וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כשלים חמורים בניסוי האנתרקס בחיילים"

נעמה טלמור, יהושע בריינר ועדי שמחוביץ

25.3.2009 / 20:23

בג"ץ החליט כי ניתן לפרסם דו"ח מיוחד העוסק בניסויים במחלת האנתרקס שביצע צה"ל. "מהחיילים הועלמו נתונים חיוניים בנוגע לתופעות הלוואי"

ועדת פורת, ועדת הבדיקה להתנהלות הניסוי בחיסון נגד אנתרקס "עומר 2", העלתה כי הניסוי לווה בכשלים אתיים חמורים וליקויים משמעותיים. כך קבע דו"ח הוועדה, שמונתה על ידי הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית. הדו"ח עסק בנניסוי האנתרקס שביצע צה"ל בחיילים בשנים 1998 ו-1999 וכתוצאה ממנו נפגעו 11 חיילים. במסיבת עיתונאים מיוחדת שנערכה אמש (רביעי) פורסמו חלקים מהדו"ח.

"ועדת הלסינקי הצבאית שאישרה את הניסוי כשלה בתפקידה", נכתב בדו"ח החריף. "לא נמצאה הצדקה ברורה לניסוי, הרקע המדעי של הניסוי היה חסר, תכנון הניסוי וביצועו לא תאמו את מטרותיו ולא ניתן היה להגיע לתוצאות המצדיקות את מטרותיו. צוין כי מטרת הניסוי היתה לבדוק את בטיחותו ויעילותו של החיסון לשימוש באוכלוסייה הכללית של מדינת ישראל. עם זאת, הניסוי בוצע בחיילים צעירים ובריאים ועל כן לא ברור כיצד תוצאותיו יכולות להשליך על כלל האוכלוסייה".

הדו"ח ממשיך וקובע כי "לא נבדקו לעומק הסיכונים ותופעות הלוואי האפשריות של הניסוי. בשל מעטה הסודיות אשר הוועדה לא שוכנעה בנחיצותו, נמנע מהחיילים להיוועץ בבני משפחתם וטופס ההסכמה אף נלקח מידיהם, בניגוד לדעתה של ועדת הלסינקי הצבאית שאישרה את הניסוי. הוועדה טעתה באשר למניעים האמיתיים שהובילו למעטה הסודיות. הכשלים הרבים בניסוי נבעו ברובם המוחלט מביצועו של הניסוי במסגרת ההיררכיה הצבאית".

עוד עולה מהדו"ח כי "המעקב אחר מצבם של משתתפי הניסוי היה לקוי בחלקו, נעשה ניצול של אוכלוסייה רגישה הנתונה למרות בהיררכיה צבאית". לדבריהם, אין להתיר לצה"ל לבצע ניסויים בחיילים, אלא בכפוף למערכת האזרחית. "אין בידי הוועדה דרך תקיפה מספיק להביע את הסתייגותה והשגותיה מהדרך בה גויסו החיילים להשתתף בניסוי, מהליקויים שנפלו בטופס ההסכמה ובדף ההסבר ומכך שלא הושארו בידי החיילים".

"המחקר - חשיבות אסטרטגית"

משרד הביטחון הודה כי צה"ל ביצע את הניסויים ומסר בתגובה לדו"ח, כי "עומר 2" (השם שניתן לניסויים) הוא מחקר לאומי בעל חשיבות אסטרטגית לביטחון מדינת ישראל. בזכותו יש לישראל מענה רפואי, לכלל האוכלוסייה נגד איום חמור ביותר. "אנו מודים למתנדבים ומעריכים את הסכמתם להשתתף במחקר חשוב זה ותרומתם לביטחון כלל תושבי ישראל", נכתב.

"המחקר בוצע בסטנדרטים המקובלים והגבוהים ביותר. פרוטוקול המחקר אושר על ידי וועדת הלסינקי של צה"ל והן על ידי ועדת הלסינקי עליונה של משרד הבריאות. ועדת היגוי של המחקר תכננה את הפרוטוקול ועקבה אחר התקדמותו. ועדת בטיחות עקבה ודנה באירועים הרפואיים שהופיעו במהלך המחקר וחברת ניטור חיצונית המתמחה בניטור מחקרים קליניים, ניטרה את התיקים הרפואיים של המתנדבים ובדקה את עמידתם של החוקרים בנהלי המחקר".

עוד נכתב, כי "המחקר הוצג ל-4,029 מתנדבים פוטנציאלים, מתוכם 716 הסכימו להשתתף בו. כ-50% מהמשתתפים במחקר הם חיילים ותיקים וקצינים. למתנדבים ניתן הסבר מפורט אודות החיסון, מהלך המחקר, ותופעות לוואי אפשריות. כמו כן, למתנדבים ניתן דף הסבר לעיון ולחתימה על הסכמתו של המתנדב להשתתף במחקר".

לדברי משרד הביטחון, "מתוך 716 משתתפי המחקר, 11 חיילים פנו לקבלת סיוע רפואי מאגף השיקום עקב תופעות לוואי. לכל החיילים שפנו ניתן טיפול רפואי. במקביל ממשיך אגף השיקום לטפל בקביעת זכאותם. משרד הבריאות, משרד הביטחון וצה"ל נושאים באחריות מלאה על כלל המתנדבים בכל הקשור לתופעות הלוואי שעלולות להופיע עקב המחקר. אגף השיקום ימשיך לתת את הטיפול והליווי המיטבי הנדרשים. מערכת הביטחון תלמד את הדו"ח ולאחר מכן תתייחס אליו באופן ענייני".

בג"ץ התיר היום לפרסום דו"ח הבוחן ניסוי שנעשה בחיילים בשנת 1998 ושנת 1999, בו הם חוסנו נגד מחלת האנתרקס. הוועדה שבחנה את הניסויים הוקמה בעקבות פנייה של קצין רפואה ראשי להסתדרות הרפואית. עם הוצאת דו"ח הוועדה בשנת 2008, ניתן צו בית משפט שאוסר על פרסומו, זאת בעקבות בקשה של פרקליטות המדינה, אולם בעקבות עתירות שהוגשו בנושא החליט היום בג"ץ כי ניתן לפרסמו.

"החיילים לא ידעו מה הוזרק לגופם"

לפני כשנתיים נחשף בתוכנית "עובדה", כי צה"ל ביצע ניסוי סודי נגד אנתרקס במאות לוחמים של יחידות מיוחדות. מהתחקיר עלה כי בשנת 1999 החליטו בצה"ל על ניסוי מיוחד וסודי ביותר לחיסון ישראלי נגד אנתרקס. הניסוי התבצע בגופם של כ-800 חיילים, בהם לוחמים ביחידות מובחרות בצה"ל.

על פי עדות החיילים, צוות של חיל הרפואה הגיע לשטח בו שהו עם רכב מאובזר, החתים אותם על טופס מיוחד והזריק להם חומר שלא ידעו לספר מהו. בחלק מהמקרים התבצע הניסוי על גופם של החיילים ללא ידיעת מפקדיהם הישירים. חיילים רבים שהשתתפו בניסוי דיווח על תופעות לוואי קשות כגון נגעים חמורים ביותר על עורם, גידולים על העור, יריקת דם, דלקת ריאות חמורה ואפילפסיה.

ממערכת הביטחון וצה"ל נמסר אז בתגובה כי המחקר בוצע במסגרת היערכות למיגון אוכלוסיית ישראל מפני איום אסטרטגי, קיבל אישור של ועידת הלסינקי ובוצע הודות להתנדבותם של חיילים, תוך ליווי בטיחותי רפואי ואתי קפדני ביותר, עם הסבר מפורט למתנדב ועם אפשרות פרישה בכל עת.

על הפרשה הוצא צו איסור פרסום. בדיון שנערך בחודש שעבר בבג"ץ בדבר פרסום דו"ח ועדת הבדיקה בנושא, החליט בית המשפט להשאיר על כנו את צו איסור הפרסום, למרות שהשופטים אמרו כי מקריאת הדו"ח נראה שבפרסומו לא תהיה פגיעה בביטחון המדינה. עם זאת השופטים אמרו השופטים כי "ייתכן שיוחלט להעביר את הדו"ח ליתר ביטחון לעיון הממונה על ביטחון המדינה לצורך בדיקה נוספת למשך שבוע ימים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully