וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרקליט הצבאי: לחקור את עדויות החיילים

יהושע בריינר, פנחס וולף וניר יהב

19.3.2009 / 11:20

תא"ל אביחי מנדלבליט הורה על פתיחת חקירת מצ"ח בעקבות פרסום העדויות ממבצע עופרת יצוקה. "עולה תמונה של התנהגות פסולה"

הפרקליט הצבאי הראשי, תת אלוף אביחי מנדלבליט, הורה על פתיחת חקירת מצ"ח בעקבות עדויות חיילי צה"ל ממבצע עופרת יצוקה ברצועת עזה. לדברי הפצ"ר, מהעדויות עולה תמונה של "התנהגות פסולה לכאורה של חיילים במהלך מבצע עופרת יצוקה". מנדלבליט קיבל את החלטתו לאחר שעיין בתמליל העדויות.

בתגובה להודעת הפרקליט הצבאי הראשי, אמר ראש מכינת אורנים דני זמיר כי הוא לא מתכוון להעביר לרשויות את שמות החיילים שהעידו על פעילות שבוצעה במבצע "עופרת יצוקה". לדבריו, "נמשיך לגבות את האנשים שלנו. העברתי לרמטכ"ל את החומרים הרלבנטיים ונהיה לעזרת הצבא ככל שיידרש. לא העברתי שמות ואין לי כוונה כזאת. אני מאמין שתחקור עצמי של צה"ל, צריך להתעסק בבעיה הנורמטיבית ולאו דווקא באנשים שביצעו את הדברים".

"הדברים משמעותיים ומסוכנים"

בתוך כך, שר הביטחון אהוד ברק הגיב מוקדם יותר על העדויות ואמר כי "שמעתי על זה הבוקר ואני בטוח שבצה"ל יבדקו את הדברים בכל הרצינות". ברק אמר את הדברים בראיון לקול ישראל והוסיף: "יש לנו את הצבא המוסרי ביותר בעולם. ביליתי עשרות שנים במדים, אני מכיר מה קרה ביוגוסלביה, באפגניסטן ובעירק, ואני אומר לכם שמהרמטכ"ל ועד אחרון החיילים, הצבא המוסרי ביותר בעולם ניצב לפקודתה של ממשלת ישראל. אין לי ספק שכל מקרה ייבדק לגופו".

ח"כ נחמן שי (קדימה) דורש מצידו להעלות את עדויות החיילים לדיון דחוף במליאת הכנסת, כך אמר לוואלה! חדשות. "העדויות ראויות לבדיקה יסודית משום שלדברים כאלו יש אפקט רע. לכולנו יש בני משפחה שמשרתים בצבא וצריך לדעת אם היו דברים כאלו. גם מנסים במדינות שונות להאשים את ישראל בפשעי מלחמה, והדברים האלה הם משמעותיים ומסוכנים". יחד עם זאת, שי הוסיף כי "אם היו דברים מהסוג הזה הם ראויים לפרסום כדי להרתיע ולהבהיר שדברים כאלו, אם הם מתרחשים, הם חריגים. לכן הפרסום הוא ראוי". עוד אמר כי "יש לצה"ל שבוע להגיע עם תשובות מסודרות לכנסת וראוי שישלב בוחנים חיצוניים בחקירה. אלה לא רק דיני נפשות על מה שהיה אלא גם דיני נפשות על מה שיהיה".

"רק טיפה בים הפשעים"

יו"ר סיעת רע"מ-תע"ל, ח"כ אחמד טיבי, התייחס אף הוא לפרסום עדויותיהם של חיילי צה"ל שהשתתפו במבצע "עופרת יצוקה". לדבריו, "הוכח שמה שהגדרנו אז 'פשעי מלחמה' היה אמת לאמיתה. העדויות מזעזעות ומחייבות הקמת ועדת חקירה ממלכתית לצד הליכים פליליים נגד האחראים למעשי הרצח בדם קר. בפשעי מלחמה יש פושעים ויש קורבנות ואת הפושעים יש להעמיד לדין, בדרג המדיני והצבאי כאחד".

גם יו"ר חד"ש, ח"כ מוחמד ברכה, הגיב בחריפות לפרסומים. לדבריו, "התמונה המזעזעת שמצטיירת מעדויות החיילים היא של פשע מלחמה שבוצע בדם קר נגד בני העם הפלסטיני. כשהעדויות באות מחיילים שהשתתפו במלחמה, הן מהוות כתב אישום חמור והחלטי למערכת הפוליטית והצבאית. העדויות הללו מכשירות את העמדתו של ברק למשפט על פשעי מלחמה ופוסלות אותו מכהונה נוספת בתפקיד שר הביטחון".

ואילו יו"ר סיעת בל"ד, ח"כ ג'מאל זחאלקה, אמר כי לא רק החיילים אלא גם ההנהגה המדינית והצבאית בישראל נושאת באחריות המלאה משום שהיא נתנה את הפקודות ואיפשרה לחיילים "לבצע פשעי מלחמה בעזה". לדבריו, "מה שפורסם הוא רק טיפה מתוך ים הפשעים שביצעו החיילים בעזה".

ארגון זכויות האדם "יש דין" הגיב אף הוא לפרסומים וקרא לפרקליט הצבאי הראשי וליועץ המשפטי לממשלה להכריז על הקמת גוף חיצוני לצבא שיחקור את החשדות. "העדויות שפורסמו מטילות צל כבד לא רק על אותם חיילים שהשתתפו במבצע אלא גם על גורמים בכירים שייצרו את הוראות הפתיחה באש. במקום שבו מדינת ישראל לא תשכיל לחקור את עברייניה בעצמה יעשו זאת מדינות אחרות", נמסר מהארגון.

"השמאל לא סובל שרק ערבים נהרגים"

מהצד השני של הקשת הפוליטית, ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי) אמר בתגובה לפרסומים כי "השמאל הישראלי והערבים לא מסוגלים כנראה לסבול מלחמה שכמעט רק ערבים נהרגים בה. הם בוודאי מעדיפים מצב שבו באר שבע, אשקלון ואשדוד מופצצות וחיילי צה"ל נהרגים, ובלבד שנראה יפים בעיני 'העולם הנאור'. העיקר שנתבנן בשלווה בפשעי מלחמה המתחוללים באירופה, באפריקה, בהודו, ועל ידי חיילים בריטים בעירק, ובלבד שיהודים ימשיכו להיות קורבנות ולא שולטים בגורלם".

ואילו חברו למפלגה ח"כ מיכאל בן ארי הודיע כי הוא דורש לקיים דיון דחוף במליאת הכנסת בעקבות פרסום עדויות החיילים. "צריך לתת את הדעת הכיצד מכינה קדם צבאית עם אוריינטציה שמאלנית מובהקת עוסקת בפגיעה ובביזוי חיילי צה"ל", הוא אמר לוואלה! חדשות. "לראש המכינה יש עמדות פוסט ציוניות מובהקות. עכשיו הוא מנצל את בוגריו בשביל ביזוי כלל חיילי צה"ל. היה לו לצנינים שצה"ל הגן על עצמו הפעם, ולא מוצאת חן בעיניו חוסר הסימטריה".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully