וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש אמ"ן לשעבר בנימין גיבלי הלך לעולמו

גיבור ה"פרשה", במסגרתה הופעלה בשנות ה-50 רשת חבלה במצרים, מת אתמול בגיל 89. אסף הראל: "הוא האיש הרע הכי טוב שיכול להיות"

ראש אמ"ן לשעבר בנימין גיבלי הלך היום (שלישי) לעולמו, והוא בן 89. שמו של גיבלי נקשר ב"עסק הביש", שבמסגרתו נלכדה רשת של צעירים יהודים במצרים, שקיבלו ב-1954 הוראה ממחלקת המודיעין בצה"ל לחבל ביעדים בקהיר ובאלכסנדריה. גיבלי שימש אז כראש אמ"ן והיה והאחראי להפעלת הרשת.

גיבלי נולד בפתח תקווה בשנת 1919. הוא שירת במשטרת היישובים העבריים והיה פעיל בשירות הש"י (שירות ידיעות) של ההגנה. ב-1948, עם קום המדינה, הוא מונה לקצין המודיעין של מחוז ירושלים. בין השאר הוא היה מעורב במשפט השדה המהיר שנערך לסרן מאיר טוביאנסקי שנדון לעונש מוות בגין מסירת ידיעות לאויב, כביכול. טוביאנסקי הוצא להורג, ולימים התברר שהיה זה על לא עוול בכפו, ושהליך החקירה והמשפט נגדו היה לקוי. עם זאת, גיבלי לא נענש על כך.

ב-1950 מונה גיבלי לראש מחלקת המודיעין הצבאי, אג"ם ממ"ן (בהמשך אמ"ן). בתפקידו זה היה אחראי לגיוס חברי החולייה שהופעלה במצרים. במשך שנים הוסתרה זהותו של גיבלי בהקשר זה, והוא נודע רק בכינוי "הקצין הבכיר".

"מי נתן את ההוראה?"

מאז המבצע הכושל, שזכה לכינוי "הפרשה", ועד היום לא ניתנה תשובה חד משמעית וחותכת לשאלה, שהסעירה את המדינה זה זמן רב: "מי נתן את ההוראה?". שר הביטחון דאז פנחס לבון טען, שגיבלי נתן את ההוראה. לעומתו, גיבלי טען שהיה זה לבון. הפרשה, שהעסיקה את הצמרת המדינית-ביטחונית במשך שנים, אף הובילה לבסוף לפרישתו של דוד בן גוריון ממפא"י ולהקמת מפלגת רפ"י. בן גוריון דרש מהנהגת מפא"י להקים ועדת חקירה משפטית לחקר הפרשה, ולא להסתפק בחקירה של "ועדת השבעה" הפוליטית.

בראיון נדיר שהעניק לפני מספר שנים שוב התנער גיבלי מאחריות למבצע הכושל במצרים והטיל אותה על לבון, שאותו כינה "צלופח". הוא הודה שאין לו שום אסמכתה כתובה להוכחת טענתו, משום הדברים בינו ללבון נאמרו בעל פה. הוא העיד, כי מטרת המבצע היתה לערער את יציבות השלטון המצרי החדש, בראשות גמל עבד אל נאצר ולפגוע במאמציו להתקרב למערב.

גיבלי סיפר בראיון: "ואז לבון פנה אלינו ואומר: קינדער, נו מספיק לשחק. מה עומד לרשותנו, איזה כלים, איזה אמצעים? מה אתם יכולים לעשות...ואז באתי עם ההצעה ללבון. יש לנו יחידה במצרים...ההוראה היא פרי החלטה של לבון, הוא אמר לי, אני נותן לך אישור להפעיל את היחידה".

עם זאת בעקבות הבירורים השונים שנערכו ב"פרשה" הועבר גיבלי מתפקידו כראש אמ"ן ומונה לראש מטה פיקוד צפון. לאחר מכן הוא מונה למפקד חטיבת גולני, שעליה פיקד במבצע קדש. בהמשך הוא מונה לממלא מקום אלוף פיקוד המרכז. דוד בן-גוריון סירב להעלותו לדרגת אלוף בגלל חלקו בעסק הביש. בשנת 1961 פרש גיבלי מצה"ל.

"צלול ומניפולטיבי כמו קצין צעיר"

אסף הראל, יוצר הסדרה התיעודית "הפרשה", במסגרתה ראיין את בנימין גיבלי, אמר הערב לוואלה! חדשות: "אני מאוד אמביוולנטי לגביו. כשהכרתי את העבר שלו וקצת למדתי מי האיש, לא הוקסמתי. מאידך, עם ההיכרות איתו מאוד התרשמתי גם מהנכונות שלו להצטלם, גם מהבחירה שלו להגיע להקרנת הסדרה, אף שהוא צפה קודם בפרק עליו וידע שהוא לא מחמיא לו".

"איפשהו אני חושב שזה קצת מסכם את התחושה שלי", הסביר הראל. "הוא איש מצד אחד מאוד בעייתי, אבל אי אפשר שלא להתרשם מצדדים נוספים באישיותו. הוא היה כריזמטי, צלול ומניפולטיבי כמו קצין צעיר. הוא נראה כמו גרגורי פק, בגובה 1.90 מ'. הוא היה גדול מהחיים".

"אם זה היה קולנוע", סיכם הראל, "אפשר לומר שזה האיש הרע הכי טוב שיכול להיות. זה היה כיף מאוד לעשות סרט כשיש לך כזה גיבור. אני מלא הערכה וסלידה כלפיו במקביל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully