וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אי אפשר שהאוצר ישלוט באוניברסיטאות"

29.10.2008 / 9:46

כך אמרה שרת החינוך, שתיוועד מחר עם רה”מ ושר האוצר בניסיון לפתור המשבר. נשיא אונ’ ת”א: ”המשבר בהשכלה - אסון לאומי”

בעוד המאמצים להציל את שנת הלימודים האוניברסיטאית הקרובה נמשכים, גם בכנסת יש מאבקים. שרת החינוך יולי תמיר תקפה היום (רביעי) את משרד האוצר במהלך בדיון בנושא המשבר בוועדת הכספים של הכנסת: "משרד האוצר גורר רגליים מאז אפריל ומעלה דברים חדשים בכל פעם", אמרה. "לא קיימת נכונות מינימלית באוצר לפתור את הבעיות. זה יהיה אסון אם שנת הלימודים לא תיפתח כסדרה. כרגע, הפערים קטנים ונותרה רק ההתעללות".

לדברי תמיר, "אי אפשר שהאוצר ישלוט בניהול האוניברסיטאות. אין מנוס אלא לפתור את המשבר באמצעות העברה לאוניברסיטאות את הסכומים שהן זקוקות להן, ואין דרך ששינוי אופי דיווח הכספים של ראשי האוניברסיטאות יכנס להסכם הנוכחי. אם חוששים מניהול כספים לקוי, מבחינתי שיודיעו לאוניברסיטאות לדווח ציבורית".

שר האוצר רוני בר-און הגיב על טענתה של תמיר ואמר כי "לא היה קיצוץ אחד בתקופת ממשלת אולמרט, אבל לפעמים אתה לא יכול להיענות לכל דרישה". הוא ציין, כי "למרות כל הטענות, בשמונה השנים האחרונות תקציב ההשכלה הגבוהה עלה ב-800 מליון שקלים. רק השנה אנחנו מעלים את תקציב ההשכלה הגבוהה בכחצי מיליארד שקלים. המחלוקת שנותרה בין הצדדים לא ממוקדת בגובה התוספת אלא בשימושים שיעשו בכסף. אנחנו רוצים שהתוספת תופנה לגמישות העסקה, למשאבים למחקר ולעידוד המצוינות. אנחנו לא מוכנים לתת יד שהתוספת התקציבית לא תיועד לשימושים הנכונים הללו, אלא למימון גירעונות ודברים שוטפים."

בתוך כך, ראש הממשלה אהוד אולמרט יפגש מחר בבוקר עם שר האוצר ועם שרת החינוך יולי כדי לדון בפתרון למשבר.תמיר הביעה אופטימיות בנוגע לפגישה. גם חבר הכנסת רובי ריבלין (ליכוד) העריך בישיבת ועדת הכספים בנושא שברור לו שהמשבר יפתר משום שראש הממשלה לא ירצה לסיים את תפקידו מבלי לפתור אותו.

"לא אעביר גרוש לתקציב"

נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' צבי גליל אמר בדיון, כי "מה שאנחנו עושים זה פשע. מכריחים אותנו לעשות מעשה רמייה. אם שנת הלימודים לא תיפתח ביום ראשון, זה יוביל אותנו לאסון לאומי".

גם יו"ר ועדת הכספים אבישי ברוורמן התבטא בחריפות : "לא אעביר גרוש לתקציב אם לא ייפתר המשבר בהשכלה הגבוהה", אמר. לדבריו, "במערכת הפוליטית בישראל אין כבוד להשכלה הגבוהה. בן גוריון מתהפך בקברו". ברוורמן הוסיף ואמר כי "הסטודנטים שרואים את הטלנובלה כאן לא יודעים באיזו מדינה הם חיים". לדבריו, "הסכום שעומד במרכז הוויכוח הוא פחות מסכומים שדיברו עליהם עם מפלגות שונות במסגרת המשא ומתן הקואליציוני".

ח"כ אורית נוקד (עבודה), חברת ועדת הכספים, פנתה לפקידי האוצר: "היזכרו בימיכם כסטודנטים, רק לפני שנתיים, ותפסיקו את הניסיונות הגסים שלכם להתערב בניהול מערכת ההשכלה הגבוהה. אסור שההתערבות הברוטלית של האוצר באקדמיה תגרום לעוד שביתה. נכון, יש להפוך את ניהול מוסדות החינוך להשכלה הגבוהה לשקוף, אבל זה לא מקומכם לנהל אותם".

נוקד קראה להקפאת שכר הלימוד. "עם ראשיתו של גל פיטורים על רקע המשבר הכלכלי העולמי, אנחנו לא יכולים להתעלם ממצוקת העם. אסור לנו להגביר את העומס הכבד המוטל ממילא על ציבור הסטודנטים".

ח"כ שלמה מולה (קדימה) האשים את יו"ר הליכוד נתניהו באחריות למצב: "לא רק שנתניהו קיצץ, הוא עוד מתגאה בזה. אנחנו בקדימה עושים את המאמץ שלנו", אמר. ברוורמן השיב לו כי "כולם אשמים, לא רק ביבי. מאז שהוא היה שר האוצר התחלף השלטון, וגם קדימה וגם העבודה אשמות במצב".

הסטודנטים יפגינו מול האוצר

אמש נטשו נציגי ועד ראשי האוניברסיטאות את שולחן המשא ומתן עם האוצר. הנציגים, בראשות פרופ' מנחם מגידור נשיא האוניברסיטה העברית, דנו עם נציגי האוצר על תקצוב האוניברסיטאות בשנה הקרובה. לדברי מגידור, יש צורך ב-480 מיליון שקלים נוספים כדי לאפשר את פתיחת שנת הלימודים. נציגי המועצה להשכלה גבוהה שנכחו בדיונים, המשיכו במשא ומתן עם האוצר.

פרופ' מגידור שלח שלשום מכתב ל-2,000 סטודנטים באוניברסיטה העברית, ובו כתב שאין כל התקדמות בכיוון שיאפשר פתיחה של שנת הלימודים. "שישה ימים נותרו עד למועד הקבוע לפתיחת שנת הלימודים תשס"ט, ועדיין אין תזוזה מצד הממשלה לכיוון שיאפשר את פתיחתה", טען.

היום בשעה 17:00 תתקיים הפגנת של נשיאי האוניברסיטאות וסטודנטים מול משרד האוצר בירושלים. הסטודנטים מצפים למאות מפגינים שימחו על מצב מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל ואי העברת התקציבים לאוניברסיטאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully