וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החזירות של מוגאבה לא יודעת שובע

טלי גולדשטין

10.2.2009 / 12:52

נשיא זימבבואה, השולט מאז 1980, עומד לחגוג יום הולדת 85. על רקע אינפלציית שיא ואזרחים גוועים מרעב, הוא ימלא בטנו בשמפניה וקוויאר

נשיא זימבבואה רוברט מוגאבה מתכונן לחגיגות יום הולדתו ה-85 ונראה כי הקריסה הכלכלית והעוני המשווע במדינה אותה הוא מנהיג מאז 1980, לא בדיוק עומדות בראש מעיניו. מפלגת הרודן לא בוחלת באמצעים, טומנת ידה עמוק בקופת המדינה הריקה ומתכוננת לערוך למנהיגה חגיגות אותן מעולם לא ישכח.

לפי דיווח ה"טיימס" הלונדוני, חברי מפלגת ZANU-PF מחזרים אחרי אנשי העסקים כדי להשיג תרומות ואף ערכו רשימה מיוחדת המפרטת את המטעמים שיוגשו בארוחת יום ההולדת – רשימה בלתי נתפסת על הדעת במדינה בה אחוז האינפלציה הוא הגבוה בעולם (231 מיליון אחוז), 7 מיליון אזרחים שורדים רק בעזרת אספקת חירום מזון מסוכנויות בינלאומיות, 94% מהאוכלוסייה מובטלת ומגפת כולרה גובה קורבנות בקרב אנשים הגוועים גם כך ברעב.

הרשימה, שלא היתה מביישת מלכים וראשי מדינות מהעשירות בעולם, כוללת 2,000 בקבוקים של שמפניה יוקרתית, 8,000 לובסטרים, 100 ק"ג של סרטנים, 4,000 אריזות קוויאר, 8,000 קופסאות של שוקולד פררו רושה, 3,000 ברווזים ועוד ועוד.

אלו המעדיפים לתרום כסף מזומן מוזמנים לשלוח את "התרומה" – בסך 45-55 אלף דולרים – לחשבון בנק דולרי על שם "תנועת ה-21 בפברואר", ארגון של צעירי המפלגה ששמו הוא תאריך הולדתו של מוגאבה.

אין גבול שחיתות

דיפלומטים מערביים ועובדי סיוע הזדעזעו כששמעו על תוכן הרשימה: "זה נורא. או שהם באמת לא יודעים מה קורה במדינה שלהם, או שלא אכפת להם", אמר אחד מעובדי הסיוע. "זה מזעזע ומעורר שאט נפש", אמר אחר. לדברי אחרים, ההכנות למסיבת יום ההולדת של מוגאבה מוכיחות כי המשטר אינו מתכוון לרסן את הבזבזנות שלו גם אחרי שתוקם ממשלת אחדות עם האופוזיציה מאוחר יותר השבוע.

תושבי זימבבואה התרגלו כבר בלית ברירה למנהגים המושחתים של שכבת העלית במדינה. עלות מסיבת יום ההולדת של מוגאבה בשנה שעברה נאמדה ב-1.2 מיליון דולרים. השנה, ככל הנראה, מתכוונת מפלגתו לערוך בעבורו מסיבה יקרה יותר. לפני שנתיים, 20 אלף מוזמנים הגיעו למסיבת יום ההולדת של מוגאבה, ששודרה בשידור חי בטלוויזיה. התקשורת משתפת פעולה עם השלטון ומפרסמת פרסומות ענק צבעוניות המאחלות לנשיא מזל טוב.

מדינה בקריסה

הכלכלה בזימבבואה, בעבר אחת המדינות המשגשגות באפריקה, הולכת ומידרדרת מזה כעשור. המצב רק החמיר כשמוגאבה החל להלאים קרקעות של חוואים לבנים ב-2000 והעניק אותם לחוואים שחורים ובלתי מנוסים – מהלך שהרס לחלוטין את מגזר החקלאות. מוגאבה מכחיש כי הוא האחראי על קריסת הכלכלה ומאישם במקום את הסנקציות שהוטלו על המדינה על ידי המערב. מיליונים מתושבי זימבבואה נמלטו מהמדינה בשנים האחרונות על רקע האינפלציה, שיעור האבטלה הגבוה והמחסור המתמשך במוצרי מזון בסיסיים.

אחרים נמלטו מפחד מגיפת הכולרה, שגבתה חייהם של כ-3,000 בני אדם מאז אוגוסט האחרון. זימבבואה סובלת, בנוסף, ממשבר רעב מחמיר. התושבים מציינים השנה שבע שנים רעות – שבע שנים רצופות של רעב. משבר זה, בחלקו הגדול מעשה ידי אדם ובחלקו תוצאה של מזג אוויר בלתי יציב, הוחרף בשל המדיניות החקלאית, קריסת הכלכלה ומפלגת השלטון שהשתמשה באדמות החקלאיות ובמזון כנשק במהלך מאבקה האכזרי והמוצלח לשמור על ההנהגה. השנה הידרדר המצב בזימבבואה ומצוקת הרעב החריפה. קרנות צדקה אמריקאיות ותוכנית המזון של האו"ם האכילו מיליונים מתושבי זימבבואה מאז סוף 2002 בעלות של 1.25 מיליארד דולר עד כה.

מוגאבה בן ה-84, הנהיג את מפלגתו עוד מהכלא, שם בילה עשור, בימים בהם לזימבבואה קראו רודזיה, והשלטון של המיעוט הלבן על הרוב השחור היה מפלה ואלים, זכר לקולוניאליזם הבריטי. ב-1980 נבחר מוגאבה לראש הממשלה הראשון של המדינה החדשה, שינה את שמה, והלאים את קרקעותיהם של חוואים לבנים אמידים. 28 שנה מאוחר יותר הוא ניצח על סבב אלימות פוליטית כנגד האופוזיציה, והכריז כי רק אלוהים - ולא הבוחרים - יכול להדיח אותו מכס השלטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully