית היא למנוע מעשרות אלפי עובדים נוספים לאבד את מקום עבודתם וכן ליצור מנועי צמיחה עבור המשק הישראלי, במטרה לצאת מהמשבר מחוזקים לצמיחה בת-קיימא". שטייניץ הוסיף כי "אני שמח על כך שהשגנו את מטרותינו וגיבשנו 'עיסקת חבילה' עם התעשיינים וההסתדרות".

שר הביטחון אהוד ברק הגיב בראיון לקול ישראל לתקציב שאושר בממשלה ואמר כי "מדובר בתקציב טוב שמשקף איזון נכון בין הצרכים של החברה, בין הצרכים של המשק. זוהי הפעם הראשונה אחרי הרבה שנים שעושים עסקת חבילה ומאזנים אותה עם צרכי הביטחון החיוניים ועם המגבלות של המשק הישראלי שניצב מול משבר קשה מאוד". ברק הוסיף כי "זוהי התוכנית הכי טובה שניתן לעשות בתנאים הקיימים".

ברק טען כי "הייתי שמח מאוד אם היה אפשר לא לפגוע בירקות ובפירות, ואני בטוח שכאשר יהיה אפשר הדבר יישקל במלוא הרצינות. בסופו של דבר מדובר במבחן לא פשוט, ואנחנו לא יישנו כמעט ב-72 השעות האחרונות. היו פה גילויים של אחריות ושל מנהיגות מצד הצדדים".

שר הרווחה יצחק הרצוג אמר כי "הוסרה חרב הקיצוצים על השירותים החברתיים ובוטלו גזירות קשות מאוד". לדבריו, "משרד הרווחה הצליח לקבל תוספות משמעותיות לחיזוק אוכלוסיות חלשות ובהן נכים, אוטיסטים, ילדים בסיכון, אנשים עם פיגור שכלי ומגבלות אחרות. זה הישג משמעותי נוכח הצעת התקציב המקורית שיישומה היה בבחינת פגיעה אנושה בשכבות החלשות".

על אף האיומים של שרי ישראל ביתנו כי לא יתמכו בתקציב, לבסוף הם החליטו דווקא לתמוך בו. זאת לאחר ששר התיירות סטס מסז'ניקוב נועד עם ראש הממשלה והשניים הגיעו להתקדמות בנושא. התנגדות העלתה ישראל ביתנו לתקציב היא נגעה לסוגיית הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה, שלפי ההצעה עומד על כ-5%.

בתום ישיבה שנערכה הלילה בהשתתפות ראש הממשלה, שר הביטחון אהוד ברק, יו"ר ההסתדרות עופר עיני ונשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, הוסכם על עסקת החבילה במשק בין האוצר, ההסתדרות והתעשיינים. בעקבות ההסכם שהושג, תמכו שרי מפלגת העבודה בתקציב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully