וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תמהרו להספיד את מחתרת אט"א

טלי גולדשטין

18.11.2008 / 16:51

מעצר המנהיג הצבאי של המחתרת הבסקית אמנם יפגע בארגון, אך יש הסבורים כי יורשים אלימים יותר כבר ממתינים להחליפו

המשטרה הצרפתית עצרה אתמול (שני) את האיש העומד, ככל הנראה, בראש הפעילות הצבאית של המחתרת הבסקית אט"א. גאריקויץ אספיאזו רובינא, הידוע בכינוי "צ'רוקי" נעצר באזור הרי הפירנאים. רובינא חשוד ברצח של שני חברי המשמר האזרחי הספרדי בעיר הצרפתית קאפברטון ב-2007 והוא ידוע בקמפיין האלים שניהל ככלי להשגת עצמאות החבל הבסקי. עם זאת, יש הסבורים כי יורשיו יהיו אלימים עוד יותר.

בנוסף לרובינא, נעצר גם לייר לופז זורוטוזה בן 31, שהיה מבוקש בגין מעורבות במספר תקיפות. המעצר התבצע מתוך שיתוף פעולה מלא בין משטרות ספרד וצרפת. ראש מממשלת ספרד, חוזה לואיס רודרגז ספאטרו, הגיב אתמול על מעצרו של המנהיג הצבאי של המחתרת הבסקית אט"א. "זוהי מכה ניצחת לארגון. אט"א לא איבד את יכולתו לתקוף אזרחים או את יכולתו לגרום לנזק, אך המעצר היווה מכה קשה לארגון", אמר. "היום, אט"א חלש יותר והדמוקרטיה הספרדית חזקה יותר", הוסיף.

תחושת רווחה לנוכח המעצר של צ'רוקי אפפה את מדריד. רק לאחרונה שר הפנים הספרדי אלפרדו רובלקבה הכריז כי צ'רוקי היה זה שירה בשני חברי המשמר האזרחי, מידע שקיבל משני חברי אט"א שנעצרו בסוף אוקטובר בחבל ולנסיה. לדבריהם, צ'רוקי היה המאמן שלהם ואף אמר להן שהוא אחראי באופן אישי לפיגוע.

תחילתו של גל אלימות

מתקרית זו ניתן ללמוד הרבה על הרצון המחודש של אט"א לשוב לדרכים האלימות של הארגון על מנת להשיג את העצמאות המיוחלת. אט"א אחראית למותם של 820 בני אדם במהלך 40 השנים בהן היא פועלת להשגת עצמאות חבל הבסקים בצפון ספרד. המחתרת חידשה את הפעולות האלימות ביוני 2007, לאחר ששיחות השלום החשאיות עם הממשלה הספרדית נכשלו. הרצח היווה את נקודת המפנה בעבור הארגון, שהתחייב קודם לכן להפסיק את קמפיין האלימות.

מאז הכריז אט"א על ביטול הפסקת האש, עלתה מחלוקת פנימית בין חברי הארגון המציאותיים יותר, המודאגים מהירידה בתמיכה במחתרת בקרב הציבור הבסקי, ובין קבוצה קטנה יותר של קיצוניים. אחד מאותם קיצוניים הוא צ'רוקי, שבדומה לצעירים בסקים אחרים, גדל והתחנך ברחובות האלימים. צ'רוקי גויס למחתרת ב-1999, אחרי שאט"א הפרה את הפסקת האש עם הממשלה של ראש הממשלה דאז חוזה מריה אזנר.

צ'רוקי התקדם במהירות בשורות הארגון. שורת התקיפות שהוא וצוותו הוציאו לפועל סייעו לו רבות. מהר מאד הוא מצא עצמו בצמרת הארגון עם גישה למקומות המחבוא בדרום צרפת. צ'רוקי הפך לאחראי על אימון בנשק וחומרי נפץ של צעירים שהצטרפו לארגון. לפי החוקרים, מאז 2004, צ'רוקי היה האחראי על כל התקיפות הטרוריסטיות של אט"א. צ'רוקי התנגד גם למאמצי הזורע הפוליטית של אט"א לנהל משא ומתן עם ממשלת ספאטרו – שיחות שמטרתן הסופית היתה פירוק המחתרת. הוא דגל בנקיטת יד קשה נגד הרשויות. במרץ 2006, נראה היה לרגע כי הפסיד במאבקו. אט"א, שנחלש עקב מספר מעצרים, הסכים להפסקת אש תמידית. נדמה היה כי אט"א מוכן להפסיק להשתמש באלימות על מנת להשיג עצמאות לחבל. הזרוע הפוליטית של הארגון היתה מוכנה לפתרון של שלום עם מפלגות אחרות המיוצגות בפרלמנט של החבל הבסקי, הנהנה מאוטונומיה רחבה גם אם לא מעצמאות מלאה.

עם זאת, כשהתפוצצה הפצצה בשדה התעופה של מדריד, היה ברור שהשיחות הגיעו לסופן. הזרוע הצבאית בראשות צ'רוקי החלה להתחזק ולצבור כוח השפעה. אט"א ביצעה שבעה פיגועים ב-2007, בהם נהרגו שלושה בני אדם. לפני הבחירות בספרד השנה, הוציא הארגון להורג חבר מועצה מהמפלגה הסוציאלית. שוטר ספרדי נהרג במאי.

בתחילת נובמבר, נטל הארגון אחריות על עשרה פיגועים שבוצעו מאז יולי, לרבות פיצוץ מכונית תופת בקמפוס אוניברסיטת נווארה שבפמפלונה, בו נפצעו 27 בני אדם. "ההתנגדות תימשך כל עוד זכויות הבסקים אינן מוכרות", הכריז הארגון.

גל האלימות המחודש, תחת הנהגתו של צ'רוקי, היווה ראיה לכך שהחלק הקיצוני בארגון ביסס את מדיניותו. במקביל, כוחן של הקבוצות הפוליטיות המתונות יותר, שכן תומכות באט"א, נחלש. מעצר צ'רוקי עשוי למעשה להתגלות כמכה למאמצי ממשלת ספרד לדחוק את הקבוצות הקיצוניות לשוליים. בשורה התחתונה, מוקדם מדי מכדי להספיד את אט"א, ארגון שהוכיח מספר פעמים בעבר את יכולתו להתאושש אפילו לאחר מעצר מנהיגים בכירים. לאט"א כיום רשת לוגיסטית המתפרשת בצרפת ומאגר של מאות צעירים בגבול ארץ הבסקים, בצרפת ובספרד, המוכנים לצאת למשימות התאבדות.

יד ימינו של צ'ירוקי הוא אייטזול איריאונדו ירזה, הידוע בכינוי "גורביטה". מומחים ללוחמה בטרור בספרד סבורים כי הוא יתגלה כאלים יותר וצמא דם יותר אפילו מהבוס לשעבר שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully