וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האמריקאית שהפכה לסמל המאבק בכיבוש

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

16.3.2009 / 8:22

רייצ'ל קורי, פעילת השלום האמריקאית שנדרסה למוות על ידי דחפור של צה"ל, הפכה לסמל עבור הפלסטינים. היום מלאו 6 שנים למותה

הפלסטינים מעריצים אותה, דיוקנה נתלה על פוסטרים רבים ברחבי השטחים, עצרות נערכו לכבודה והצגה המבוססת על מכתביה ויומנה אף הועלתה וזכתה להצלחה. שש שנים מלאו היום (שני) למותה של פעילת השמאל האמריקאית רייצ'ל קורי שנהרגה על ידי דחפור של צה"ל בעת שניסתה למנוע ממנו להרוס בית פלסטיני סמוך לציר פילדלפי ברצועת עזה, שש שנים שבמהלכן הפכה קורי עבור הפלסטינים ופעילי שמאל מכל העולם לסמל של מאבק בכיבוש.

קורי, בת 24 במותה, הגיעה לשטחים בינואר 2003 במסגרת תנועת הסולידריות הבינלאומית (ISM) שדוגלת בהתנגדות בלתי אלימה ופעלה בעיקר באזור רפיח. פעילות קבוצה זו כללה הפרעה להרס בתים פלסטינים, הגנה על בארות שסיפקו מים לתושבי רפיח וסיוע לאזרחים הפלסטינים באזור.

ב-16 במרץ 2003 פעלה עם עוד מספר פעילים אמריקאים ובריטים באזור ציר פילדלפי וניסתה למנוע מכוחות צה"ל להרוס בתים בשכונה של רפיח הסמוכה לגבול עם מצרים. בעת שעמדה על ערימת חול מול הדחפור, מעדה ונפלה ארצה. לטענת צה"ל, מפעיל הדחפור, לא ראה אותה ומחץ אותה בזמן כשהתקדם עם הדחפור. אמבולנס הוביל אותה לבית החולים כשהיא במצב אנוש, שם היא מתה מפצעיה.

הפרשה עוררה סערה קשה. העובדה כי מדובר באזרחית אמריקאית הביאה לחשיפה של האירוע בכלי תקשורת מרכזיים בעולם. חברי הארגון שבו פעלה, טענו תחילה כי מפעיל הדחפור כן הבחין בקורי וכי מדובר ברצח מכוון. תחקיר מצ"ח לאחר האירוע ניקה את החיילים מכל אשמה וקבע כי מדובר בתאונה עקב התנהגות חסרת אחריות של פעילי הארגון.

"סמל חיובי"

ב-2005 הגישה משפחתה של קורי תביעות נגד חברת הדחפור, "קטרפילר", וכן נגד צה"ל ומשרד הביטחון. הן התביעה והן הערעור שבא בעקבותיה נדחו. באותה שנה עלתה בלונדון ההפקה "שמי הוא רייצ'ל קורי" שהתבססה על כתביה. המחזה קצר שבחים בלונדון אך גם עורר זעם והפגנות פרו-ישראליות. ההצגה הועלתה גם בתיאטרון "מידאן" בחיפה בנוכחות הוריה של קורי.

הוריה של קורי אמרו כי בתם הפכה לסמל חיובי, והציגו את הדברים שכתבה להם כחודש לפני מותה כדוגמה לכך: "אני מקווה לראות עוד ועוד אנשים המוכנים להתנגד לכיוון שאליו העולם מתקדם, שבו ההתנסויות האישיות שלנו אינן רלוונטיות. אנחנו פגומים, נטולי כוח, העתיד שלנו נקבע מראש והרמה הגבוהה ביותר של האנושיות מתבטאת במה שאנחנו בוחרים לקנות בקניון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully