וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוצאות הטיפול בילדים יוכרו לצרכי מס

עדי שמחוביץ

30.4.2009 / 16:25

שופטי העליון דחו את ערעור המדינה על פסיקת בית המשפט המחוזי וקבעו כי החל מינואר 2010 ינוכה מס מהוצאות טיפול בילדים

בית המשפט העליון דחה היום(שלישי) את ערעור המדינה לגבי ניכוי המס משכר שניתן למטפלות בילדים. הרכב השופטים בראשות השופט אליעזר ריבלין קבע עוד כי יש להתיר את מלוא ההוצאה בניכוי המס מהשכר שניתן למטפלות לילדים. בית המשפט העליון קבע כי ההכרה תיכנס לתוקפה בחודש ינואר 2010.

המדינה, שערערה על קביעתו של בית המשפט המחוזי מאפריל בשנה שעברה, טענה בין היתר כי פסק הדין מתעלם מההשלכות הכלכליות של הצעד. המדינה טענה כי העלות הכספית של פסק הדין נאמדת בכשלושה מיליארד שקלים בשנה, ולפיכך תהיה לכך השפעה מהותית על תקציב המדינה כולו.

בית המשפט המחוזי הכריע באפריל כי יש להעניק החזרי מס לאם על הוצאות המעון לשני ילדיה. העותרת, ורד פרי, עורכת דין עצמאית ואם לשני ילדים, בני 13 ו-11, הגישה בקשה למס הכנסה להכיר בהוצאות המעון והמועדונית בהם שהו ילדיה לפני כתשע שנים. פרי הגישה את הקבלות מהמוסדות, על סך עשרות אלפי שקלים.

בערעור שהגישה פרי לבית המשפט המחוזי על החלטת רשות המסים שלא להכיר בהוצאות אלו, טענה פרי שההוצאות אינן הוצאות פרטיות, וכי היא יכולה לעבוד כעצמאית רק בזמן שילדיה נמצאים תחת השגחה. "אלמלא הייתי צריכה לעבוד ולהתפרנס, הייתי מעדיפה לבלות את זמני עם ילדיי". לדבריה, אם היתה נשארת בבית לגדל את הילדים עד שיגיעו לגיל בית הספר, היא הייתה מתנתקת מעבודתה ו"נמחקת ממאגר נותני השירות בתחומה". לפיכך, השיקול לשלוח את הילדים למעון הוא מקצועי בלבד.

ראוי להסדיר את העניין בחקיקה

בהחלטתה כתבה השופטת מרים נאור כי "מסקנתנו המשפטית כי מדובר בהוצאה המותרת בניכוי, אין לצפות כי מסקנתנו תשתנה בשל ההשלכות התקציביות, כבדות ככל שהיו". עוד נכתב בהחלטה כי השופטים הציעו למדינה להסדיר את נושא ניכוי הוצאות הטיפול בילדים בתקנות, אך נענו בשלילה: "דומה שלאחר פסק דיננו זה יהיה ראוי לשוב ולשקול להסדיר את העניין בחקיקה ראשית שתקבע קריטריונים ברורים ומוגדרים להוצאות ההשגחה. הסדרה חקיקתית תמנע את הצורך בהתדיינות מיותרת בעניינו של כל נישום בנפרד".

השופטת התייחסה גם לטענות שהעלתה המדינה על כך שיש בהכרה בהוצאות משום מתן הנאה לשכבות המבוססות. לדבריה, "הפתרון אינו יכול להיות אי הכרה באפשרות לניכוי ההוצאות, בדיוק כשם שהכבדה על תקציב המדינה אינה יכולה לעוות את התוצאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully