וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסנאט: "שר ההגנה היה מעורב בעינויים"

טלי גולדשטין

23.4.2009 / 10:18

ממשל אובמה שוקל להעמיד לדין בכירים בממשל בוש על רקע פרסום דו"ח המאשר שימוש בעינויים אגרסיביים נגד חשודים בטרור

דו"ח של הסנאט האמריקאי שפורסם אתמול (רביעי) חושף מעורבות של בכירים בממשל בוש בשימוש הנרחב בשיטות חקירה אגרסיביות נגד חשודים בחברות באל קאעדה ואסירים אחרים החשודים בפעילות טרור ברחבי העולם.

לפי דיווח ה"גרדיאן" הבריטי, הדו"ח, בן 232 העמודים, הוא תוצר של החקירה הנרחבת ביותר עד כה בסוגיית העינויים. ממצאי הדו"ח סותרים את טענת סגן שר ההגנה דאז פול וולפוביץ לגבי העינויים של אסירים בעירק שקרו עקב "כמה חיילים שסרחו". פרסום הדו"ח מוסיף עוד שמן למדורה המשתוללת סביב הדיון בעינויים בצבא האמריקאי, לאחר שהנשיא ברק אובמה החליט לשקול את האפשרות לתבוע בכירים בממשל בוש בגין אישור שימוש בטכניקות עינויים אסורות.

קארל לוין, היו"ר הדמוקרטי של ועדת הצבא בסנאט שהורה על פתיחת החקירה, אמר: "העקבות של שימוש בעינויים מובילות למנהיגים אזרחים בכירים ביותר והדו"ח שלנו מחבר בין הנקודות". הדו"ח קושר בין שר ההגנה דאז דונלד ראמספלד לנעשה בגואנטנמו, אפגניסטן ועירק ומערב גם את מזכירת המדינה קונדוליזה רייס במתן אישור לשימוש בעינויים.

מהדו"ח עולה כי: "עינוי האסירים תחת חסות ארה"ב אינו פעולה של כמה חיילים שסרחו שפעלו על דעת עצמם. בכירים בממשלת ארה"ב הורו על שימוש בשיטות עינויים אגרסיביות, עיוותו את החוק כדי להפוך אותן לחוקיות ואישרו את השימוש בהן". הדו"ח חושף את הלחץ שהופעל במטרה לאמץ שיטות עינויים אגרסיביות, לחץ שהגיע מהדרג הגבוה ביותר בממשל בוש. ראמספלד עצמו אישר את השימוש ב-15 שיטות מסוג זה. "אני עומד על רגליי 8-10 שעות ביום. מדוע להגביל את עינוי האסירים על ידי עמידה ממושכת רק לארבע שעות?" כתב ראמספלד במזכר שנשלח בדצמבר 2002.

"העינויים הזיקו לביטחוננו"

הדו"ח הוא תוצאה של חקירה שנמשכה 18 חודשים. הוא מגנה את שיטות העינויים שאומצו: "פעולות אלה הזיקו ליכולתנו לאסוף מידע מודיעיני מהימן שעשוי היה להציל חיים, חיזק את אויבינו ופגמו במוסר". לעומת מסמכים שפרסמו בשבוע שעבר, בהוראת אובמה, שחשפו כי העינויים בוצעו בגואנטנמו ובבתי כלא סודיים של ה-CIA ברחבי העולם, הדו"ח החדש של הסנאט כולל גם בתי כלא של הצבא האמריקאי בעירק ובאפגניסטן.

בתוך כך, מזכירת המדינה הילרי קלינטון מתחה ביקורת חריפה אתמול על סגן הנשיא דאז דיק צ'ייני, שאמר כי ממסמכים סודיים שקרא עולה שמידע חשוב ביותר הושג בעזרת שיטות עינויים אגרסיביות. קלינטון אמרה שצ'ייני אינו "מקור מהימן" על עינויים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully