וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוויץ ואירלנד שוקלות לקבל עצירים מגואנטנמו

טלי גולדשטין

21.1.2009 / 19:53

לאחר שהודיע נשיא ארה"ב כי יסגור את מתקן הענישה ויהי מה, הודיעו שוויץ אירלנד כי ישקלו לקבל לשטחיהן עצירים משוחררים

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: איילת שולמן)

שוויץ תשקול לספק מקלט לעצירי מתקן הענישה גואנטנמו אם הדבר יסייע בסגירתו, כך הודיעה הערב (רביעי) ממשלת שוויץ. "כליאת אנשים בגואנטנמו סותרת את החוק הבינלאומי. שוויץ מוכנה לשקול דרכים בהם תוכל לתרום לפתרון בעיית גואנטנמו", נמסר בהצהרת הממשלה. שוויץ אמרה כי היא מקבלת בברכה את כוונתו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה לסגור את מתקן הענישה בקובה ותחקור את ההשלכות הביטחוניות והמשפטיות של קבלת חלק מהעצירים לשטחה.

גם ממשלת אירלנד רמזה כי תהיה פתוחה לרעיון. שר המשפטים דרמוט אהרן אמר כי העובדה שאובמה מתייחס לנושא כה ברצינות ושם אותו בראש סדר העדיפויות, מכניסה את הנושא להקשר חדש לדון בו על קבלת עצירים.

שעות ספורות לאחר שנכנס לתפקידו, הורה נשיא ארה"ב ברק אובמה לתובעים הצבאיים להקפיא את כל ההליכים המשפטיים נגד כל העצורים במתקן הכליאה בגואנטנמו לתקופה של 120 ימים. מדובר ב-21 תיקים פתוחים, בהם חמישה תיקים נגד נאשמים העומדים בפני קבלת גזר דין מוות, בשל מעורבותם בתכנון פיגועי ה-11 בספטמבר.

אובמה התחייב לסגור את מחנה גואנטנמו, שמעורר ביקורת רבה על מצב זכויות האדם בארה"ב, והפך לסמל להתעללות בעצירים שנכלאו ללא כל משפט, לאורך כהונתו של נשיא ארה"ב לשעבר ג'ורג' בוש. פעילי זכויות אדם קראו לאובמה להעביר את כל העצורים למשפט בבתי משפט רגילים בארה"ב.

ממשלות אירופאיות, שקראו במך שנים לסגירת המחנה, נמצאות כעת תחת לחץ לסייע במציאת בית ל-245 העצירים. מאז פתיחת גואנטנמו ב-2002, שהו בו מעל ל-750 עצירים. החשודים במעורבות בפעילות טרור כלשהי.

תחת ממשל בוש, ניסתה ארה"ב לשכנע את בעלות בריתה, במיוחד את החברות באיחוד האירופי, לקחת תחת חסותם חלק מהעצירים שאינם יכולים לשוב לבתיהם בשל חשש לביטחונם, אך לשווא. שוויץ, שאינה חברה באיחוד, משכה לתחומה פליטים מאזורי מלחמה ברחבי העולם והיא ביתם של ארגונים הומניטריים כגון "הצלב האדום" וסוכנות הפליטים של האו"ם.

פורטוגל היתה המדינה הראשונה שהודיעה כי היא מוכנה לקבל את העצירים מגואנטנמו, אחריה צרפת אך מדינות אחרות אינן מביעות התלהבות לנוכח הרעיון. שרי החוץ האירופאים של האיחוד יכנסו לדון בסוגיה ב-26 בינואר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully