וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: "תמוה שספרד הפכה לשוטר של העולם"

עדי שמחוביץ

29.1.2009 / 20:10

פרופ' עמנואל גרוס, מומחה למשפט בינלאומי, מסביר שביהמ"ש הספרדי מסתמך על אמנת ז'נבה, אך סבור שישראל יכולה לבטל את התביעה

"בית המשפט בספרד שואב את סמכותו לדון פושעי מלחמה מאמנת ז'נבה", כך הסביר היום (חמישי) פרופ' עמנואל גרוס מאוניברסיטת חיפה בעקבות החלטת בית משפט בספרד לפתוח בהליכים משפטיים נגד בכירים במערכת הביטחון, ביניהם הרמטכ"ל לשעבר, דן חלוץ, ושר התשתיות בנימין בן אליעזר, על חלקם בחיסול בכיר חמאס סאלח שחאדה בשנת 2002.

לדברי גרוס, שחיבר את הספר "מאבקה של דמוקרטיה בטרור - היבטים משפטיים ומוסריים" על ההליך המשפט הבינלאומי, האמנה מסמיכה את המדינות החברות בה לשפוט בני אדם בגין פשעי מלחמה. "האמנה לא מחייבת שהמדינה השופטת תהיה צד למקרה. האמנה מסמיכה את המדינות החברות בה לשפוט פושעי מלחמה בלי קשר אם הפגיעה היתה באזרחי המדינה השופטת", מסביר פרופ' גרוס, ומוסיף: "זה אבסורדי הרי לא פגענו בספרד, באזרחיה או חייליה, כך שלא ברור מדוע דווקא ספרד הופכת להיות השוטר של העולם".

פרופ' גרוס סבור כי בכוחן של הרשויות בישראל לבטל את החלטת בית המשפט. "הפתרון הוא פתרון מדיני, על מדינת ישראל ללחוץ על ספרד שלא להפעיל את הסמכות הזו. בבלגיה, כתוצאה מלחץ מדיני הבינה שבתביעות כאלה יש מעין ניצול של מערכת המשפט הבלגית ועל כן תיקנה בלגיה את החוק וכיום לא ניתן לפתוח הליך נגד פושע מלחמה בבלגיה אלא אם ישנה פגיעה אינטרסים של הבלגים עצמם".

פרופ' גרוס גם מסביר כי מבחינת המשפט הבינלאומי, פניה לבתי משפט במדינות החברות באמנת ז'נבה, במטרה להעמיד לדין על פשעי מלחמה שלכאורה עבר אזרח ישראלי, היא הדרך הנכונה ביותר וזאת מכיוון שישראל אינה חברה באמנת רומא שהקימה את בית הדין הבינלאומי בהאג ועל כן לבית הדין בהאג אין סמכות לדון בעניינה.

פרופ' גרוס הביא כדוגמא את בלגיה שניסתה להעמיד לדין את אריאל שרון על פשעי מלחמה, שביצע לכאורה, במחנות הפליטים סברה ושתילה: "יש מדינות שמרבות לעשות שימוש בסמכות הזו, וזו הבעיה כי אין בקרה. באנגליה, לדוגמא, כל אדם יכול להגיש תביעה על פשעי מלחמה ללא בקרה שיפוטית כזו או אחרת. בספרד, לא כל אדם רשאי להגיש תביעה כזו אלא רק ארגון זכויות אדם, כמו 'המרכז הפלסטיני לזכויות אדם', שקיבל היתר לשמש כעותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully