וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קנדה: רה"מ זכה בכהונה שניה בבחירות

טלי גולדשטין

15.10.2008 / 17:01

המפלגה השמרנית בהובלת סטיבן הרפר זכתה בכהונה שניה על רקע סכסוכים פנימיים במפלגות השמאל. אחוז ההצבעה לליברלים ירד ב-4%

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ארנון מעוז)

ראש ממשלת קנדה סטיבן הרפר ניצח בבחירות שהתקיימו אתמול (שלישי) במדינה וקרא היום לאחדות בעם למול המשבר הכלכלי העולמי. מנהיג מפלגת השמרנים לא זכה ברוב בפרלמנט בן 308 המושבים, אך הוא ומנהיג האופוזיציה סטפן דיון, ראש המפלגה הליברלית, הסכימו לשתף פעולה נוכח האתגר הכלכלי מולו מתמודדת קנדה.

"זה הזמן שעל כולנו להניח בצד את חילוקי הדעות המפלגתיים ולעבוד בשיתוף פעולה בשביל קנדה", אמר הרפר בן ה-49 בנאום הניצחון שלו בעיר הולדתו קלגרי. "אנו מושיטים יד לכל חברי המפלגות ומבקשים מהם להתאחד על מנת להגן על הכלכלה שלנו ולשרוד את המשבר הכלכלי".

המצע עליו רץ הרפר לבחירות הבטיח תמיכה כלכלית וממשלתו צפויה להזרים למערכת הבנקאית כספים בקרוב על מנת להקל על ההלוואות הבין-בנקאיות ולעזור לבנקים הקנדיים. הרפר זקוק לתמיכה של לפחות אחת משלוש מפלגות האופוזיציה כדי להישאר בשלטון. המפלגה הליברלית כבר הודיעה כי תשתף עמו פעולה לעת עתה.

"אנו מוכנים לעבוד עם כל המפלגות הפוליטיות על מנת לגרום לפרלמנט לעבוד מאחר שעומדת בפנינו עבודה רבה", אמר דיון במהלך נאם התבוסה שלו. "אני רוצה להעניק לקנדים אופוזיציה מכובדת, יעילה, תוקפנית ולגרום להרפר לתת דין וחשבון על מעשיו ואף להדיחו בבוא הזמן", אמר מייקל איגנטיף, סגן המפלגה הליברלית.

שוב ממשלת מיעוט

לדברי פרשנים פוליטיים, העובדה שהמפלגה השמרנית זכתה במרבית המושבים בפרלמנט, משמעותה שלא צפויה הדחה שלה בקרוב. זאת במיוחד לאור המאבקים הפנימיים במפלגה הליברלית להחלפת ראש המפלגה דיון. הליברלים רשמו בבחירות את המספר הקטן ביותר של מושבים בפרלמנט מאז 1984 ואת אחוז ההצבעה הנמוך ביותר מאז שנות ה-80 של המאה ה-19.

תוצאות ראשוניות מהקלפיות מצביעות על כך שאחוז ההצבעה לשמרנים עמד על 37.7% לעומת 36.3% ב-2006 בעוד אחוז ההצבעה לליברלים ירד ב-4% ל-26.2%. מבחינת מושבים בפרלמנט, מפלגתו של הרפר כבשה 143 מושבים לעומת 127 לפני הבחירות, בעוד הליברלים כבשו 77 מושבים בלבד לעומת 95. הגוש הבדלני הקוויבקי עלה ל-49 מושבים, מפלגת הדמוקרטים החדשים השמאלנית זינקה בשבעה מושבים ל-37. העצמאים זכו בשני מושבים.

לפי החוק במפלגה הליברלית, אם מועמד המפלגה מפסיד בבחירות, המפלגה צריכה להחליט האם להדיחו. עם זאת, דיון, הפרופסור דובר הצרפתית שהאנגלית הרצוצה שבפיו לא נשאה חן בעיני תושבי קנדה האנגלית, לא רמז בדבריו כי הוא עומד לעזוב מרצון. "הקנדים מבקשים ממני להיות מנהיג האופוזיציה ואני מקבל אחריות זו בכבוד רב", אמר.

אחת הבעיות עמן התמודד דיון בבחירות היתה שמפלגתו התחרתה עם שתי מפלגות שמאל נוספות – הדמוקרטים החדשים ומפלגת הירוקים – בנוסף למפלגה רביעית, הגוש הבדלני. כל מפלגה טענה כי היא תצליח למנוע מהרפר לזכות בכהונה שניה. ריבוי מפלגות האופוזיציה השנה מזכיר את המפה הפוליטית בקנדה שהביאה לכך שסכסוכים בימין הבטיחו לשמאל את השלטון בין 1993-2006. עתה, סכסוכים בשמאל עזרו לשמרנים.

התוצאה היא ממשלת מיעוט, הנסמכת על תמיכת האופוזיציה, וכהונה שניה ברציפות של הרפר – ראש הממשלה הקנדי השני אחרי הליברל לסטר פירסון בשנות ה-60 שכיהן בראש שתי ממשלות מיעוט רצופות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully