וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוזמה ערבית חדשה: הסדר ללא זכות השיבה

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

6.5.2009 / 8:57

עיתון ערבי מדווח כי לבקשת אובמה, מגבשות מדינות ערב המתונות יוזמת שלום חדשה שתכלול אזרוח של פליטים פלסטינים

מנהיגי מדינות ערב המתונות מגבשים יוזמת שלום ערבית חדשה, מפורטת יותר מיוזמת השלום הנוכחית, בהתאם לבקשה מנשיא ארצות הברית ברק אובמה – כך דיווח הבוקר (שלישי) העיתון "אל-קודס אל-ערבי" מפי מקורות פלסטינים בכירים. לפי התכנון, נשיא מצרים חוסני מובארק צפוי להציג את היוזמה בפני אובמה בפגישתם בסוף חודש מאי.

לפי הדיווח, יוזמת השלום החדשה תכלול את אזרוח הפליטים במדינות הערביות שבהן הם נמצאים ומתן זכות שיבה למדינה הפלסטינית בלבד. בנוסף, היוזמה מבטיחה כי המדינה הפלסטינית תהיה מפורזת מנשק, וכי ישראל והמדינה הפלסטינית יבצעו חילופי שטחים. בנוסף, העיר העתיקה תוגדר כאזור בינלאומי.

לפי המקורות, מי שמוביל את היוזמה הוא עבדאללה מלך ירדן שנפגש באחרונה בוושינגטון עם אובמה והבטיח לו לגבש יוזמה ערבית מפורטת יותר שתסיר ערפל מעל מספר נקודות. המקורות ציינו כי עם שובו מוושינגטון, טס המלך עבדאללה אל סעודיה, שם הציג את הבקשה האמריקאית בפני המלך עבדאללה.

לדברי המקורות, ביום ראשון נפגש המלך הירדני עם יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן בעמאן ודן עימו באותו נושא, ולמחרת עדכן את שר החוץ הסורי וואליד מועלם. העיתון מדווח עוד כי מלך ירדן מגבש בימים אלו את היוזמה ביחד עם אבו מאזן ומובארק, וזאת בתיאום עם סעודיה ובהתייעצות עם סוריה.

המקורות ציינו עוד כי "הממשל האמריקאי מעוניין בלוח זמנים לנורמליזציה ולכינון יחסים מדיניים בין מדינות ערב לישראל, שידחוף את ישראל לנקוט צעדים מעשיים להקמת מדינה פלסטינית מפורזת". לפי היוזמה החדשה, הדגל הישראלי יונף בכל בירות ערב, ובמקביל יונף הדגל הפלסטיני במזרח ירושלים, בירת המדינה הפלסטינית. "בנוסף יונף גם הדגל של האו"ם בעיר העתיקה בירושלים ובמקומות הקדושים למוסלמים, נוצרים ויהודים".

בתוך כך, שליח הקוורטט למזרח התיכון, טוני בלייר, אמר אתמול כי אפשר ויוזמה חדשה לשלום בין ישראל לפלסטינים תגובש בשבועות הקרובים על רקע ביקור מנהיגים ישראלים ופלסטינים בבית הלבן. "אני חושב שנדע טוב יותר בעוד מספר שבועות, אך אני צופה שבשלוש הסוגיות: הגדה, עזה והתהליך הפוליטי, תגובש יוזמה חדשה. כמובן שהפתרון היחיד למצב הוא שתי מדינות לשני עמים", אמר בלייר לסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully