וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה לא מוכנה לוותר על השליטה בגאורגיה

טלי גולדשטין

30.4.2009 / 12:14

נשיא רוסיה חתם על הסכם לפיו השליטה בגבולות החבלים המתבדלים בגאורגיה עוברת לרוסיה, "עד שחבל אבחזיה יקים כוח לשמירת הגבולות"

נשיא רוסיה דמיטרי מדוודב חתם היום (חמישי) על הסכמים המעניקים לרוסיה את השליטה על גבולות החבלים המתבדלים של גאורגיה. מדוודב חתם על שני ההסכמים בטקס שנערך בקרמלין בנוכחות מנהיגי החבלים דרום אוסטיה ואבחזיה, שהוכרו על ידי מוסקבה כמדינות עצמאיות לאחר המלחמה בין רוסיה לגאורגיה בקיץ שעבר.

"עד שחבל אבחזיה יקים כוח לשמירת הגבולות, עוברת הסמכות לפדרציה הרוסית המתחייבת לשמור על האינטרסים של אבחזיה", כך נכתב באחד ההסכמים. הסכם דומה נחתם עם דרום אוסטיה.

נאט"ו הגיב על ההסכם עליו חתם מדוודב. לדברי הארגון, ההסכם מפר את הסכם השלום בין גאורגיה לרוסיה בתיווך האיחוד האירופי.

החבלים דרום אוסטיה ואבחזיה הם חבלים בדלנים הממוקמים בצפונה של גיאורגיה לחופי הים השחור, בהם חיים המיעוט האוסטי, שהינו עם קווקזי, והמיעוט האבחזי. החבלים הכריזו על עצמאותם כשפתחו במלחמת גרילה נגד השלטון הגאורגי המרכזי לאחר התפרקות ברית המועצות ב-1991 והכרזתה של גאורגיה על עצמאות. המורדים השתלטו על רוב חלקי האוטונומיה שלהם, אולם אף מדינה או ארגון לא הכיר בעצמאותם, למרות שבמשאלי עם שהנהיגו הממשלות המקומיות נרשם רוב מוחלט שתומך בהתנתקות מגאורגיה ובהקמת מדינות נפרדות. בשנים האחרונות עשתה גאורגיה מאמצים למציאת פתרון דיפלומטי לסכסוך המתמשך במדינתם, אולם ללא הצלחה.

ב-2006 החלו מגעים בין גאורגיה והמערב לגבי הצטרפותה לברית הצפון אטלנטית (נאט"ו), שבעקבותיהם עלתה רמת המתיחות בין גאורגיה לבין פטרוניתה לשעבר, רוסיה. רוסיה הגבירה את מעורבותה בדרום אוסטיה ואבחזיה, והשתמשה בחיילים בחבלים אלו כחלק מכוח שלום של האו"ם כדי להגביר את השפעתה באזור.

המלחמה באזור החלה כשגאורגיה הפציצה את החבל הבדלני דרום אוסטיה, הנתמך על ידי רוסיה, ב-7 לאוגוסט. רוסיה הגיבה בהפצצות כבדות מהאוויר, בירי טילים, ומאוחר יותר בפלישה מסיבית של טנקים וכוחות רגליים לדרום אוסטיה, לחבל הבדלני הנוסף אבחזיה, ולגאורגיה עצמה. הצבא הגאורגי הובס שוק על ירך, ורק הפסקת האש הצילה את המדינה מסיפוח למדינה שהיתה בעלת הבית שלה בעידן הסובייטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully