וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת קצב: מהסדר הטיעון עד לאישום באונס

עדי שמחוביץ

8.3.2009 / 17:30

הכל התחיל בתלונה של הנשיא לשעבר על ניסיון סחיטה, המשיך בנבצרות, בנאום עצבני במיוחד ובהסדר טיעון שקצב ביטל

החלטת היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז להגיש כתב אישום נגד נשיא המדינה לשעבר משה קצב בגין עבירות מין התקבלה לאחר חודשים רבים של עיכובים, עימותים והצהרות קשות. בין עימות לספין, קשה להיזכר כיצד התחילה הפרשה.

פרשת קצב התפוצצה באוגוסט 2006 עם פרסום דבר הפגישה שקיים קצב, אז נשיא המדינה, עם היועץ המשפטי לממשלה, בה התלונן קצב בפני מזוז על ניסיון של עובדת לשעבר במשרד לסחוט אותו באמצעות תלונה נגדו על הטרדה מינית. שלושה ימים אחר כך הורה מזוז על פתיחת חקירה פלילית, שתהיה "חקירה ראשונית לבדיקת כל היבטי הפרשה", כפי שהסביר זאת. מזוז התכוון כי תחילה תיחקר תלונתו של קצב, אך לא מן הנמנע כי גם קצב עצמו ייחקר בהמשך. עם פתיחת החקירה התפרסמו עדויות של נשים נוספות שטענו כי קצב הטריד אותן מינית במהלך כהונתו בתפקידיו הציבוריים כחבר כנסת וכשר התיירות.

בסוף אוגוסט הגיעו חוקרי המשטרה לבית הנשיא, וחקרו את קצב תחת אזהרה בחשד להטרדה מינית של עובדת. קצב הכחיש לחלוטין כל חשד שהועלה נגדו. כחודשיים לאחר מכן, המליצה המשטרה על הגשת כתב אישום נגד נשיא המדינה. המשטרה הודיעה למזוז ולפרקליט המדינה דאז, ערן שנדר, כי יש ראיות נגד נשיא המדינה לאונס, הטרדה מינית ומעשים מגונים בכוח בכמה נשים.

בינואר 2007, הודיע היועץ המשפטי לממשלה על הגשת כתב אישום, בכפוף לשימוע, נגד נשיא המדינה. כתב האישום החמור כלל עבירות של אינוס, מעשה מגונה בכוח, מעשה מגונה ללא הסכמה, בעילה אסורה תוך ניצול מרות ביחסי עבודה והטרדה מינית. כמו כן כלל כתב האישום גם עבירות הטרדת עד ושיבוש הליכי משפט (בנוגע לאחת המתלוננות) ועבירות של מרמה והפרת אמונים וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות בפרשה הנוגעת להענקת עשרות גביעי כסף באירועים פרטיים על חשבון קופת בית הנשיא. יומיים לאחר מכן, אישרה ועדת הכנסת את יציאתו של קצב לנבצרות זמנית, שהתארכה עד לסיום כהונתו ביולי 2007.

"אני רוצה להיאבק על חפותי"

חודשיים לפני סיום כהונתו, במאי 2007, התקיים שימוע במשרד היועץ המשפטי לממשלה שבעקבותיו נחתם הסדר טיעון עם קצב וכתב האישום צומצם. ביוני 2007, כמעט שנה לאחר חשיפת הפרשה, הודיע היועץ המשפטי על הסדר הטיעון שנחתם ועל כתב האישום המתוקן. כתב האישום המתוקן "צנוע" מכתב האישום המקורי וייחס לקצב "רק" עבירות של מעשה מגונה שלא בהסכמה עקב הפעלת לחץ, הטרדה מינית והטרדת עד.

עבירות האינוס והעבירות הקשורות למתלוננת א' מבית הנשיא, שתלונתה פוצצה את הפרשה, נמחקו מכתב האישום. על פי הסדר הטיעון, קצב יודה בעבירות המיוחסות לו, יתפטר מתפקידו כנשיא המדינה, יישא בעונש של מאסר על תנאי ויפצה את המתלוננות.

"אם מישהו אמר שההר הוליד עכבר, אני לא מכיר עכברים כה גדולים", אמר מזוז במסיבת עיתונאים שקיים בניסיון להסביר את הפער בין כתב האישום המקורי לכתב האישום המתוקן ואמר כי השימוע הביא לשינוי בתמונה של חומר הראיות. בעקבות עתירות שונות שהוגשו לבג"ץ נגד הסדר הטיעון, בהן עתירתה של א' מבית הנשיא, כתב האישום המתוקן הוגש לבית משפט השלום בירושלים רק בפברואר 2008, אך כזכור חזר בו קצב מהסדר הטיעון.

כבר באותו היום הודיעה עו"ד אירית באומהורן, נציגת הפרקליטות, כי בימים הקרובים יוחלט על הגשת כתב אישום נגד קצב. אך בפרקליטות הוחלט על העברת תיק קצב לפרקליטות מחוז מרכז, תחת ניצוחה של עו"ד רונית עמיאל, ועל השלמת חקירות נקודתיות ובדיקת הראיות מחדש שנמשכו חודשים ארוכים, ארוכים מדי עד שגם פרקליט המדינה, משה לדור, נאלץ להודות כי על הפרקליטות יהיה לבדוק את התנהלותה בתיק קצב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully