וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביה"ד בהאג בוחן העמדת קציני צה"ל לדין

עידן דורנר

2.2.2009 / 10:51

התביעה שוקלת את הטענה הפלסטינית, לפיה ישראל איננה הריבון בעזה ולפיכך ביצעה פשעי מלחמה בשטח שאינו בריבונותה

בית הדין הבינלאומי בהאג בוחן דרכים להעמדת קצינים ישראליים לדין, בעקבות תקיפת צה"ל ברצועת עזה. בין היתר טוענים העותרים כי צה"ל השתמש בפצצות זרחן לבן בריכוזי אוכלוסין - שימוש המנוגד לחוק הבינלאומי. ישראל מכחישה כי השתמשה בנשק, הגורם לכוויות קשות, בשטחים מאוכלסים.

ארגונים פלסטיניים עתרו החודש לבית הדין, אך התביעה טענה כי אין לה סמכות שיפוטית לפעול נגד ישראל, משום שישראל אינה חתומה על אמנת רומא שהסדירה את הקמת בית הדין. אך התובע הכללי לואיס מורנו אוקמפו אמר בראיון ל"טיימס" הבריטי, כי הוא בוחן את נושא הסמכות השיפוטית מחדש. על פי הדין, המדינה הטריטוריאלית היא זו שצריכה לעתור לבית הדין, והארגונים הפלסטינים טוענים כי הרשות הפלסטינית נחשבת לריבון בשטח רצועת עזה, בו בוצעו התקיפות.

הפלסטינים נסמכים בטענתם על הקביעה הישראלית, לפיה היא אינה אחראית מבחינת הדין הבינלאומי לנעשה בעזה, משום שנסוגה מהרצועה בשנת 2005. "זה מאוד מסובך. אני עורך כעת ניתוח של הדברים. זה אולי יקח זמן אך אקבל את ההחלטה בהתאם לחוק", אמר אוקמפו.

לטענתו, העובדה שהוא בוחן את הדברים לא בהכרח מעידה כי אכן בוצעו פשעי מלחמה בעזה. בחינת סמכות השיפוט היא הצעד הראשון ורק לאחריו ניתן יהיה לקבוע אם יש לפתוח בחקירה. התביעה כבר קיבלה מספר פניות מגופים פלסטינים והיא ממתינה לקבל פניות נוספות מהליגה הערבית ומארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל".

בספרד תובעים את חלוץ ובן אליעזר

בינתיים, ספרד כבר פועלת נגד ישראל במישור המשפטי. בשבוע שעבר החליט בית המשפט בספרד לפתוח בהליכים נגד בכירים ישראלים על חלקם בחיסול בכיר חמאס סאלח שחאדה בשנת 2002, בו נהרגו מלבד שחאדה 14 בני אדם ובהם תשעה ילדים. בין הנתבעים השר בנימין בן אליעזר, מפקד חיל האוויר דאז דן חלוץ, הרמטכ"ל דאז משה יעלון, אלוף פיקוד הדרום דורון אלמוג, ראש המועצה לביטחון לאומי גיורא איילנד, ומייק הרצוג, מזכירו הצבאי של שר הביטחון. ביום שישי הודיע שר החוץ הספרדי מיגל מורטינוס כי ממשלתו החליטה לשנות את החוק כדי למנוע תביעות נוספות מסוג זה.

ראש הממשלה אהוד אולמרט התייחס אתמול בישיבת הממשלה לאיומי התביעות נגד בכירים ישראלים בספרד ואמר כי "התביעה במדריד היא ביטוי למוסר כפול, להתחסדות ולהעמדת פנים של גורמים שעצמו עין במשך שנים נוכח פעילות טרור נגד ישראל. אנחנו ניתן הגנה לכל אזרחי ישראל ולאנשי מערכת הביטחון".

לבני התייחסה אף היא לנושא בישיבה ואמרה כי "גורמים פוליטיים אינטרסנטיים בינלאומיים משתמשים בסמכות השיפוט האוניברסלית כדי לנגח את ישראל ולפעול נגד אנשיה. בשיחותינו עם מדינות העולם אני מבהירה - לכל תביעה כזו תהיינה השלכות מדיניות ישירות על היחסים בין מדינתכם לבין ישראל. תביעה כנגד קצין ישראלי היא לא עניין משפטי ספציפי שנידון בבית המשפט אצלכם – ישראל רואה זאת כתביעה נגד אזרחי ישראל וכל מי שפועל למענם".

שרת החוץ ציינה כי משרדה פועל במישור המדיני "כדי לשנות את החקיקה ואת התקנות בכל מדינה כדי למנוע תביעות כאלה". לדבריה, בבריטניה העניין הפך כבר לנושא לויכוח פוליטי, בבלגיה ובשוויץ החוקים כבר תוקנו ובסוף השבוע התבשרנו שממשלת ספרד קיבלה החלטה לתקן את החוק, כך שלא ניתן יהיה להגיש תביעות נוספות. אנו ממשיכים בפעילות המדינית הזו גם מול הולנד, צרפת ומדינות נוספות ואפילו במסגרת האו"ם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully