וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צה"ל השתמש בפצצת זרחן בניגוד לחוק"

יהושע בריינר

25.3.2009 / 19:03

ארגון זכויות אדם עולמי טוען כי נמצאו 24 שרידים של פגזי זרחן באזורים מאוכלסים, שנורו בניגוד לחוק הבינ"ל. צה"ל: "השימוש בפצצות נעשה לפי הכללים"

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: רן צימט)

"ישראל השתמשה בפצצות זרחן בניגוד לחוק הבינלאומי בשטחים מאוכלסים במהלך במבצע עופרת יצוקה", כך עולה מדו"ח מיוחד של ארגון זכויות האדם העולמי HUMAN RIGHTS WATCH (HRW) המתפרסם היום (רביעי). השימוש בפצצות זרחן אינו מנוגד לחוק במקרים של מיסוך כוחות והפעלת הנשק למניעת שימוש באמצעי לחימה מתקדמים, אך חל איסור להשתמש בו נגד מטרות אזרחיות.

חוקרים של ארגון HRW, שהגיעו לעזה, מצאו 24 שרידים של פגזים המכילים זרחן בשטחים מאוכלסים ואף במרכזים רפואיים. על פי הדו"ח, ב-15 בינואר פוצץ חיל התותחנים פצצת זרחן מעל שכונת תל אל הווא שבעזה מעל בתיהם של אזרחים ששהו במקום. בעקבות כך הובהלו פצועים שסבלו מכוויות בדרגות שונות. באירוע אחר באותו היום, פגעו לדברי ארגון HRW לפחות שלושה פגזי זרחן במתחם המרכזי של סוכנות אונר"א במרכז עזה. בדו"ח נטען כי הירי גרם לפציעתם של שלושה בני אדם והביא לשריפות של בניינים והשמדת ציוד רפואי.

מהדו"ח עולה כי צה"ל אכן השתמש בחלק מהמקרים בפצצות זרחן על מנת להסתיר את הכוחות, אולם הדבר נעשה סמוך לשכונות מיושבות. הארגון טוען כי במקרה נוסף, חדרו כמויות גדולות של הזרחן לשכונות בחאן יונס וגרמו למותם של שישה פלסטינים. חוקרי הארגון שנאלצו להיכנס לרצועה לצורך המחקר דרך רפיח, טוענים כי מצאו 24 פגזי זרחן לבן בקוטר של 155 מ"מ באזורים אזרחיים ברצועה, בהם חצרות פרטיים ובבית ספר של האו"ם בבית להיא.

רופאים בבתי החולים בעזה, סיפרו לחוקרי הארגון כי "זו פעם ראשונה שראינו כוויות מוזרות, מאוד עמוקות, עד העצם. הן גרמו לזיהומים בקטריאליים שלא דומים לשום דבר אחר". בארגון אומרים כי "השימוש הבלתי חוקי בזרחן לבן לא היה מקרי ולא נעשה בשוגג. הוא חזר על עצמו לאורך זמן כשצה"ל מפוצץ את התחמושת באוויר מעל אזורים צפופים עד לימיו האחרונים של המבצע. השימוש בפצצות זרחן, גם אם נועד למיסוך בלבד ולא ככלי נשק, היה חסר הבחנה ולכן מעיד על ביצועם של פשעי מלחמה".

בארגון דורשים מישראל להקים ועדת חקירה עצמאית בעקבות הדו"ח, בחשד להפרת המשפט ההומניטרי הבינלאומי וכן לאסור על צה"ל להשתמש בזרחן לבן באזורים מיושבים. כמו כן דורש הארגון לספק סיוע ופיצויים לפלסטינים שנפגעו או נהרגו מהשימוש בפצצות.

"אין ממש בטענות"

בתגובה לדו"ח מסר צה"ל, כי "עם סיום המבצע הורה הרמטכ"ל על עריכת מספר תחקירים מטכ"ליים לצד תחקורים מבצעיים. כבר במהלך המלחמה הורה הרמטכ"ל על תחקיר בראשות אלוף משנה העוסק בשימוש תחמושת המכילה רכיבים של זרחן. שימוש בנשק זה נמצא בצבאות מערביים שונים. התחקיר האמור נמצא לקראת סיכום סופי, אולם כבר בשלב זה ניתן לומר כי השימוש שערך בצה"ל בפגזים האמורים בדו"ח (פגזי עשן 155 מ"מ) עומד בכללי המשפט הבינלאומיים, כשהשימוש בו נעשה לצרכים מבצעיים מוגדרים בלבד ובהתאם לדיני המלחמה".

עוד נמסר, כי "אין ממש בטענות שהשימוש בפגזי עשן נעשה באופן בלתי מבחין או על מנת להטיל אימה על האוכלוסייה. בניגוד לאמור בדו"ח, פגזי עשן אינם מהווים תחמושת מבעירה. הפרוטוקול הבינלאומי קובע מגבלות על שימוש בכלי נשק מבעירים, אך קובע מפורשות שאמצעים למיסוך אינם נחשבים לנשק מבעיר. ישראל אינה צד בפרוטוקול, אך בכל מקרה גם הוא אינו אוסר על עשן לצרכי מיסוך. עם סיכום התחקיר יפורסמו עיקרי ממצאיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully