וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בלימה ותנופה": הפחתת מסים ורפורמות בקרקעות

פנחס וולף

23.4.2009 / 11:58

רה"מ ושר האוצר הציגו את התוכנית הכלכלית החדשה: הפחתת המס השולי ל-39% והפחתת מס חברות ל-18% עד שנת 2016. רפורמה במינהל מקרקעי ישראל, הנמלים ומשק החשמל

שר האוצר יובל שטייניץ וראש הממשלה, בנימין נתניהו הציגו היום את התוכנית הכלכלית של הממשלה ל-2009 ול-2010, הנקראת "בלימה ותנופה". שר האוצר הסביר את שם התוכנית ואמר, כי "הבלימה היא לנוכח התוצאות בשטח שאנחנו רואים ותנופה לקראת העתיד".

במהלך מסיבת העיתונאים הציגו השניים את עיקרי התוכנית, ביניהם הפחתה מדורגת במסים ורפורמות במספר מוסדות כמו מינהל מקרקעי ישראל, הנמלים ומשק החשמל.

לדברי שטייניץ, הפחתת המסים תתבצע בין השנים 2009 ל-2016 והיא תכלול הפחתת המס השולי מ-46% ל-39% והפחתת מס חברות מ-24% ל-18%. לדברי שטייניץ, הפחתת מס החברות תחל כבר השנה והפחתות של המס על יחידים יחלו בשנה הבאה. "המטרה של המהלך היא יצירת פעילות עיסקית מגביר השקעות בעסקים חדשים הגדלה של נפח העבודה". נתניהו הוסיף:י" מרכיב הפחתת המסים הוא אדיר בהזנקת המשק. גם למגזר הפרטי וגם למגזר העסקי".

הכפלת הקרן לעסקים קטנים וסיבסוד צהרונים

נתניהו דיבר אף על רפורמות שהגדיר "היסטוריות" במקרקעי ישראל, נמלי הים ומשק החשמל. "הגיע הזמן לעשות רפורמות מבניות בקרקעות. להעביר בעלות על קרקעות לאזרחים ולבטל חסמים ביורוקרטיים, שייחודיים למדינת ישראל. 93% מהקרקע מוחזק על ידי מינהל מקרקעי ישראל – זה לא מצב תקין. זה גורם לעלייה במחירי הקרקע ולמצב שבו אנשים לא יכולים לקנות דירה. אין לי דבר נגד מינהל מקרקעי ישראל. יש שם אנשים טובים אבל אנשים טובים יכולים לעבוד במבנה לא טוב. והמבנים האלו לא טובים. כבר משנות ה-60 המבנים האלה אנכרוניסטיים".

עוד כוללת התוכנית ערבויות לבנקים בגובה 6 מילארד שקל להקלת גיוס הון לבנקים, שתוביל להגדלת האשראי והקמת קרנות בערבות ממשלתית של 2 מיליארד שקל לטובת מגזר האשראי החוץ בנקאי, עם דגש על תחום ההיי טק. כמו כן תוכפל הקרן לאשראי לעסקים בינוניים ל-2.6 מילארד שקל. בנוסף תוקם קרן לסיוע למפעלים במצוקה בהיקף של מיליארד שקל, בשיתוף המעסיקים והעובדים.

בתחום קידום התעסוקה אמר שטייניץ כי "ההערכה היא שהיום נמצאים בישראל 400 אלף עובדים זרים, מתוכם 300 אלף לא חוקיים. זאת, לעומת 230 אלף מובטלים ישראלים. נציג תוכנית מקיפה לצימצום התופעה ויגובשו כלים להתמודדות מול מעסיקי העובדים הבלתי חוקיים והעובדים עצמם".

בין הצעדים הנוספים לעידוד התעסוקה: פריסה ארצית של מס הכנסה שלילי לעובדים בעלי שכר נמוך, הרחבת תוכנית "אורות לתעסוקה", הוספת תוכניות הכשרה מקצועיות בהיקף של מיליארד שקל ועידוד העתקת מפעלים עתירי כוח אדם ממרכז הארץ לפריפריה. בנוסף כוללת התוכנית עידוד תעסוקת אימהות על ידי הרחבת היצע מעונות היום המסובסדים והגדלת התמיכה הממשלתית למימון מעונות יום וצהרונים ל-200 מיליון שקל ב-3 השנים הקרובות.

נתניהו ושטייניץ הדגישו, כי התוכנית עדיין בהתגבשות." יש סעיפים שכבר גיבשנו ויש סעיפים שנגבש בשבועות הקרובים, תוך הידברות עם משרדי הממשלה האחרים, עם ההסתדרות ועם המעסיקים".

בנק ישראל: מקדם בברכה

מבנק ישראל נמסר בתוגבה לתוכנית, כי "הבנק מקדם בברכה את הכוונה לבנות תוכנית כלכלית, המבוססת על ראשי הפרקים שהציגו היום ראש הממשלה ושר האוצר. יישומה של תוכנית המתבססת על העיקרים שפורסמו היום, צפוי לתרום לחיזוק יכולת ההתמודדות של המשק הישראלי נוכח האתגרים הניצבים בפניו על רקע המשבר העולמי".

עוד נכתב בהודעת הבנק, כי "ראש הממשלה ושר האוצר עדכנו את נגיד בנק ישראל על התוכנית. בנק ישראל עובד בשיתוף פעולה עם הממשלה כדי להתגבר על המשבר ולהחזיר את המשק לצמיחה בת קיימא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully